شبکه های اجتماعی مجازی و مسئله ای به نام هویت!

اگر به تاریخ ارائه تعاریف کلاسیک و مدرن از شبکه های اجتماعی کاری نداشته باشیم، شاید بتوان ارائه ی تعاریف ذهنی از شبکه اجتماعی را همزمان با ایجاد اجتماعات کوچک دانست. شبکه های اجتماعی ای که در طول تاریخ بار ها تشکیل شده اند، از بین رفته اند و یا استمرار یافته اند.

در تعریف ساده ی شبکه های اجتماعی با چند کلید واژه روبرو هستیم . شبکه اجتماعی متشکل از گره هایی(افراد) است که به وسیله وابستگی ها به یکدیگر مرتبط شده اند. این وابستگی ها می تواند اهداف،آرمان ها، مسائل مادی و همینطور مسائل دینی باشد. نوع ارتباط نیز به میزان زیادی به این وابستگی ها و همچنین افراد وابسته متکی است. افراد وارد این ارتباط شده و تاثیر متقابلی در این ارتباط دارند. شخصیت و هویت افراد همانطور که در ارتباط گروه تاثیر دارد ، به مقدار قابل توجهی تاثیر پذیری نیز از خود نشان می دهد. شاید بهتر باشد قضیه را ملموس تر بررسی کنیم.

هر شبکه ی اجتماعی فرهنگ ارتباطاتی خاص خود را دارد. یعنی منش و گفتار مخصوص و منحصر به فرد برای خود برگزیده. البته می توان شبکه هایی را یافت که فرهنگ ارتباطاتی تقلیدی برای خود برگزیده اند. فرد با عضویت در هر شبکه ی اجتماعی درگیر نوع خاصی از فرهنگ ارتباطاتی می شود که شامل برخورد،تکه کلام، اصطلاحات مخصوص، رفتار،تیپ شخصیتی و ظاهری و … است . بدون تردید میزان تاثیر پذیری فرد از این محیط صفر مطلق نخواهد بود. پس هر شبکه اجتماعی هویت مطلوب خود را ترویج می کند.

مثلا در سایت هایی مثل فیس بوک و فرند فید و توئیتر ، کاربر در کنار اینکه عضو جامعه ی بزرگ سایت مورد نظر هست، در گروه و شبکه های اجتماعی کوچکتری نیز عضو می شود. هر کدام از این گروه ها وابستگی خاص خود را دارند و به طبع فرهنگ ارتباطاتی مخصوص. پس فرد در تاثیر پذیری از فرهنگ ارتباطاتی این گروه ها بر خود لازم می بیند که هویت ارتباطاتی( سبک و هویت کنش های کلی فرد در ارتباط با دیگران) خود را تغییر دهد. هر چند این تغییر هویت موقت و محدود به زمان و مکان خاصی باشد. ولی بدون تردید در هویت واقعی فرد بی تاثیر نخواهد بود. بطور کلی همه ی اجزای یک شبکه ی اجتماعی که فرد با آن در تعامل است در ضمیر ناخود آگاه فرد تاثیر می گذارد. هویت ارتبطاتی فرد نیز چیزی نیست که به ضمیر ناخودآگاه مرتبط نباشد.

حرکت شبکه های اجتماعی به سمت وب مفهومی و semantic web احتمالا تاثیر زیادی بر روی شکل دهی این هویت فردی در کابران خواهد داشت. ارتباط گسترده تر از طریق مفهوم و شکل دهی معانی مورد نظر در ذهن مخاطب گام بلندی در ترغیب کردن کابر به انتخاب هویت ارائه شده توسط شبکه های اجتماعی خواهد بود.
انتهای پیام/.

مسعود، وبلاگ پی نوشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول