استراتژی رسانه‌ای ارتش آمریکا در شبکه‌های اجتماعی+سند

دفتر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در گزارشی استراتژی‌های رسانه‌های اجتماعی و آنلاین این نهاد نظامی را در سال 2010 منتشر کرد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از مشرق، دفتر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در گزارشی استراتژی‌های رسانه‌های اجتماعی این نهاد نظامی از جمله استفاده از فیس بوک و توییتر را در سال 2010 منتشر کرد.

در بخشی از این گزارش با اشاره به اینکه « در آوریل 2009 دفتر روابط عمومی رئیس ستاد مشترک با ایجاد یک اکانت تویتری برای دریاسالار مایک مولن خود را وارد جهان رسانه‌های اجتماعی کرد»، افزایش مخاطبان رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، کارآمدتر شدن تولیدات کنونی روابط عمومی ستاد مشترک، افزایش آگاهی در مورد رویدادهای مربوط به رئیس ستاد مشترک و همچنین ارتقاء حجم ترافیکی وب‌سایت رسمی ستاد مشترک (www.jcs.mil)را از جمله اهداف این استراتژی دانسته است.

در بخشی از این گزارش آمده است: افرادی که پس از سال 1987 متولد شده‌اند از اینترنت به عنوان منبع اصلی کسب اطلاعات استفاده می‌کنند، رسانه‌های اجتماعی نیز در حال تبدیل شدن به اصلی‌ترین رسانه‌های عامه‌پسند هستند، هم‌اکنون پس از گوگل، فیس‌بوک تبدیل به دومین وب‌سایت محبوب در آمریکا شده است به گونه‌ای‌که در ماه ژانویه 134 میلیون و وب‌سایت تویتر 23.5 میلیون بازدیدکننده دیگر جذب کردند.

این گزارش می‌افزاید: مردم برای کسب خبر و دریافت اطلاعات با دیگران به طور فزاینده‌ای بدین وب‌سایت‌ها روی می‌آورند، بر این فرایند، الگوی رفتاری دیگری نیز افزوده شده است: امروزه ترجیح داده می‌شود که دیگر کاربر در اینترنت جستجو نکرده و به جای آن اطلاعات مورد نظر به سوی وی گسیل شوند.

این گزارش با تأکید بر اینکه « هم ‌اکنون از وب‌سایت‌های رسانه‌های اجتماعی برای بازپخش محتوای وب‌سایت ستاد مشترک، اطلاعیه‌های رسمی و ویدئوهای کانال پنتاگون استفاده می‌شود» می‌افزاید: معمولاً محتوای سایت‌ها پس از اتمام یک رویداد ارسال می‌شوند و هیچگاه قبل از برگزاری این رویداد در مورد آن مباحثه‌ای صورت نمی‌گیرد، هم‌اکنون تلاش زیادی صورت می‌گیرد تا هدف محصولات کنونی و فرایندهای ستاد مشترک متناسب با محتوای رسانه‌های اجتماعی بازآفرینی شوند.

در ادامه این گزارش آمده است: در کل رئیس ستاد مشترک از وب‌سایت‌های رسانه‌های اجتماعی برای انتشار اطلاعات و همچنین جمع‌‌آوری نظرات بیان شده در مورد این اطلاعات استفاده می‌کند، بدین ترتیب وی می‌تواند تأثیرگذاری پیام‌ها را سنجیده و همچنین مسائل رایج در افکار عمومی را شناسایی کند، کمبود فعالیت متقابل رسمی در وب‌سایت‌های ریاست ستاد مشترک باعث کاهش تأثیرگذاری آنها شده و در نتیجه دستیابی به هدف این نوع فعالیت‌های رسانه‌ای با شکست مواجه می‌شود.

روابط عمومی ستاد مشترک ارتش آمریکا در ادامه این گزارش آورده است: تاکنون دو عامل باعث شده‌ مایک مولن نتواند در مباحث مطروحه در این وب‌سایت‌ها شرکت کند: اول اینکه چگونه می‌توان بدون جعل هویت رئیس ستاد مشترک در فضای آنلاین وارد مباحث شد که این امر می‌تواند اعتبار وب‌سایت‌ها و اصالت پست‌های وی را کاملاً تخریب کند، مسأله دوم سرمایه‌گذاری بر نیروی انسانی و زمان مورد نیاز برای پرداختن به سؤالات، نظرات و درخواست‌های ارسال شده به سایت‌ها است، هر دوی این مسأئل چالش‌های بزرگی پیش روی یک شخصیت شناخته شده عمومی در فضای رسانه‌های اجتماعی ایجاد می‌کند، با اینحال می‌توان بر آنها فایق آمد.

اهداف مورد نظر ستاد مشترک برای 6 تا 12 ماه آینده
در ادامه این گزارش با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و شناسایی نقاط ضعف و کمبودهای ریاست ستاد مشترک در فضای رسانه‌های اجتماعی، چهار هدف را به عنوان راهبرد‌های ستاد مشترک ارتش آمریکا برای 6 تا 12 ماه آینده اعلام کرده است:

– ارتباط متقابل؛ ورود به مباحث متقابل با پیروان و ارسال پست‌های شخصی بیشتر در مورد رئیس ستاد مشترک.

– تطبیق دادن؛ تطبیق فرایند ایجاد محتوا در رسانه‌های ارتباط جمعی با 3 اولویت ریاست ستاد مشترک،‌ تلفیق کردن فرایند ایجاد محتوای رسانه‌های اجتماعی در تولیدات و فرایندهای کنونی ستاد مشترک و وارد ساختن تمام متخصصین روابط عمومی، نویسندگان متن سخنرانی‌ها، ‌ویراستارها و مشاورین.

– هدایت؛ استفاده از محتوای رسانه‌های جمعی برای پیشی گرفتن از رویدادها، مسافرت‌ها و شهادت‌ها به منظور هدایت مباحث و سؤالات.

– توسعه؛ ادامه یافتن رشد تعداد مخاطبان آنلاین ریاست ستاد مشترک و شناسایی پلت‌فرم‌های جدید رسانه‌های اجتماعی.

استراتژی‌های دستیابی به اهداف رسانه‌های اجتماعی
در ادامه این گزارش با بیان اینکه «هم ‌اکنون که صفحات رسانه‌های اجتماعی رئیس ستاد مشترک مخاطبان قابل توجهی ( 16000 مخاطب) را جذب نموده‌اند، تلاش‌های انجام گرفته باید در راستای استفاده بهینه از این ابزار و افزایش تأثیرگذاری آنها متمرکز شوند»، آمده است: ستاد مشترک باید برای دستیابی بدین اهداف، نوع تفکر خود را تغییر دهد و با رسانه‌های اجتماعی به مثابه رسانه‌های جمعی اصلی و یکی از الزامات روابط عمومی رفتار نماید، این امر همچنین نیازمند ایجاد محصولاتی برای انتشار در فضای آنلاین است.

توصیه به استفاده از فیس بوک برای ارتباط متقابل با مخاطبان
این استراتژی در ادامه به تشریح اهداف تویتری و رسانه‌های اجتماعی ستاد مشترک پرداخته و نوشته است: فیس‌بوک و همچنین وبلاگ ریاست ستاد مشترک دو سایتی هستند که نیازمند دیالوگ دو طرفه هستند، کارمندان بخش روابط عمومی(Public Affairs Officers) می‌توانند با حفظ اعتبار و اصالت این سایت‌ها به جای رئیس ستاد مشترک به برخی سؤالات مطرح شده از جانب مخاطبان پاسخ دهند.

این گزارش می‌افزاید: البته این امر انتظارات مخاطبان را به طور کامل برآورده نخواهد کرد، این روند در مورد وب‌سایت تویتر کاربرد نخواهد داشت زیرا خود دریاسالار مولن در این فضا به اطلاع‌رسانی می‌پردازد و گفتگوها اغلب سریع‌تر از آن هستند که کارمندان بدان‌ها پاسخ گویند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: برای شروع، مدیر رسانه‌های اجتماعی پروفایل‌هایی تخصصی در فیس‌بوک بوجود آورده و آنها را به عنوان نماینده‌های رئیس ستاد مشترک معرفی خواهد کرد، مدیر رسانه‌های اجتماعی نظرات، پرسش‌ها و درخواست‌ها را طبقه‌بندی کرده و آنها را به “شاخه کنترل رفتار”( Action Control Branch) ستاد مشترک می‌فرستد تا آنها جوابی رسمی به این سؤالات دهند

این جواب‌ها در پروفایل‌های تخصصی اعضای ستاد مشترک و یا در پروفایل خود رئیس ستاد مشترک منتشر می‌شوند، به همین ترتیب، بخش “فعالیت رسانه‌ای وزارت دفاع”( Defense Media Activity) نیز پاسخ‌های بلاگ را پست می‌کند.

این گزارش افزوده است: به منظور کاهش سؤالات تکراری، بخش روابط عمومی یک صفحه “سؤالاتی که به طور مداوم پرسیده می‌شوند” در وب‌سایت رئیس ستاد مشترک (JCS.mil) ایجاد کرده است، ما همچنین باید از بخش چت در فیس‌بوک نیز استفاده کنیم و با ارسال عنوانی برای گفت‌وگو یکی از کارکنان بخش روابط عمومی را در آنجا قرار دهیم تا به مدت یک ساعت به سؤالات مطروحه پاسخ دهد. قابلیت اجرای طرح‌های مربوط به چت به موضوعات مطروحه و محدودیت‌های مرتبط با نیروی انسانی بستگی خواهد داشت.

این استراتژی با بیان اینکه « زمانی که این گفت‌وگوی دو جانبه را در سایت‌ها آغاز کردیم باید تلاش بهتری نیز در حوزه شخصی‌سازی محتوای آنها نشان دهیم»، توصیه کرده است: رئیس ستاد مشترک باید هر ماه دو مطلب درباره کتاب‌هایی که می‌خواند، سرگرمی‌های آخر هفته و یا برخی موضوعات غیرکاری دیگر در وب‌سایت تویتر منتشر کند، ما باید فیلم‌هایی نیز از پشت صحنه سفرهای رئیس ستاد مشترک تهیه کرده و در این وب‌سایت‌ها بگذاریم تا مردم احساس خودمانی‌تری نسبت به وی داشته باشند، سپس سازمان‌ها و یا مدارس در مورد همین کلیپ‌ها سؤالاتی را در پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی مطرح می‌کنند و ما وارد ارتباط دوجانبه با آنها می‌شویم.

دریافت سند استراتژی رسانه‌ای امریکا

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول