گشتی در شبکه‌های اجتماعی «پاک»

در چند سال گذشته و پس از ظهور وب 2 ، شبکه‌های اجتماعی رشد بسیار زیادی در اینترنت داشته‌اند و کاربران معمولا در حداقل یک شبکه اجتماعی عضویت دارند. این گونه مکان‌ها معمولا برای ارتباط با دوستان، به اشتراگ گذاری اطلاعات مانند عکس، ویدئو، متن و … کارهای گروهی و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شوند. قطعا عده ای تمایل به حضور در محیطهای اجتماعی عمومی ندارند. با اینحال شبکه های اجتماعی ارزشی ، شیعی و اسلامی فراوانی با سطح کیفی و کمی قابل قبول با ظرقیت اثرگذاری مناسب در اینترنت وجود دارند.

هر چند اخیرا با تلاش وبلاگ نویسان انقلاب اسلامی چندین شبکه اجتماعی با رویکرد ارزشی بوجود آمده است ، اما گرافیک نه چندان قوی، عدم تبلیغات مناسب ، برنامه ریزی نامناسب و ناآشنایی بسیاری از نیروهای موثر ارزشی با این فضا ، این سایت ها را در رقابت با شبکه های اجتماعی چون تویتر و فیس بوک که از پشتیبانی مالی دولت آمریکا بهره می برند ، ناموفق ساخته است. با اینحال شبکه های اجتماعی خوش ساختی هم ایجاد شده اند که با کمی توجه و اطلاع رسانی مناسب می توانند در جذب مخاطب موثر عمل کنند.

مطلبی که در ادامه آمده است به معرفی برخی از این شبکه های ایرانی و عیر ایرانی می پردازد.

گفتگوی شیعیان

شیعه چت از بزرگترین و قدیمی ترین اجتماعات شیعیان در شبکه اینترنت است.این تالار گفتمان در حدود 24000 عضو دارد. تا کنون در حدود دو میلیون مطلب در این شبکه ارسال شده است .افراد زیادی بوسیله این شبکه به مذهب تشیع گرایش پیدا کرده اند. از جمله اتاقهای این سایت می توان به بخشهای مناسبتهای مذهبی ، بخش معرفی کتب و ادعیه شیعه ، مباحث عمومی ، قرآن و حدیث ، مباحث اقتصادی ، ازدواج و … اشاره کرد.

شبکه اجتماعی مدینه

اين وب‌سايت اينترنت در پاسخ به سايت‌های اجتماعی غربی از قبيل «فيس بوك» راه‌اندازی شده است و مسلمانان از هر نقطه جهان می‌توانند با ثبت‌نام در اين شبكه اجتماعی در تالارهای گفت‌وگو حضور يافته و به تبادل‌نظر بپردازند.

اين وب‌سايت در حال حاضر به زبان‌های انگليسی، فرانسه، تركی، آلمانی، عربی، سوئدی، روسی ، ايتاليايی و اسپانيايی قابل دسترسی است.

اين وب سايت از آنجا بوجود آمد که فیس بوک اقدام به حذف چهار صفحه بسیار معروف اسلامی از سایت خود نمود. کاربران مسلمان این شبکه بسیار خشمگین شده و نامه ای انتشار دادند که در آن “مارک زاکربرگ” بنیانگذار فیس بوک را به خدشه دار کردن احساسات بیش از ٢.٥ مسلمان متهم کردند. در این نامه خطاب به زاکربرگ جوان آمده: با وجود اینکه عملکرد فوق العاده ای را در گسترش بهترین شبکه ارتباطی جهان داشته اید، در پروراندن کینه و عداوتی بزرگ میان خود و مسلمانان جهان نیز کاملا موفق بوده اید، اما این بار خسارتی واقعا جبران ناپذیر به وجود آورده اید.

در این نامه نه تنها درخواست شده تا صفحات حذف شده دوباره فعال شوند بلکه قوانین جدیدی نیز معرفی شده اند که بر اساس آنها انتشار نظریات ضد اسلامی خلاف قوانین خواهد بود. همچنین در این نامه خواسته شده بود تا نشانه های توهین آمیز به اسلام حذف شده و هر صفحه ای که از چنین نشانه هایی برخوردار هستند غیر فعال شوند.

در این نامه اعلام شده است در صورتی که به خواسته های مسلمانان توجه نشود ٢.٥ میلیون کاربر مسلمان فیس بوک خارج شده و به شبکه اجتماعی “مدینه” خواهند پیوست.

این اقدام در نهایت عملی شد و کاربران این شبکه روز به روز افزایش می یابند.. همچنين دست‌اندركاران اين شبكه اجتماعی درصدد هستند به زودی دانشنامه‌ای با عنوان «علم پديا» را برای مقابله با ویکیپدیا بر روی اينترنت قرار دهند، اين دانشنامه اسلامی به جای این دانشنامه ویکیپدیا مورد استفاده قرار خواهد گرفت و كارشناسان پس از بازبينی مطالب ارسالی كاربران مسلمان، اطلاعات را بر روی سايت قرار خواهند داد.

Muxlim

از زمان تاسیس اجتماع آنلاین Muxlim.com در ماه دسامبر سال ‌٢٠٠٦ بیش از ‌٥/١ میلیون نفر از ‌١٩٠ کشور جهان ماهانه از این وب‌سایت بازدید کرده‌اند؛ این وب‌سایت امکان پیوستن به اجتماعات بحث و گفت‌وگو و اشتراک‌گذاری عکس و گوش کردن به قرآن را فراهم می‌کند.

Muxlim PAL‌

پايگاه اينترنتي MUXLIM PAL براي معرفي بهتر اسلام به غربي ها راه اندازي شد. پس از پايگاه اينترنتي “سِکند لايف”، پايگاه اينترنتي ديگري با عنوان MUXLIMPAL.COM راه اندازي شده است که دنياي مجازي مسلمانان و مخصوصا مسلمانان غربي را به نمايش گذاشته است .

به گفته‌ی مدیر اجرایی Muxlim، هر کسی می‌تواند به این شبکه دسترسی پیدا کند.

در دنیای مجازی Muxlim Pal کاربران می‌توانند فضای خود را ایجاد کرده و به تعامل با دوستانشان در محیطی سالم و اسلامی بپردازند.

بنا بر اظهار موسسان این دنیای مجازی، هدف Muxlim Pal گرد آوردن مسلمانان سراسر جهان کنار هم است اما هر کسی به روابط اجتماعی در دنیاهای مجازی علاقه‌مند است می‌تواند بدون هراس از روبه‌رو شدن با محتواهای توهین‌آمیز و بدون ملاحظه‌ی مذهبی که دارد وارد این دنیای اجتماعی شود.

فورویزیت

فورویزیت توسط جمعی از فعالین متعهد فضای مجازی ، از ابتدای سال 88 بمنظور انتشار کلیپ های سانسور شده توسط یوتیوب ، فعالیت خود را آغاز کرد. مسئولین 4VISIT قبل از راه اندازی آن در سایت یوتیوب اقدام به انتشار کلیپ می نمودند که پس از بارگزاری حدود 1000 کلیپ، یوتیوب اقدام به حذف کلیه آنها و مسدود کردن اعتبار کاربری اعضا نمود.

پس از این اقدام ، کاربران مصمم به ایجاد سایتی مشابه یوتیوب با محیطی سالم ، در جهت نشر فرهنگ ایرانی اسلامی شدند. مزایای 4VISITنسبت به یوتیوب، عدم وجود کلیپ های غیر اخلاقی و ضد دینی، دارا بودن قابلیت دانلود مستقیم فیلم ها ، وجود بخش صوتی ، نظارت 24 ساعته بر کلیپ ها و انتشار به روز اخبار و وقایع می باشد. اين سايت حدود یکسال است که به دلیل مشکلات مالی فعالیت نمی کند ، اما مدیران سایت از راه اندازی قریب الوقوع آن با رویکرد جذب مخاطب از سراسر جهان خبر می دهند.

جامعه مجازی نصر

بزرگ‌ترين جامعه مجازی مقاومت اسلامی با عنوان «كلوپ نصر» با هدف اشتراك‌گذاری محتوا با رويكرد مقاومت اسلامی و همچنين جلوگيری از تهديدات نرم ارزش‌ها و منافع اسلامی راه‌اندازی شده است.

اين جامعه مجازی علاوه‌ بر زبان فارسی به سه زبان عربی، انگليسی و روسی به كاربران و اعضاء خود سرويس‌دهی می‌دهد و اين امر، ارتقاء تعاملات مجازی را در سطح بين‌المللی به همراه دارد .اين ويژگی مطلوب و قابل توجه سامانه «كلوپ نصر» است.

از بخش‌های جامعه مجازی مقاومت اسلامی می‌توان به دعوت، برگزيدگان، گروه‌ها، لينك‌ها، فيدها، نيازمندی‌ها، آلبوم‌ها، نظرسنجی، وبلاگ، موسيقی، آمار جامعه و افراد برخط اشاره كرد؛ كاربران در بخش «دعوت» می‌توانند پست الکترونیکی ، دوستان خود را به صورت جداگانه در فيلدهای مورد نظر وارد كنند.

كاربران علاقه‌مند به موضوع مقاومت اسلامی می‌توانند در اين جامعه مجازی فايل‌های صوتی، تصويری و… را بين خود و ديگر كاربران فضای سايبر به اشتراك بگذارند و با اشتراك‌گذاری اطلاعات، مسائل مرتبط با موضوع مقاومت اسلامی را حمايت كنند و و از امكانات وبلا‌گ‌نويسی سايت بهره‌مند شوند.

شبکه های اجتماعی حامیان ولایت

رویکرد اصلی این پایگاه که نخست با استفاده از سرویس رایگان شبکه نینگ بوجود آمد و پس از استقبال از سوی کاربران بصورت مستقل فعالیت خود را ادامه داد ، پیگیری 2 هدف اصلی می­ باشد:

1. ایجاد یک فضای صمیمی جهت دوستی، تبادل نظر و هماهنگی میان فعالان حزب الله در حوزه وب.

2. فرهنگ سازی در میان اهالی این جبهه در جهت آشنایی با نحوه برخورد با دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی.

بارگذاری فیلم، صوت، سرویس ایجاد پروفایل، آپلود فایل با امکان دانلود فایلهای آپلود شده از دیگر امکانات این پایگاه می­باشد.

امکان ایجاد نامحدود گروه، امکان ایجاد نامحدود رخداد، امکان اضافه کردن و معرفی نامحدود سایت و وبلاگ، ارائه مقالات مفید با موضوعات مختلف روز، ارائه آخرین اخبار روز، امکان برقراری ارتباط آسان با سایر کاربران و اطلاع از فعالیت­ های دوستان در شبکه از دیگر قابلیت­ های این پایگاه اینترنتی است. اين گروه با توجه به آنکه در جذب مخاطب حزب اللهی فعال عمل کرده است می تواند با اضافه کردن زبانهای عربی و انگلیسی مخاطبان علاقه مند به انقلاب اسلامی را از سراسر جهان جذب کند.

انتهای پیام/.

محمد ولوی؛ وبلاگ توهمات یک دانشجوی بسیجی غرب زده!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول