«فعالان وب» چه کسانی هستند؟

دیروز من یک مطلب در مورد واژه فعالان وب نوشتم که پرهام هم یک مطلب در ادامه این موضوع نوشته مطلب پرهام رو می تونید اینجا بخونید.

در پایان من در مطلب خودم فعالان وب رو مدیران و مالکین سایت ها و تولید کنندگان محتوا عنوان کردم که هنوز هم با توجه به توضیح پرهام سر حرفم هستم. فعالان وب به نظر من در هیچ صورت نمی تونن گروهی خارج از این باشن چون یک طراح، یک برنامه نویس و یک وبمستر و مدیر سرور، به تنهایی نمی تونه توی محتوای و سیاست سایت تاثیری داشته باشه. این نکته رو هم یاد آوری کنم که فعال وب با کاربرفعال و کاربر حرفه ای فرق داره.

در جلسه فعالان وب چون موضوعات کلان مربوط به وب و اینترنت مورد بررسی قرار میگیره به نظر من افرادی باید شرکت داشته باشن که در سایت و شرکت خودشون توان تصمیم گیری و اجرای سیاست داشته باشن.

من شخصا در چنین پستی دارم فعالیت می کنم و نیازم دارم تو جلساتی که داریم با چنین افرادی که نگرانی های مشترک داریم مثل اینترنت ملی، فیلترینگ، بیمه، مالیات، ساماندهی، حقوقی و … جلسه داشته باشم و حرف بزنم.

نهایت احترام رو هم به تمام افرادی که دارن در تمام زمینه های وب فعالیت می کنن میزارم. چون توی این جلسه از طراحان خوب، برنامه نویسان خوب، وبلاگ نویسان برتر و … هم حضور دارن به هیچ عنوان نمیشه از واژه ای غیر از فعالان وب استفاده کرد. شاید اگر هیچ فرد دیگه ای توی این جلسات نبود اسمش رو میزاشتیم جلسه مدیران سایت های اینترنتی، ولی حضور گسترده تمام افراد در این جلسات باعث میشه از عنوان فعالان وب در این خصوص دفاع کنم.

در خصوص مطلب پرهام با اینکه وب و اینترنت از هم جداست مشکلی ندارم و دقیقا توی توییت ها و مطالبی هم که تا امروز نوشتم خودم اولین نفری بودم که به این موضوع اشاره کردم.

این حرفی هم که پرهام میزنه فعالان وب و فعالان اینترنت از هم جدان و اصلا باهم کار ندارن واقعا خنده داره. اصلا مگه امکان داره که وب بدون ساختار و بستر اینترنت قابل استفاده باشه؟؟؟

فعالان وب دقیقا افراد و شرکت هایی هستن که توی وب تولید محتوا می کنند و برای تولید و ارائه این محتوا ساختار اینترنت براشون اهمین داره. شرکت ها و فعالیت های تجاری دارن در بستر وب و اینترنت انجام میدم.

یکی دیگه از حرف های خنده دار پرهام این هستش که جشنواره از این داستان فعالان جداست و افرادی که در جشنواره درگیر هستن و خواهند بود با این موضوع ارتباطی ندارن، نمی دونم واقعا پرهام از کجاش این حرف رو زده، سه سال جشنواره رو داره وبنا برگزار می کنه و در آینده هم وبنا مجری جشنواره هست و خواهد بود. و این جلسات هم دقیقه همینه و هیچ چیز جدایی از جشنواره نداره و اصلا در اختیار پرهام نیست که وقتی در جشنواره دوم دبیر علمی و جشنواره سوم دبیر اجرایی بوده چنین حرفی بزنه.

حالا امکان داره برخی از داوران جشنواره از سال جاری دوست نداشته باشن دیگه داور باشن، ولی نظر شخصی خودشون هست. اصلا داوران سال های قبل هیچ مسئولیتی در اجرای جشنواره امسال ندارن و کلا می تونم بکم گه سایت وبنا، جشنواره و درحال حاضر فعالان وب داره از طرف شرکت خاورزمین سیستم کنترل میشه. البته در جشنواره و فعالیت هایی عمومی طوری داریم کار می کنیم که اصلا بحث تجاری نباشه که در اختیار قرار دادن امکانات و هزنیه هایی که برای شروع کار داره میشه رو شرکت پرداخت می کنه از اون طرف بخواد سود و برداشت اقتصادی داشته باشه.

در کل این وبلاگ شخصی من هست و اصلا نظر شرکت خاورزمین نیست. این ور هم گفتم که بدونین من و فقط خودم توی این سیاست گزاری نیستم. و اینجا نظر شخصی خودم رو می نویسم ولی سیاست های کلان وبنا و جشنواره رو من تکی مشخص نمی کنم. که حالا پرهام میاد از طرف جشنواره حرف میزنه.

من بارها و بارها با پرهام صحبت کردم در مورد فعالان وب و آکادمی وب، به نظر من پرهام خیلی می تونه توی آکادمی موفق باشه چون دید خوبی توی زمینه ی استاندارد و … داره. ولی از نظر اجرایی و مدیریتی و تجاری این اکادمی نیست که می تونه جلو بره و کار کنه، چون توی نام اومده آکادمی. بازم آرزم می کنم پرهام که دنبال آکادمی وب هست و خواهد بود موفق باشه و بتونه این آکادمی رو زود راه اندازی کنه تا با شروع کار های آموزشی و علمی به توسعه وب در ایران کمک کنه.

برای همه کسایی که توی زمینه وب دارن خون و دل می خورن و هزینه می کنند و درآمد دارن و فعالیت می کنند چه طراح، چه برنامه نویس و چه مدیر سایت آرزوی موفقیت میکنم. فقط لطفا دیگه دست از حرف زدن بردارین و برین واقعا کاری برای وب بکنین.

در کل هم این رو بگم وب ایران هنوز تجاری نشده برای همین هست که این طور مشکلات توی وب وجود داره. باید وب تجاری و اقتصادی باشه، باید وب ایران مثل تمام کشور ها شخصی نباشه، بلکه پشت هر سایتی یک شرکت درست و حسابی باشه. و حتی این شرکت ها سهامی خاص و عام باشن که واقعا وب از بچه بازی و این لوس بازی ها خارج بشه.

امید وارم برای بهتر شدن این موضوع ادامه بحث به وبلاگ ها کشیده بشه نه اینکه توی فرفر و تویتر هر کسی یک چیزی بگه که فردا هم دیگه هیچ مستندی از اون وجود نداشته باشه و نشه بررسی و نتیجه گیری کرد.

انتهای پیام/.

شایان شلیله؛ وبلاگ دنیای مجازی یا فاجعه مجازی در ایران

  • سلام .من مطلب زیاددارم ولی وبلاگ نویسی بلد نیستم چگوننه میتونم براخودم وبلاگ درست کنم .ومطلب بنویسم ؟ممنونم اگه راهنمائ ام کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول