جاي خالي انقلاب دوم درفضاي مجازي!

بيش از سه دهه از انقلاب ايران مي گذرد. انقلابي که هرچند سبب اتخاذ سياست‌هاي ستيزه جويانه غرب نسبت به ايران شد، اما نوعي جديد از سبک زندگي را به شرق عرضه کرد.

ايران در طول سي سال گذشته فراز و فرودهاي زيادي را تجربه کرده است، ظلم هاي زيادي از سوي غرب به او تحميل شده است، با اين حال علي رغم اين، دشمني دولت هاي غربي هرگز نتوانسته اند مسير و ساختار ايران را در طول سي و دو سال گذشته تغيير دهند.

مردم ايران همچنان با عزمي پايدار، عاشقانه بر پاي اصول خود عليرغم اتهامات ناروايي همچون تقلب در انتخابات يا محکوميت پياده سازي قوانين شرع اسلام از سوي غربي ها ايستاده اند. اين انقلاب براي هميشه سياست هاي ايران را دگرگون نمود و آن را تبديل به جمهوري اسلامي ايران کرد. نظام قدرتمندي که به دليل ساختار آن بعيد است در آينده نيز دچار دگرگوني و انحراف شود.

در شرايطي که براي نسل جوان امروز در بسياري از نقاط جهان سبک زندگي غربي مطلوب تر از ديگر سبک هاي زندگي شده است، نگاه آنان به جمهوري اسلامي چگونه است؟ يک روش براي فهميدن اين مسئله و شايد تنها مسير ممکن آن دروازه و منبع بي انتهاي داده‌ها و اطلاعات يعني اينترنت است.

هم اکنون بد نيست نگاهي گذرا به آمار شبکه هاي اجتماعي در مورد مهم‌ترين بخش تاريخ ايران که در ايام جشن هاي سي و دومين سال وقوع آن هستيم، بيندازيم. اين ايام بهترين زمان براي مردم سراسر جهان است که دو روي اين داستان را بشنوند.

دو ديدگاهي که آن ها مي توانند آموخته ها و تفاسير خود را بر مبناي آن استوار سازند. نکته شگفت انگيز در مورد اينترنت اين است که ايرانيها مي توانند بوسيله آن انقلاب دومي را ايجاد کنند….يک انقلاب تکنولوژيک. به من اجازه دهيد در اينجا شما را با شگفتي هاي اينترنت و اطلاعات موجودي که در آن درباره انقلاب اسلامي وجود دارد آشنا کنم.

با شروع جشن هاي سالگرد انقلاب اسلامي مواجهه با هر دو نوع رويکرد مخالف و موافق نسبت به انقلاب در سطح شبکه جهاني اينترنت انتظار مي رود. اما در اين فضا غوغاسالاران ضد انقلاب اسلامي بسيار بيشتر از حاميان آن هستند. براي مثال در فيس بوک که يک عرصه عمومي براي فعالان در به اشتراک گذاري تمايلات خود در مورد هرچيز و هر موضوعي است. پانصد ميليون نفر کاربر در آن از سراسر جهان وجود دارد.

شما در مدت چند دقيقه ثبت نام مي کنيد و سپس در دنياي جديد خود غوطه ور مي شويد. توييتر نيز که امروز يکي ديگر از سايت‌ها در شبکه هاي اجتماعي است و يک نوع بهتر از ارتباط را براي کاربران به علت اجازه استفاده از 140 کاراکتر براي هر پيام به طور مختصر داده است. يک حساب توييتر مي‌تواند به طور مجازي در هر جايي که ابزار ارتباطي اينترنت وجود دارد به روز شود.

کاربران مي‌توانند با ورود نام کاربري و رمز عبور هر موقع از روز که خواستند وارد آن شده و به نشر اخبار لحظه به لحظه و اشتراک گذاري لينک هاي خبري در مورد همه چيز و همه جا بپردازند. هر کاربر مي تواند با کاربر ديگر در منطقه زندگي خود و سرتاسر جهان تعامل برقرار کند و به تبادل اطلاعات در مورد زواياي پنهان کشور خود بپردازد. با يک جستجوي سريع در مورد انقلاب اسلامي و ايران و مباحث طرح شده و صفحات ايجاد شده در آن توسط فعالان، صفحات حامي ايران کمياب است و جاي خالي طرفداران بي شمار انقلاب اسلامي در سراسر جهان به چشم مي خورد.

اين براي من خيلي ناراحت کننده است. اما واقعيت اين است: فعالان شبکه هاي اجتماعي هيچ تلاش قابل توجهي نکرده اند که تصويري درست از انقلاب اسلامي به نسل جوان امروز جهان ارائه دهند.

مشکل ممکن است زبان متفاوت مردم ايران از بقيه مردم جهان باشد. زبان انگليسي امروز رايج ترين زبان مورد استفاده مردم جهان است. زباني که بايد مورد استفاده هر ايراني دوستدار انقلاب اسلامي در شبکه جهاني اينترنت قرار بگيرد. اين حجم توليد محتوا در مورد انقلاب اسلامي به زبان انگليسي با توجه به ماهيت آن بسيار ناچيز است.

به دليل همين ضعف هاست که غوغاسالاران مي‌توانند ايران را به گونه‌اي که خود مايلند به مخاطبان خود القا کنند. امواج آلوده رسانه هاي اغواگر غربي امروز به القاي اين مطلب براي مردم سراسر جهان مي‌پردازند. کاري آسان‌تر از راه اندازي يک حساب در توييتر يا فيس‌بوک يا راه اندازي يک وبلاگ در مورد حقيقت انقلاب اسلامي وجود ندارد. اين کار واقعا امر مشکلي نيست که نتوان از پس آن برآمد.

فعالان مستقل و عدالتخواه فراواني هستند که تشنه شنيدن حقيقتند. شما مي توانيد با ورود به اين عرصه با آنها ارتباط برقرار کرده و علاوه بر فرصت آشنايي با افراد جديد از سراسر جهان پيام انقلاب و مردم خود را به جهانيان برسانيد.

انتهای پیام/.

لیلا صالح، فعال شبکه‌های اجتماعی لبنانی مقیم امریکا؛ ترجمه: محمد ولوی؛ روزنامه خراسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول