باید برای ورود به شبکه‌های اجتماعی نیرو تربیت کرد؛ فیلترینگ فایده ندارد

حجت‌الاسلام باقری‌قمی معتقد است، روش‌های دفاعی مانند فيلترينگ، در مقابله با آسيب‌های دينی و اخلاقی شبكه‌های اجتماعی اينترنتی كارآيی چندانی ندارد و متخصصان آشنا به عرصه دين و ارتباطات بايد با ورود در اين شبكه‌ها، توازن تبليغات يك‌سويه ضددينی را برهم بزنند.

حجت‌الاسلام «جواد باقری‌قمی»، مدير پيشين محتوايی شهر مجازی قرآن كريم، در گفت‌وگو با ايكنا، قبل از پرداختن به صدمات و آسيب‌های ناشی از شبكه‌های اجتماعی مجازی بر هويت دينی و اخلاقی افراد، كليت محيط اينترنت را محيطی ناپاك و ناسالم ارزيابی كرد و در بيان آسيب‌های ناشی از اين محيط بر هويت دينی ـ اخلاقی و سلامت روانی افراد گفت: فضای مجازی با محيط و زندگی حقيقی اجتماعی كاملاً متفاوت است و فراهم بودن ابزار گناه از خصوصيات آن است؛ بنابراين اغلب افراد به‌ويژه قشر جوان، در ورود به اين فضا مصونيت ندارند و چون دشمن از اين كارزار به نفع خود استفاده می‌كند، ما بايد قبل از فرستادن جوانان به چنين عرصه‌ای، آن‌ها را به سلاح آگاهی و تقوای توأم با معرفت مجهز و مسلح كنيم.

اين پژوهشگر دينی در ادامه سخنانش، شبكه‌های اجتماعی مجازی را يكی از عمده‌ترين ابزارهای جنگ نرم دشمن تلقی و تصريح كرد: بی‌شك يكی از ابزارهای مهم جنگ نرم دشمن استفاده از ابزارهای فضای مجازی و اينترنت است و شبكه‌های اجتماعی اينترنتی يكی از عمده ترين اين ابزارها محسوب می‌شوند؛ بنابراين ما بايد برای جلوگيری از آسيب‌های هرچه‌ بيشتر اين محيط، از كارشناسان و متخصصين دينی آشنا به مسائل ارتباطات نهايت بهره را ببريم.

وی همچنين با اشاره به فضای ناسالم اخلاقی حاكم بر شبكه‌های اجتماعی مجازی و تأثيرات سوء اين فضا بر ذهن و روان قشر جوان، اظهار كرد: بررسی‌های علمی نشان می‌دهد كه تأثيرپذيری اغلب جوانان و نوجوانان از محيط و گروه هم‌سالان خود به‌مراتب بيش از خانواده و رسانه‌هاست؛ پس با توجه به اين كه در شبكه‌های اجتماعی مجازی، حيای اخلاقی و موانع بازدارنده كمتری نسبت به فضای حقيقی وجود دارد، بايد تا حد امكان در تغيير رنگ فضای غالب اين شبكه‌ها به سمت اسلامی شدن تلاش كرد.

باقری قمی با تأكيد بر ناكافی و ناكارامد بودن فيلترينگ در مقابله با اين شبكه‌ها افزود: فيلتر كردن نمی‌تواند خاطر ما را از بابت آسيب‌های ناشی از فضای اينترنت آسوده كند، چراكه با استفاده از ابزارهای نوين و فيلترشكن‌های خاص، عبور از اين فيلترها به آسانی صورت می‌گيرد.

وی اضافه كرد: حداقل كاری كه در مقابله با شبكه‌های اجتماعی مجازی و كاهش آسيب‌ها و صدمات ناشی از آن‌ها بر فرهنگ عمومی می‌توان انجام داد تربيت نيروهای زبده و متخصص برای ورود و حضور در اين شبكه‌هاست و ما در اين ميدان و كارزار نبايد عرصه را خالی كرده و كنار بنشينيم، بلكه بايد نيروهای تقويت‌شده و كارآمدی را به اين كارزار بفرستيم تا فضا را در دست بگيرند يعنی كسانی كه هم با مسائل دينی و هم با مباحث ارتباطات آشنا هستند و توانايی برخورد يا حتی مقابله فكری با تهاجمات عقيدتی، اخلاقی و امنيتی موجود در اين شبكه‌ها را دارند.

اين پژوهشگر دينی افزود: از آن‌جا كه افراد از محيط تأثير می‌گيرند و محيط اين شبكه‌ها بر افراد اثر می‌گذارد، كارشناسان و متخصصان ما بايد با ورود در عرصه شبكه‌های اجتماعی و برهم زدن توازن موجود در آنجا، فضای عمومی اين محيط را به‌گونه‌ای تحت‌تأثير قرار دهند كه جوانان و مخاطبان، به ويژه مخاطبان دين‌دار، هنگام ورود به اين شبكه‌ها احساس غربت نكنند و با فضاهای دينی و اشخاص ديندار نيز برخورد كنند و توازن تبليغات يك‌سويه‌ای كه به نفع جنبش‌های غير دينی و ضددينی در آنها جاری است برهم بزنند تا مخاطبان تأثير منفی كمتری از آن محيط بگيرند.

وی در بخش ديگری از سخنانش به لزوم تقويت اين عرصه و سرمايه‌گذاری در آن، از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول اشاره و تأكيد كرد: بايد با تقويت امكانات داخلی، با همه توانايی‌ها و امكانات كمی و كيفی به مقابله با اين شبكه‌های اجتماعی مجازی رفت و در اين زمينه سرمايه‌گذاری كرد. هرچند حوزه تا حدی در اين ميدان وارد شده، اما واقعيت آن است كه اين حجم فعاليت اندك ـ چه از لحاظ كمی و چه از نظر كيفی ـ برای مقابله با هجمه وسيع دشمن كفايت نمی‌كند.

باقری قمی پرداخت يارانه از بودجه عمومی برای عرضه اينترنت رايگان به افراد توسط برخی دستگاه‌های وابسته به دولت را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اگر به جای يارانه دادن از بودجه عمومی جهت استفاده بيشتر از فضای فعلی مجازی و شبكه‌های اجتماعی اينترنتی، بر تربيت بيشتر كارشناسان دينی و حضور آن‌ها در شبكه‌های اجتماعی مجازی و نيز فرهنگ‌سازی در زمينه استفاده صحيح از اين شبكه‌ها سرمايه‌گذاری می‌شد به طور قطع، در جايگاه بسيار بهتری نسبت به وضع موجود قرار داشتيم و پافشاری بر اجرای اين اين سياست‌ها و گام نهادن در اين مسير نادرست، خود اشتباه ديگری محسوب می‌شود.

وی در پايان به برخی روابط نامتعارف موجود در شبكه‌های اجتماعی اشاره و اظهار كرد: از نظر اسلام روابط ميان اشخاص بايد دارای چهارچوب و ضابطه باشد، اما متأسفانه رسانه‌های گروهی و از جمله صدا و سيما، ضوابط صحيح حاكم بر ارتباطات ميان افراد را به درستی بيان نمی‌كنند و حتی گاهی به ترويج روابط ناسالم و مخربی می‌پردازند كه در اين شبكه‌های اجتماعی جريان دارد.
انتهای پیام/.

  • دیگه الان باید فقیده باشیم که شبکه‌ی اجتماعی جایی فقط برای دوست یابی نیست. بشکه‌های اجتماعی الان مفهوم ابر شهرهای دنیای امروز رو دارند. جایی برای زندگی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول