اطلاعات شما در شبکه‌های اجتماعی از «بمب اتم» هم خطرناک‌تر است

رئيس مرکز بررسي هاي دکترينال گفت: second life يا زندگي دوم يکي از موضوعاتي است که امروزه با گسترش فناوري دامنگير جوامع انساني شده و مشکلات فراواني پديد آورده است.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از ماوا، دکتر حسن عباسي رئيس موسسه “بررسي هاي دکترينال امنيت بدون مرز و انديشکده يقين” در همايشي با حضور در جمع دانشجويان حاضر در ضيافت انديشه تکميلي در مشهد مقدس به سخنراني پرداخت و گفت: امروز کلبه ديجيتالي محقق شده و شما مي دانيد که هرکس به‌وسيله کامپيوتر شخصي خودش مي تواند به جامعه تمدني ديجيتالي در فضاي سايبر متصل شود و آن دوره اي که پيش بيني شده بود عملا محقق شده است. اما نکته اي که براي ما حائز اهميت است اين است که کلبه ديجيتالي و زندگي در فضاي سايبر فاقد معناست. کميت در آن گسترده است اما معنا گوهر ناياب است.

رئيس موسسه بررسي هاي دکترينال امنيت بدون مرز عنوان کرد: اگر مسائل زندگي دوم در فضاي سايبر را هم به اين مشکلات اضافه کنيم سئوال اينجاست که چگونه بايد با آنها روبه‌رو شد؟ و اين نگراني بايد مطرح شود و چاره اي انديشيد. آشنايي با زندگي دوم اگر با نگاه فلسفي باشد صحبت از آواتار پيش مي آيد. يعني وقتي شما صحبت از second life مي کنيد قبل از اينکه به زندگي دوم بپردازيد و قبل از اينکه با سازوکار آن آشنا باشيد بايد به اين مفهوم پاسخ دهيد که ميزان شناخت شما از آواتار چقدر است؟ چون انسان در فضاي سايبر براي خودش آواتار درست مي کند و بايد اين مسئله را در نظر گرفت که چه شده که ايالت متحده انيميشني به نام آواتار در 60 قسمت درست مي کند؟ و يا اينکه چه مي شود که شما اسطوره اي از خودتان در فضاي سايبر ايجاد کنيد و با آن اسطوره زندگي کنيد؟ پس وقتي پرسش فلسفي در مورد زندگي دوم مطرح است، نه در مورد زندگي است نه در مورد فضاي سايبر بلکه در مورد مفهومي به نام آواتار است.

وي بيان داشت: به نظر شما اين آواتار چيست؟ اسطوره اي است که ما در آن فضا از خودمان مي تراشيم و بايد بررسي کنيم که چه اتفاقي افتاده است که بشر احساس نياز کرده و از خودش يک آواتار ساخته است. دليل اهميت اين موضوع اين است که SECOND LIFE يا زندگي دوم جزئي از سبک زندگي آمريکايي است. امروز سبک زندگي آمريکايي يک دين است شما اگر دانشجوي فلسفه دين باشيد اگر از شما بپرسند دين يعني چي؟ مي گوييد راه و روش زندگي.

عباسي با بيان اينکه سبک زندگي آمريکايي امروز يک دين زميني است خاطرنشان کرد: اين دين زميني به روش هاي مختلف ترويج مي شود و بروز داده مي شود از نوع روابط بين انسان‌ها و نوع خوراک و پوشاک بگيريد تا مناسبات سياسي و رسانه اي. اين اجزا بروز و ظهوردين آمريکايي است. تفاوت دين آمريکايي با دين الهي اين است که در دين آمريکايي اصالت از آن انسان است. وي گفت: به دليل اينکه انسان‌ها موجودات متکثرند و الان 6 ميليارد و 800ميليون انسان روي کره زمين زندگي مي كنند و به همين تعداد نيز سبک زندگي مختلف وجود دارد. يعني به اين تعداد مدل زندگي داريم و اين باعث کثرت و پلوراليسم در زندگي خواهد شد. اين کثرت در زندگي همان شيوه زندگي آمريکايي است. در مقابل دين الهي حق با خداست. وقتي خدا اصالت داشت، حق انسان با معيار الهي سنجيده مي شود. چون خدا واحد است حق او هم يکي است.

عباسي با بيان اينکهNSA يعني آژانس امنيت آمريکا گفت: اين آژانس در 1953 زير نظر پنتاگون مجموعه اي را که شما به نام اينترنت مي شناسيد به وجود آورد رسانه ها شنيديد که آمريکا ستاد مرکزي جنگ سايبر تشکيل داد. اين آدم را با حفظ سمت گذاشتند بالا سر جنگ سايبر يعني همزمان هم رئيس اينترنت است هم قرارگاه مرکزي جنگ در فضاي سايبري. هميشه زماني که از من مي پرسند کي آمريکا به ايران حمله مي کند؟ مي گويم زماني که رئيس اين سازمان به ايران بيايد يعني اگر شما بدنتان را نگاه کنيد يک شبکه عصبي دارد. از اينجا اگر شما قطع نخاع شويد حس داريد که حواستان کار مي کند اما بدنتان از سيستم عصبي شما دستور نمي گيرد آنقدر براي شما آسيب سازي شده است.

وي تصريح کرد: يک بار به يک رسانه سراسري اعلام کردم که ويندوز براي جاسوسي ساخته شده است. يک عده انسان کوته بين نوشتند که ويندوز قفل شکسته استفاده مي کنند و زماني که به اينترنت متصل مي شوند ويندوز دچار مشکل مي شود و فکر مي‌کنند دچار حمله جاسوسي شده اند.

عباسي افزود: زماني که جامعه با چنين افرادي روبه رو است معلوم است که هک کردن شما کار بسيار آساني است. وقتي استادهاي دانشگاه هاي شما نمي دانند که اينترنت يک ابزار نظامي است، همه فکر مي کنند بعد از مودم و کامپيوترشان هيچ چيز ديگري نيست، نمي دانند که هر کاري پشت مودم انجام مي دهند دوستان عزيز NSA، آن طرف نشسته اند و مي بينند شما کجا مي رويد و چه کار مي کنيد.

وي اظهار کرد: يک نکته امنيتي تر اينکه همين الان سازمان هاي امنيتي خودمان هم توانايي انجام چنين کاري را دارند. کساني که فکر مي کنند بيل گيتس عاشق چشم و ابروي انسان ايراني است و سالي يکبار ماکروسافت ويندوز هاي xp,seven و vista و بقيه نرم افزارها را همين طور به صورت مجاني براي انسان ايراني مي فرستند تا استفاده کنند نمي دانند که NSA به بيل گيتس دستور داده که سال آينده سيستمي با پنجره اي به صورت ويندوز seven يا xp مي خواهد.

عباسي با بيان اينکه لينوکس هم براي جاسوسي آمده است گفت: اينکه چه طور در ذهن مسئولين و دانشجويان اين موضوع را جا بيندازيم که اين فضايي که واردش مي شويم فضاي امني نيست. سازمان NSA روزي سه ميليارد پيام را ثبت مي کند و 9 هکتار سيستم کامپيوتر دارد که در شمال شهر واشنگتن واقع است و آنجا مغز جهان است. همان طورکه مغز شما مرکز اصلي در بدن شماست. در قراردادي که آمريکا در ژنو براي کنترل موتورهاي جستجوگر امضا کرد قرار شد که برخي از آنها را امضا کند اما هنوز هشت سال است که زير بار اين قرار داد نرفته است.

وي گفت:اکنون آمريکا در حال طراحي اينترنت 2 است. وقتي از لپ تاپ استفاده مي کنيد اولين باري که از قسمت لمسي به عنوان ماوس استفاده مي کنيد اثر انگشت شما را بر مي دارد و همين طور که از وب کم استفاده مي کنيد چشم شما را اسکن مي کند و وقتي با دوستان اطراف لپ تاپ صحبت مي کنيد صداي شما ضبط مي شود و زماني که به اينترنت وصل مي شويد يک آي پي سيزده رقمي در NSA براي شما ثبت مي شود که اين فرد با اين مشخصات و چنين آي پي دارد.

عباسي افزود: از زماني که سايت دانشگاه خود را باز مي کنيد مي فهمند در چه رشته اي و در کدام دانشگاه در حال تحصيل هستيد و چند واحد پاس کرده ايد. در زماني که بليت هواپيما مي خريد هم همين موضوع مطرح است. تمام اين اطلاعات در NSA ذخيره مي شود. آقاياني که فکر مي کنند اين ها واقعيت ندارد بنشينند و سريال 24 را ببينند. اين قسمت در فصل دوم سريال 24 وجود دارد. آن فردي که کودتا مي کند و رئيس جمهور آمريکا را بر کنار مي کند آن فرد وابسته به NSA است. وقتي آمريکا آنقدر خوف دارد که احتمال مي دهد شخصي از اين اطلاعات استفاده کرده و براي دولت آمريکا مشکل ساز شود.

این کارشناس مسائل استراتژیک در ادامه گفت: ما زماني که اين موضوع را اعلام کرديم 2 ماه بعد سرويس اطلاعاتي چين اعلام کرد که اين موضوع درست است و ويندوز ها جاسوسي مي کنند. ما تا در اين زمينه ضربه نخوريم بيدار نمي شويم. الان با شما کاري ندارند روزي که شما براي جامعه خودتان فرد مهمي شديد از اين اطلاعات عليه تان استفاده مي کنند. براي اينکه يک نمونه مثال بزنم بايد بگويم که وزير اطلاعات در جريان فتنه 88 گفته بود که در زمان فتنه آمار پروازهاي لندن تهران چند برابر افزايش يافته است و همچنين افرادي که در جريان هاي بعد از انتخابات اغتشاش ايجاد کردند سازمانهاي جاسوسي از شخصيت اينها اطلاعات کاملي داشتند.

وي بيان کرد: اطلاعاتي که در شبکه هاي اجتماعي مي گذاريد از بمب اتم هم خطرناک تر است. اگر شما در فضاي سايبر بي محابا حضور داشته باشيد به درد فرداي کشور نمي خوريد. در فضاي سايبر افرادي را دور هم جمع مي کنند تا بتوانند از شما اطلاعات کسب کنند. همان طور که در اوايل انقلاب اين گونه بود که فردي را وارد زندان مي کردند وقتي آن شخص با شما هم صحبت مي شد به راحتي مي توانست اطلاعات مورد نظرش را کسب کند که اين الان در فضاي سايبر در حال رخ دادن است. غير از آن سه نکته اي که در مورد عواقب second life بيان کردم نکته چهارمي هم وجود دارد و آن اين است که اين مسئله در مقابل موضوع مهدويت قرار دارد.

عباسي با اشاره به رسالت انبيا عنوان کرد: انبيا آمدند تا سطح عقل بشر را ارتقا دهند. زماني که حضرت ظهور کنند قرآن را در اين عقل هاي رشد يافته پياده مي کنند و شيطان از اين طرف سعي در مخدوش کردن عقل ها دارد که يکي از راه هاي مخدوش کردن آن اين است که فرد هشت ساعت از زندگي را در فضاي سايبر مي گذراند و به شما مي گويد که به دنبال موعود خود نباش موعود و آواتار خود تو هستي.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول