بررسی تهدیدها و فرصت‌های «اینترنت ملی»

جلسه “فعالان وب” در ماه خرداد در روز سه شنبه 24 خردادماه با حضور جمعی از مدیران سایت‌های اینترنتی و فعالان فضای وب با موضوع “اینترنت ملی و فرصت‌های پیش رو” برگزار شد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» افراد حاضر در این جلسه پیرامون موضوع اینترنت ملی و مشکلات آن نظرات خود را ارائه کردند.

مشکلات حقوقی و قانونی اینترنت ملی، محدود شدن دسترسی داخل به شبکه جهانی اینترنت، خطر ایزوله شدن و عقب ماندن از فناوری‌های نوین خارجی و محدود شدن سرویس‌های داخلی برون مرزی، از جمله تهدیدهایی بود که برخی از حاضران به آن‌ها اشاره کردند.

از سوی دیگر امکان دسترسی به اینترنت با سرعت بالاتر، امکان تولید محتوا به صورت چند رسانه‌ای و هزینه پایین نیز از جمله فرصت‌هایی بود که توسط حضار ذکر شد.

شیوه نگاه کردن به اینترنت ملی بسیار مهم است

جهانگیر آقازاده، کارشناس اینترنت با تشریح و نقد طرح اینترنت ملی، ضمن اشاره به این موضوع که شیوه نگاه کردن به این موضوع بسیار مهم است گفت: اولا باید توجه داشته باشیم که موضوع مورد بررسی ما، اینترنت نیست. یک شبکه اینترانت ملی است. گرچه نمی‌توان مرز مشخصی بین این دو قائل شد، اما می‌توانیم بگوییم اینترانت محصولی از اینترنت است و تنها چند تفاوت کوچک با هم دارند.

آقازاده در ادامه با تشریح بیش‌تر این موضوع افزود: اگر بخواهیم از حالت جو زدگی خارج شویم، باید موضوع را بشکافیم. اینترانت یک پدیده واقعی است و ساخته جمهوری اسلامی نیست. چینی‌ها هم آن را ابداع نکردند. قصد روسیه و چین هم این نبوده است. روسیه حدود 18سال است اینترنت دارد و صاحب شبکه قوی به نام “رونت” است که شاید الگویی از اینترنت ما باشد.

این کارشناس اینترنت درباره شبکه اینترانت کشور چین هم گفت: الگوی چین هم با الگوی ما متفاوت است. چینی‌ها یک اینترانت پرسرعت تا 155 مگابایت پهنای باند دارند. اما نقطه‌های دسترسی محدود است. جست‌وجو در شبکه داخلی با سرعت خوب انجام می‌شود، اما در شبکه جهانی سرعت پایین است. همین موضوع باعث شد نهضت ترجمه در چین راه بیفتد و تقریبا اکثر نیازهای کاربران چینی از بستر اینترنت بومی شد.

آقازاده با بیان این‌که ممکن است انگیزه‌های سیاسی هم پشت طرح اینترانت ملی باشد، افزود: در این زمینه باید به چند نکته توجه کنیم. هزینه اینترانت از هزینه اینترنت بسیار پایین‌تر است. ما برای یک ثبت نام ساده در سایت‌های داخلی (مثلا سایت رفاهی) مجبوریم ده‌ها جا هاب بزنیم و در همین گذرگاه‌ها فقدان داده اتفاق می‌افتد. علاوه بر این امنیت شبکه داخلی بسیار بیش‌تر از امنیت اینترنت است و سرعت اینترانت هم بسیار بالاتر از سرعت اینترنت است.

این کارشناس اینترنت در ادامه گفت:ما چه موافق اینترانت باشیم و چه مخالف آن، باید بدانیم که این اتفاق نیاز به یک تغییرات بالا دستی دارد. اینترانت ملی ساده‌ترین خروجی یک شبکه پیشرفته مخابراتی خواهد بود و باید یادتان باشد که اگر مقدمات این بستر ایجاد شود، این طرح انجام خواهد شد. پس اکنون این ما هستیم که باید مقدمات را آماده کنیم و مطالبات خود را در این زمینه بیان کنیم.

آقازاده بزرگ‌ترین تهدید این شبکه را محدود کردن فعالان وب از بازارهای جهانی دانست و گفت: بزرگ‌ترین تهدید اینترانت این است که نقش جهانی ما در اینترنت کمرنگ می شود و به دیگر سخن نقش ایران در فرهنگ جهانی کمرنگ می‌شود. راه حل این موضوع هم آن است که نسخه‌های داخلی و خارجی را برای سایت‌هایمان طراحی کنیم و نسبت به جزییات طرح، سایت خود را منعطف کنیم.

برای مشاهده گزارش تصویری این جلسه این‌جا و برای دریافت فیلم این جلسه این‌جا را کلیک کنید. هم‌چنین برای مشاهده فیلم این جلسه به صورت آنلاین این‌جا را کلیک کنید.

لازم به ذکر است جلسه فعالان وب ایران چندی است آغاز شده است که شایان شلیله، دبیر این جلسه جزییات بیش‌تر آن و خصوصیات شرکت کنندگان آن را در وبلاگ خود و در گفت‌وگو با وبلاگ نیوز توضیح داده است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول