گوگل، «پلاس» شد!

گوگل، پلاس خود را در وب پهن کرد. گوگل دوباره پا در عرصه شبکه اجتماعی گذاشت؛ این بار با عنوان گوگل‌پلاس(+ Google)یا به قول ایرانی‌ها گوپس! این شرکت عزم جدی دارد که این شبکه جدید مانند اورکات و گوگل‌ویو با شکست روبه‌رو نشود.

گوگل پلاس هفته گذشته با مدیریت لری پیج، مدیرعامل جوان این سرویس و یکی از دو بنیانگذار اصلی گوگل پا به عرصه وب گذاشت. جالب است که خود پیج در پلاس مطلب می‌نویسد و به اشتراک می‌گذارد.به‌طور خلاصه می‌توان گفت، گوگل‌پلاس شبکه اجتماعی جدیدی است که آماده است با دیگر شبکه‌های مشابه رقابت کند.

شعار گوگل‌پلاس این است که زندگی واقعی و عقاید جدید را در وب به اشتراک می‌گذارد.

آن چیزی که در صفحه اصلی گوگل‌پلاس مشاهده می‌شود، به 4بخش اصلی تقسیم می‌شود:

حلقه‌ها: حلقه‌ها ساده‌ترین راه برای به اشتراک گذاشتن بعضی چیزها با دوستان دانشگاهی، با پدر و مادر و یا با رئیس خود است. این حلقه‌ها به شما امکان می‌دهد تا برای هر کاری یک حلقه‌ای از همکاران ایجاد کنید و یا دوستان خودتان را دسته‌بندی کنید، محتوا را در حلقه‌های مرتبط ارسال کنید و طبقه‌بندی برای اطلاعات و دوستان خود داشته باشید.

قدرت حلقه‌سازی‌ از بزرگ‌ترین قدرت‌های گوگل‌پلاس است. شما می‌توانید حلقه اختصاصی برای هرکسی ایجاد کنید؛ به عبارتی دوستان و محتوای خود را مدیریت کنید.

پاتوق‌ها: گوگل این امکان را می‌دهد که با دوستان یا همکاران خود چت ویدئویی داشته باشید و آن را به صورت ویدئو کنفرانس با یکدیگر وصل کنید. به‌نظر می‌رسد گوگل بیشتر به‌دنبال این است که چت را از حالت فردی به حالت گروهی و اجتماعی تبدیل کند.

گوگل در تعریف پاتوق‌ها می‌گوید که به دوستان خود اجازه دهید بدانند برای یک پاتوق ویدئویی، در هر جا و هر زمان آزاد هستید. بعد دور هم جمع شوید، کلیپ ببینید یا در یک پاتوق شرکت کنید.

جرقه‌ها: یک خروجی از همه چیزی‌هایی که واقعا دوست دارید؛ بنابراین در اوقات فراغت شما، همیشه مواردی برای تماشا، مطالعه یا اشتراک‌گذاری وجود دارد. شما در این قسمت با جست‌وجو و اضافه کردن علاقه‌مندی‌ها می‌توانید از آخرین اخبار و مطالب مرتبط با آن علاقه‌مندی آگاه شوید. کافی است یک بار آن را اضافه یا فعال کنید.

همراه شدن: در این بخش امکان این وجود دارد که از طریق تلفن‌های همراه هوشمند در لحظه، محتوا را تولید و به‌اشتراک بگذارید. از طریق این بخش می‌توانید، موقعیت مکانی خود را به اطلاع دوستان و آشنایان برسانید، همچنین می‌توانید عکس‌ها و ویدئوهایی را تولید کنید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید. کلا در این قسمت گوگل پلاس همراه شماست و می‌تواند شما را به‌طور لحظه‌ای از اتفاقاتی که ممکن است از سوی دوستان در پلاس شما رخ دهد، آگاه سازد.

گذشته از بخش‌بندی گوگل‌پلاس، در مجموع می‌توان چند ویژگی اصلی گوگل‌پلاس را به شرح ذیل برشمرد:

کاربر‌محوری: تولید یا توزیع محتوا در گوگل‌پلاس نیز همانند سایر شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین رویکرد است. حال این محتوا می‌تواند متن، لینک، صوت، تصویر یا هرچیز دیگر باشد. نقش اصلی را در گوگل پلاس همانند سایر شبکه‌های اجتماعی کاربر ایفا می‌کند؛ بنابراین گوگل نیز به کاربر قدرت انتخاب داده است و سعی کرده تمام محدودیت‌ها را از او دور کند.

توجه به حریم خصوصی: قدرت گوگل پلاس، در مدیریت حریم خصوصی توسط کاربر است؛ به عبارتی، سادگی کار با حریم خصوصی، انتخاب گروه دوستان، آشنایان، دنبال‌کنندگان یا تعریف یک گروه، از بزرگ‌ترین مزیت‌های گوگل‌پلاس محسوب می‌شود؛ چیزی که کمتر در سایر شبکه‌های ساده رعایت شده و گوگل سعی کرده است نقد‌هایی که نسبت به حریم خصوصی به سایر شبکه‌ها می‌شود به فرصت تبدیل کند.

ابزار‌های گوگل: گوگل‌پلاس محدود به امکانات فوق نیست. امکان چت کردن و ویرایش پروفایل نیز در آن موجود است. حتی می‌توان عکس‌های «پیکاسا» را به آن متصل کرد.

قاعدتا روز‌به‌روز ابزارهای گوگل به آن متصل می‌شوند و شاید گوگل‌پلاس به‌عنوان یک مرکز اصلی، برای ابزارها و امکانات گوگل برای کاربر نقش بازی کند؛ بماند که افزونه‌های مختلفی را می‌توان به گوگل‌پلاس اضافه و از امکانات سایر شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد.

پلتفرم: رابط کاربری گوگل‌پلاس بسیار ساده طراحی شده است، طوری که کاربر به‌راحتی با ابزارهای آن ارتباط برقرار می‌کند.

کاربر به راحتی می‌تواند مفاهیم پیچیده را درک کند؛ مفاهیمی که گویا در پروژه گوگل‌پلاس یک سال روی آن کار شده است.

گوگل اعلام کرده که در حال حاضر، در حال آزمایش با تعداد کمی از افراد است، اما طولی نمی‌کشد که پروژه +Google دردسترس همه افراد قرار می‌گیرد. فعلا گوگل‌پلاس برای کاربرانی که اکانت گوگل دارند آزاد است و آنها می‌توانند عضوش شوند اما مطمئنا گوگل تنها به کاربران خودش چشم ندارد.

اشتراک‌گذاری اجتماعی محتوا، تجربه ویدئویی اجتماعی، فیدخوانی و همراه شدن، 4رویکرد اصلی پروژه گوگل‌پلاس است؛ رویکردهایی که در شبکه‌های اجتماعی به‌طور غیرمستقیم القا می‌شود اما این بار گوگل می‌خواهد، تجربه اجتماعی را به سرویس‌هایش اضافه کند.

باید منتظر بود و واقعیت گوگل‌پلاس را لمس کرد؛ تجربه‌ای که گوگل سعی کرده است ساختارهای شبکه‌ای را برهم بزند.

به قول مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیرعامل بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان، هنوز خیلی زود است که بخواهیم درباره گوگل‌پلاس نتیجه‌گیری کنیم اما این حرکت گوگل نشان داد که ما در مسیر درستی گام برمی‌داریم.

انتهای پیام/.

جواد افتاده؛ همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول