شبکه های اجتماعی مکمل شبکه های تلویزیونی

شبکه های اجتماعی مجموعه ای از ابزارها شامل انتشار صدا، تصویر، متن بصورت به لحظه و آرشیوی به همراه نرم افزارهایی در قالبهای Webcast, Podcast, Media cast, Video cast و غیره را برای شبکه های تلویزیونی فراهم می آورد که امکان مشارکت مخاطبین را در تهیه و تولید محتوای فراهم می کند.

از این رو ابتدا می بایست ارزشها و اهداف مشخص شود تا بتوان ترکیبی از پدیدهای نوین عرصه رسانه را بصورت ترکیبی بکار بست، دراین خصوص ابتدا تعریفی اجمالی از سرویسهای نوین خواهیم داشت و بعد به بیان اهداف براساس نیاز این فرایند دریک شبکه تلویزیونی خبری خواهیم پرداخت :

1- انواع رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی را می‌توان در هفت گروه دسته‌بندی کرد: شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، ویکی‌ها، پادکست‌ها، فروم‌ها، کامیونیتی‌های محتوایی و میکروبلاگ‌ها هفت نوع رسانه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند.

2-  معرفی شبکه های اجتماعی مجازی

یک شبکه اجتماعی سایت یا مجموعه سایتی است که به کاربرانی که دوست دارند علاقه مندی ها ، افکار، فعالیتهای خودشان را با دیگر به اشتراک بگذارند و دیگران هم با آنان به اشتراک بگذارند.

3-   ویژگی‌های رسانه‌های اجتماعی :

رسانه‌های اجتماعی گروهی ازانواع جدیدرسانه‌های آنلاین هستندکه همه یا تعدادی از ویژگی‌های زیر را دارند:

3-1–  امکان مشارکت کردن
رسانه‌های اجتماعی ارسال بازخورد ازسوی مخاطب وهمکاری وهمگامی با رسانه را تسهیل کرده‌اند و آنرا تشویق می‌کنند.این رسانه‌ها مرزوخط‌کشی بین رسانه ومخاطب را از بین برده‌اند.

3-2-  باز بودن:
اغلب رسانه‌های اجتماعی برای مشارکت اعضا ودریافت بازخورد باز هستند. آنها رای دادن، کامنت گذاشتن و به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات را تشویق می‌کنند. به‌ندرت مانعی برای تولید و دسترسی به محتوا در این رسانه‌ها وجود دارد.

3-3- ارتباط دو سویه:
رسانه‌های سنتی عمل انتشار را انجام می‌دادند و محتوا را برای مخاطب ارسال می‌کردند، ولی در رسانه‌های اجتماعی فضایی برای گفتگو و محاوره‌ی دوطرف وجود دارد و جریان ارتباطی از حالت یک‌سویه به دوسویه تغییر پیدا کرده است.

3-4- شکل‌گیری جماعت‌های آنلاین:
رسانه‌های اجتماعی این امکان را برقرار می‌کنند که جماعت‌ها و گروه‌ها به‌سرعت شکل بگیرند و ارتباط موثری برقرار کنند. این جماعت‌های آنلاین می‌توانند حول علایق مشترکی مانند عکاسی، یا یک برنامه تلویزیونی شکل گرفته باشند.

3-5- توانایی برقراری ارتباط:
اغلب شبکه‌های اجتماعی همیشه در حال گسترش اتصالات و ارتباطات‌شان هستند و با سایت‌ها، منابع و افراد دیگر پیوند برقرار می‌کنند. این‌ ویژگیها درواقع همان‌هایی هستند که درسال‌های گذشته به عنوان ویژگی‌های آینده دنیای وب پیش‌بینی می‌شدند.

4-   کاربرد تبلیغی و محتوایی

حضور افراد در شبکه‌های اجتماعی، احتمال مشارکت‌ها و کنش‌های اجتماعی را در افراد افزایش می‌دهد. پس هرچه پیوند افرادو اعضا درشبکه‌ها، بیشتروانبوه‌تر باشد، همراهی و تعاملات و نزدیکی دیدگاه‌ها وحرکت همسو و مشترک، محتمل‌تر خواهد شد.از  این رو استفاده از چنین فضای برای معرفی و تبلیغ و همچنین هم راستایی مخاطبین رسانه ها در جهت اهداف رسانه ای خود بسیار نقش و تاثیر با لایی دارد به‌ویژه اینکه کانال‌های ارتباطی جدیدی میان رسانه ‌های گوناگون ایجاد می‌کنند و فضا را برای تعامل مشترک، بسط و ارتقاء فراهم میکند.

5-  ارتباط آن با رسانه های حقیقی

ازنگاه دیگر، دریک شبکه اجتماعی، افراد هم اهداف سیاسی و هم اهداف شخصی را پیگیری می‌کنند، والبته بادیگر افراد وسازمان‌ها تعاملی چندگانه برقرار می‌نمایند.ضمن این‌که، تماس‌ها و ارتباط‌های شخصی، چونان وسیله‌ای برای پیوند دادن سازمان‌ها و گروه‌ها ایفای نقش می‌کنند.

ازاین رودرانتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا و همچنین انتخابات ایران نقش چنین رسانه هایی درقالب همگرایی اعضا با یکدیگرویا استفاده محتوی به اشتراک گذاشته شده آنها برای  رسانه های حقیقی برکسی پوشیده نیست.
انتهای پیام/.

مهندس جواد افتاده، رسانه‌های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول