کسانی که وارد فضای مجازی می‌شوند باید «اهلیت» داشته باشند

يك پژوهشگر دينی به اشاره به ناپاك بودن كليت محيط اينترنت اظهار كرد: ورود بدون مقدمه و بدون ‌سلاح تقوا و معرفت به چنين محيط‌هايی منجر به آسيب ديدن قشر جوان می‌شود و استفاده از بودجه‌های عمومی در اين تسهيل دسترسی به اينترنت‌، اين موضوع را تلخ‌تر می‌كند.

به گزارش«وبلاگ نیوز» حجت‌الاسلام جواد باقری‌قمی، مدير محتوايی پيشين شهر مجازی قرآن كريم در گفت وگو با ایکنا با تأكيد بر تأثيرات اجتناب‌ناپذير اينترنت بر مناسبات دنيای مدرن اظهار كرد: در نگاهی كلی‌تر و جامع‌تر شكی نيست كه استفاده از اينترنت به عنوان يكی از مهم‌ترين ابزارهای جهان مدرن، می‌تواند ما را در راستای ترويج دين و نيل به اهداف، بسيار ياری ‌كند، اما سخن در استفاده صحيح از اين ابزاز نوين است.

باقری‌قمی موضوع استفاده از ابزارهای نوين فضای مجازی، به‌ويژه اينترنت را در ارتباط با يك مبحث فقهی مطرح كرد و اظهار كرد: در فقه مبحثی در باب ابزارها وجود دارد كه ابزارها را از حيث كاربرد به چند دسته تقسيم می‌كنند؛ برخی ابزارها به طور كامل در راستای اهداف صحيح به‌كار می‌روند و بعضی ديگر مانند آلات قمار و… به‌خلاف دسته اول صرفا در جهت گناه استفاده می‌شوند و دسته سوم ابزارهايی هستند كه مانند چاقو استفاده مشترك دارند؛ اينترنت هم جزء همين آلات مشترك است كه كاربرد دوسويه دارد و هم در جهت صواب و هم در جهت ناشايست می‌تواند استفاده شود.

وی با بيان اين‌كه كليت محيط اينترنت، محيط پاكی نيست گفت: به دليل ناپاك‌بودن فضای سايبری، كسانی در آن عرصه وارد شوند بايد اهليت ورود به آن را داشته باشند و از تقوای لازم برای ورود به آن، برخوردار باشند.

اين پژوهشگر آشنا به فضای مجازی با انتقاد از برخی عملكردهای سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی كه با بودجه عمومی تأمين می‌شوند افزود: با وجود آگاهی از ناپاك و غيراسترليزه بودن محيط اينترنت، در اختيار قراردادن اينترنت رايگان به افراد و يارانه پرداختن در اين راستا، آن‌هم از بودجه عمومی، برای ورود به چنين ناسالمی صلاح و ثواب به نظر نمی‌رسد و بر آسيب‌های ناشی از اين محيط بر فضای عمومی جامعه خواهد افزود.

وی افزود: قبل از واگذاری اينترنت به مردم بايد در اين زمينه فرهنگ‌سازی و در برخی بخش‌ها بومی‌سازی شود تا آسيب‌هايی احتمالی ناشی از اين فضا بر فرهنگ دينی و ارزش‌های اجتماعی ما كاهش يابد. در غير اين صورت، در واقع ما جوانان را بدون اين كه آن‌ها را مسلح كنيم به بهانه تحقيق علم، برقراری ارتباط با ديگران، تفريح و سرگرمی و… به كارزار در محيطی می‌فرستيم كه از ناپاك بودن آن محيط و آسيب‌های محتمل آن آگاهيم و حتی برای اين امر يارانه نيز مقرر می‌كنيم.

نویسنده وبلاگ «محب المتقین» خاطرنشان كرد: فضای مجازی با محيط و زندگی حقيقی اجتماعی كاملا متفاوت است و از خصوصيات آن‌ اين است كه در آن‌جا ابزار گناه به راحتی فراهم است و گرچه قشر مذهبی نسبت به غيرمذهبيون فضيلت‌هايی دارند و اهليت آن‌ها در ورود به چنين محيطی از سايرين بيشتر است اما واقعيت آن است صرف بسيجی بودن، يا مسجدی بودن، يا مذهبی بودن برای كسی مصونيت نمی‌آورد و اغلب قشر جوان در ورود به اين فضا مصونيت ندارند و چون دشمن از اين كارزار به نفع خود استفاده می‌كند، ما بايد قبل از فرستادن جوانان به چنين عرصه‌ای آن‌ها را آگاه و مجهز و مسلح بكنيم.

وی سلاح ورود به محيط اينترنت را آگاهی و تقوای توأم با معرفت دانست و اظهار كرد: ورود بدون مقدمه و بی‌سلاح تقوا و معرفت به چنين محيط‌هايی منجر به آسيب ديدن قشر جوان خواهد شد و هنگامی كه اين امر با استفاده از بودجه‌های عمومی صورت گيرد، اين موضوع را تلخ‌تر خواهد كرد.

باقری‌قمی مسئوليت نهادها و دستگاه‌های نظام اسلامی را در رابطه با تقوی و دين مردم خطير ارزيابی كرد و گفت: نبايد شرايطی پيش بيايد كه خود دستگاه‌ها و سازمان‌ها، آگاهانه يا ناآگانه به رشد بی‌تقوايی و زمينه‌های فراهم آمدن گناه كمك كنند. همان‌‌گونه كه در قانون اساسی ما نيز آمده است نظام اسلامی در قبال دين مردم مسئوليت دارد و دستگاه‌های دولتی، حوزه‌های علميه و به‌ويژه صدا و سيما بايد در افزايش معنويت و روح دينی در جامعه بكوشند و زمينه‌های كم‌شدن تقوی را از بين ببرند.

اين پژوهشگر دينی محدوديت‌گذاری و فيلتر كردن پايگاه‌های اينترنتی وابسته به دشمن را در پيشگيری از صدمات اين محيط و كاهش آسيب‌های آن ناكافی دانست و خاطرنشان كرد: فيلتر كردن نمی‌تواند خاطر ما را از بابت آسيب‌های ناشی از فضای اينترنت آسوده كند، چراكه با استفاده از ابزارهای نوين و فيلترشكن‌های خاص، عبور از اين فيلترها به آسانی صورت می‌گيرد.

وی افزود: برای كاهش آسيب‌های ناشی از فضای سايبری، در كنار آموزش دادن و آگاهی‌بخشی و مسلح كردن مخاطبان و جوانان به سلاح تقوی و معرفت، بايد از وجود فضلا و كارشناسان آگاه و دين‌شناسی كه در حوزه ارتباطات و رسانه‌های مجازی نيز تخصص دارند، بهره برد.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول