منظور من از نظارت، «کنترل» یا فیلترینگ نیست

یک آسیب شناس اجتماعی، با اشاره به حمایت ناتوی فرهنگی از برخی سایتهای به ظاهرمذهبی، آموزش و روشنگری را بهترین ابزار نظارت بر وبلاگهای دینی دانست و گفت: وبلاگهایی که به شکل تخصصی و سامان یافته در حوزه دین فعالیت کنند باید گسترش یابند .

به گزارش «وبلاگ نیوز» دکتر مجید ابهری در گفتگو با مهر، بر لزوم گسترش وبلاگ نویسی دینی تأکید کرد و گفت: با توجه به گسترش کاربرد فضای مجازی در ابعاد مختلف علمی و پژوهشی از آنجا که بهره برداری از این فضا برای کسانی که بدنبال درک مفاهیم مختلف هستند ساده تر، ارزانتر و مقدورتر است لذا با توجه به فعالیت سایتهای مختلف ضد دین در زمینه عرفانهای کاذب، تبلیغات مسیحیت، بهائیت و باورهای دیگر سایتهای مذهبی نقش بسیار ارزنده ای در آموزش و روشنگری ابعاد مختلف دین اسلام و مکتب تشیع دارند.

این جامعه شناس تأکید کرد: در حال حاضر مراکزی در حوزه های علمیه مشغول فعالیت در زمینه بررسی و پژوهش در وبلاگها و سایتهای دینی هستند که البته با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند فعالیت گسترده ای ندارند اما برخی افراد که سابقه فعالیت دینی، نویسندگی وعلمی دارند اقدام به ایجاد وبلاگ شخصی نموده و نظر و سلیقه شخصی خود را در تفسیر آیات و روایات نفوذ داده و با توجه به مطالعات محدود خود در صدد القای شبهات دینی هستند.

دکتر ابهری بر ضرورت نظارت مناسب بر محتوای وبلاگهای دینی تأکید کرد و در عین حال گفت: منظور من از نظارت کنترل یا فیلترینگ نیست چون در حال حاضر با توجه به امکانات سایبری در شکستن فیلترها و قفلها اینگونه تلاشها فقط باعث گسترش و معروفیت سایتها و برخی افراد می شود. از آنجایی که ما دانشمند و پژوهشگر در زمینه دینی کم نداریم نباید این کار تبدیل به یک نهاد دولتی شود بلکه نهادهای علمی و تخصصی مذهبی باید با تشکیل گروههای بررسی به مطالعه سایتها و وبلاگهای یاد شده پرداخته و پاسخ شبهات و القائات آنها را به طور مستقیم بدهند.

این آسیب شناس اجتماعی تعداد وبلاگهای دینی فارسی زبان را حدود 5 هزار و 500 وبلاگ اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه استفاده از رایانه در حال همه گیری در کشور است نهادهای متولی تولید دانش و آموزش مثل وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، سازمان ملی جوانان، وزارت ارشاد باید نسبت به ایجاد سایتها و وبلاگهای ویژه در زمینه آموزش و اطلاع رسانی به نوجوانان و جوانان اقدام کنند.

وی تأکید کرد: ناتوی فرهنگی اولین هدف خود را در القای شبهات به گروه جوانان قرار داده و به خوبی می داند که نقطه آسیب پذیری کشور ما از ناحیه این گروه سنی است بنابراین نهادهای متولی با تولید محصولات فرهنگی مثل پایان نامه، مقاله، پژوهش و… و انتقال آنها به سایتها و وبلاگها باید ضمن اطلاع رسانی و آموزش، پاسخ شبهات موجود را داده و اجازه ندهند افکار جوانان کشور بازیچه مافیای فرهنگی و ناتو شود.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول