47درصد کاربران فیس‌بوک «ناسزاگو» هستند!

هفته گذشته، نتایج تحقیقی که در سایت اخبار فن‌آوری “مشبل” منتشر شد نشان داد که ۴۷ درصد کاربران “فیس‌بوک” در صفحه خود ناسزاگویی می‌کنند. برخی از متخصصان رسانه‌های نوین می‌گویند، شبکه‌های اجتماعی رفتارها و ارزش‌های اجتماعی و فردی افراد را به تدریج تغییر داده و فرهنگ اجتماعی افراد را بازتعریف می‌کنند. برخی از نکته‌ها‌ی جذابی را که طی آمارگیری‌ها و تحقیقات درباره‌ی رفتار و عادات کاربران “فیس‌بوک” به دست آمده با هم مرور می‌کنیم:

آمریکایی‌ها دوست ندارند با رئیس خود در “فیس‌بوک” دوست شوند

تحقیقات نشان می‌دهد ۵۶ درصد کاربران آمریکایی “فیس‌بوک” تمایلی ندارند با رئیس خود در این شبکه اجتماعی دوست شوند و معتقدند دوستی فیس‌بوکی با رئیس، از لحاظ اجتماعی قابل قبول نیست. در تحقیقی که بر روی ۱۰۰۰ کاربر “فیس‌بوک” صورت گرفته است، ۵۶ درصد گفته‌اند، با این‌که روز به روز زندگی مجازی و واقعی آن‌ها بیشتر به هم نزدیک شده و فعالیت‌های واقعی‌شان در دنیای مجازی انعکاس می‌یابد، با این‌حال ترجیح می‌دهند م‌چنان محیط کار و زندگی سایبری خود را از هم جدا و دور نگه دارند و همکاران و به ویژه رئیس خود را به دنیای حضور مجازی خود راه ندهند.

در همین تحقیق ۶۲ درصد گروه تحقیق اعلام کرده‌اند، فکر می‌کنند برای یک رئیس اصلا شایسته نیست که برای کارمندان خود درخواست دوستی بفرستد.

لینک‌های درباره رابطه جنسی ۹۰ درصد بیشتر از سایر لینک‌ها هم‌خوان می‌شوند

بالاخره مدیران شبکه‌ی اجتماعی “فیس‌بوک” تایید کردند که لینک‌های مربوط به رابطه‌ جنسی بیش از هر تبلیغ دیگری مشتری جلب می‌کند و خریدار دارد. دان زارلا، یک متخصص رسانه نیز که بیش از ۱۲۰۰۰ لینک در «فیس‌بوک» را مورد بررسی قرار داده است، می‌گوید که نتایج تحقیقات‌اش نشان می‌دهد لینک‌هایی که درباره‌ی روابط جنسی باشد، ۹۰ درصد بیش از لینک‌های دیگر هم‌خوان می‌شود و توجه کاربران این شبکه‌ی اجتماعی را جلب می‌کند.

نتایج تحقیقات دان زارلا هم چنین نشان می‌دهد که لینک‌های اخبار مثبت بیش از اخبار منفی هم‌خوان شده و توجه‌برانگیز است.

کاربرانی که در رابطه هستند، از کاربران مجرد خوشحال‌ترند

در فوریه ۲۰۱۰، “فیس‌بوک” استاتوس‌های کاربران در روز ولنتاین را مورد بررسی و تحلیل قرار داد. “فیس‌بوک” مبنا را نوشته‌های کاربران درباره این روز در صفحه‌ خود قرار داده بود. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که کاربرانی که در بخش اطلاعات خود اعلام کرده‌اند که در رابطه هستند، نوشته هایی با لحن مثبت‌تر و شادتری درباره‌ی این روز در مقایسه با کاربران مجرد نوشته‌اند. از قرار رابطه، آدم‌ها را خوشحال‌تر می‌کند.

کاربران روز به روز بیشتر از طریق “فیس‌بوک” رابطه‌های خود را به‌هم می‌زنند

نتایج تحقیقاتی که در ژوئن ۲۰۱۰ بر روی ۱۰۰۰۰ کاربر “فیس‌بوک” صورت گرفت، نشان داد که ۲۵ درصد کاربران تجربه‌ی به‌هم خوردن رابطه از طریق “فیس‌بوک” را دارند و ایمیل یا پیغام تمام شدن رابطه از سوی دیگری را در “فیس‌بوک” دریافت کرده‌اند. از این میان ۲۱ درصد اعلام کرده‌اند که تغییر وضعیت تجرد و تاهل خود را از طریق “فیس‌بوک” اعلام می‌کنند.

البته بیشتر شرکت‌کنندگان در این تحقیق مردان بوده‌اند و فقط ۹ درصد زنان گروه تحقیق از طریق “فیس‌بوک” رابطه‌های خود را تمام می‌کنند.

اکثر زنان تجربه‌ی آزار و رنجش از دوستان “فیس‌بوکی” خود دارند

در تحقیقی که در ماه مارس گذشته درباره‌ی آمار خشونت نسبت به زنان در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت، ۸۵ درصد زنان اعلام کردند که لااقل یک‌بار تجربه‌ی آزار کلامی از سوی دوستان خود در “فیس‌بوک” را دارند. ۶۳ درصد هم اعلام کرده‌اند که دوستان آن‌ها مدام در این شبکه‌ی اجتماعی غر می‌زنند و میزان شکوه و گلایه در این شبکه‌ی اجتماعی بالاست.

آن‌ها که چندان از حریم شخصی و کنترل بر صفحه‌ی فیس‌بوک خود سر در نمی‌آورند

نتایج تحقیقی در ژوئن ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که از هر چهار زن خانه‌دار، یکی از آن‌ها کنترلی بر صفحه‌ی “فیس‌بوک” خود اعمال نمی‌کند و با شیوه‌های مدیریت صفحه و حق دسترسی دوستان‌اش بر صفحه‌ی خود آشنا نیست. البته نباید از یاد برد که ۷۵ درصد زنان خانه‌دار از سطح دانش نسبتا خوبی از شبکه‌های اجتماعی برخوردارند.

همین تحقیق نشان می‌دهد که ۲۶ درصد کاربران عکس‌های کودکان خود را بدون اعمال هیچ کنترل و محدودیتی در “فیس‌بوک” به اشتراک می گذارند و به حق حریم شخصی کودک پایبند نیستند.

والدینی که برای بچه‌های خود درخواست دوستی “فیس‌بوکی” می‌فرستند

نتایج تحقیقات متخصصان رسانه نشان داده است، وقتی صحبت از اضافه کردن فرزندان به لیست دوستان “فیس‌بوکی” است، والدین نظرات متفاوتی دارند. ۴۸ درصد آن‌ها معتقدند که بهتر است برای فرزندان خود در این شبکه اجتماعی هم درخواست دوستی بفرستند، بقیه گروه تحقیق اعلام کرده‌اند که به نظرشان دوستی با بچه‌های خود در شبکه‌های اجتماعی عجیب است و گاه می‌تواند آن‌ها را معذب کند.

والدین درباره سن عضویت بچه‌ها در “فیس‌بوک” هم نظرات متقاوتی دارند. بنا به قوانین “فیس‌بوک” نوجوانان از سن ۱۳ سالگی می‌توانند به عضویت این شبکه اجتماعی درآیند. این در حالی است که در عمل تعداد قابل توجهی کودکان زیر این سن نیز عضو این شبکه اجتماعی هستند. ۲۶ درصد والدین اعلام کرده‌اند به‌نظرشان سن مناسب برای عضویت فرزندان‌شان در “فیس‌بوک” بالای ۱۸ سال است.

۳۶ درصد گفته‌اند بین ۱۶ تا ۱۸ سالگی را سن مناسب می‌دانند و فقط ۸ درصد اعلام کرده‌اند که به نظرشان عضویت بچه‌های زیر ۱۳ سال در این شبکه اجتماعی بلامانع است.

“فیس‌بوکی‌ها” نیم‌نگاهی هم به پروفایل آدم‌های رابطه‌های قبلی‌شان دارند

در تحقیق ماه ژانویه وب‌سایت “یو تانگو” نتایح نشان داد که ۴۸ درصد کاربران “فیس‌بوک” پروفایل‌های همسر یا دوست‌دختر/پسر قبلی خود را در این شبکه‌ی اجتماعی و دیگر شبکه‌های اجتماعی سر می‌زنند و عکس‌ها و اطلاعات آن‌ها را چک می‌کنند. پیش از این کارشناسان رسانه هشدار داده بودند که یکی از خطرات بالقوه شبکه‌های اجتماعی می‌تواند همین در دسترس بودن آدم‌های رابطه‌های قبلی باشد.

انتهای پیام/.

ترجمه: دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول