خوب و بد شبکه‌های اجتماعی در برنامه تلویزیونی «راز»+فیلم

“بایدها و نبایدهای فضای مجازی” در برنامه تلویزیونی راز در روز دوشنبه 31 مرداد، با حضور کارشناسانی چون مهدی صرامی، معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا غریب‌رضا، مدیر موسسه گفت‌وگوی دینی، زینب شریعتمدار، مدیر جمعیت حامیان مقاومت اسلامی (الحماه) و محمدصالح مفتاح، مدیر سایت تریبون مستضعفین مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی برنامه تلویزیونی راز، پانزدهمین قسمت از این برنامه در ماه مبارک رمضان دوشنبه 31 مردادماه با اجرای “نادر طالب‌زاده” ساعت 23:15 به صورت زنده روی آنتن شبکه چهار سیما رفت و “حمیدرضا غریب رضا” مدیر مؤسسه گفت و گوی دینی، “مهدی صرامی” معاون مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، “زینب شریعتمداری” مدیر خبرگزاری مقاومت اسلامی و “محمد صالح مفتاح” مدیر مسوول سایت تریبون میهمانان این برنامه بودند که موضوع “فضای مجازی، بایدها و نبایدها” را مورد بررسی قرار دادند.

طالب‌زاده: در ارشاد احساس کردند که باید فضای بیش‌تری باز شود

طالب زاده برای ورود به موضوع مورد بحث، به برنامه پیشین که به موضوع «رسانه های نوظهور اسلامی» پرداخته بود، اشاره کرد و گفت: قبلا برنامه‌ای داشتیم که در آن بحث فیس بوک پیش آمد؛ یک بحث جنجال برانگیز و دوستان در ارشاد احساس کردند باید فضای بیشتری باز شود که فضای تلویزیون فضای مناسبی برای مطرح کردن آن به ویژه با توجه به جدی شدن بحث سایبری در شرایط تحولات منطقه، است. آیا با توجه به این نیاز است که سیاست ها باز نگری شود؟

(دریافت ویدئو – دریافت فایل صوتی)

غریب‌رضا: آیا همین که فیس‌بوک را فیلتر کردیم مشکل ما را حل می‌کند؟

سپس غریب رضا در پاسخ به سوال مجری و کارشناس مبنی بر بازنگری سیاست‌ها، گفت: به اعتقاد ما رویکرد جدیدی در رسانه ملی ایجاد شده‌است که تلاش می شود به سمت مردمی کردن رسانه پیش برود.

وی تصریح کرد: فعالان مردمی و غیردولتی که در عرصه های مختلف کار کارشناسانه می کنند و خط مقدم جبهه های آرمان های انقلاب اسلامی هستند بیایند و در این زمینه ها صحبت کنند.

مدیر مؤسسه گفت و گوی دینی با بیان اینکه فضای جنگ نرم یک واقیت است که ما با آن رو در رو هستیم، افزود: برای مدیریت ستادی و مهندسی کلانی جنگ نرم، نهادهای دولتی داریم که وظیفه دارند در این عرصه به شکل کار آمد بیایند و انجام وظیفه کنند. جنگ نرم پدیده ای نیست که ما بخواهیم آن را با بخش نامه پیگیری کنیم. جنگ نرم جنگ اندیشه ها، فرهنگ ها و آرمان هاست و ما در این عرصه بسیجیان زیادی داریم.

غریب رضا ادامه داد: ما تعبیر پارتیزان های فرهنگی را زیاد داریم؛ شخصیت هایی که با تکیه بر خود و اطلاعات خودشان و بدون حمایت دولت در این عرصه به شکل تشکلی و یا فردی مبارزه می کنند و حضور دارند. مراکز دولتی وظیفه دارند در این زمینه کار ستادی و این نهر های خود جوش را مدیریت کنند.

وی با اشاره به وجود چالش و آسیب در مقوله جنگ نرم، بیان کرد: امروزه شبکه های اجتماعی یکی از مسائل واقعی است که قابل چشم پوشی نیست. ما یک شبکه اجتماعی ای به نام فیس بوک داریم که نزدیک به ششصد میلیون نفر عضو آن هستند. ما چه طور می خواهیم با این ها کار کنیم؟ آیا همین که این ها را فیلتر کردیم مشکل ما را حل کرد؟ آیا درست است ما در این عرصه که می جنگیم سلاح را از دست افسران جوان جنگ نرم با بسته کردن این عرصه بگیریم؟ تا الآن چه کار کردیم؟ آیا سازمان دهی کردیم؟ آیا وقتی که بعد از انتخابات از این شبکه ها برای موج آفرینی منفی حداکثر استفاده شد، ما در نقطه مقابل برنامه ریزی کردیم؟ اگر نه مشکل ما کجا بوده است؟

مدیر مؤسسه گفت و گوی دینی اظهار کرد: من در عرصه مجازی مبارزه می کنم و برای مبارزه ی خودم به این اسلحه احتیاج دارم، من آن را غنیمت گرفتم، از آن استفاده می کنم. ما آنقدر از این شبکه های اجتماعی خوب استفاده می کنیم که رفع فیلتر شود. دشمن هم از حضور ما در این عرصه می ترسد.

وی افزود: یک هفته بعد از برنامه قبلی ما مبنی بر ایجاد ارتباطمان با مسلمانان، یک مجموعه ضد ایرانی و شیعی، برنامه را زیر نویس عربی کرد و با یک مقدمه و مؤخره ای این را به یوتیوب فرستادند؛ که چطور روحانیون ایرانی برای حمله بر ضد مسلمانان و عرب ها برنامه ریزی می کنند این یعنی ایجاد یک فضای اسلام هراسی.

سپس برنامه پیشین “راز” در ادامه توضیح مطالب فوق پخش شد و غریب رضا گفت: مطلبی در انتها به این فیلم اضافه شده است که در متن این طور نوشته اند: “نقطه‌ای از دریای توطئه هایی که علیه جوانان عرب از طرف روحانیون شیعه انجام می شود برای شستشوی مغزی و تحریک علیه وطنشان است، تا این گروه ها به عنوان گروه هایی به نفع ایران تبدیل و برای ویران کردن کشورشان آماده شوند”. در حالی که در بحث‌هایی که ما در این صفحات داشتیم رویکردمان مذهبی نبود. در ترجمه تحریف گونه ای که زیر نویس کرده بودند، من گفته بودم دوستان حوزه ای ما، و این جا نوشته است که این ها از حوزه اداره می شوند تا به این وسیله حساسیت دینی را ایجاد کنند. می‌خواهم بگویم که ترس از حضور ما وجود دارد از این رو باید قوی تر و با مطالعه بیشتری حضور داشته باشیم.

صرامی: شبکه های اجتماعی قابلیت استعمار پیدا می‌کنند

در ادامه، صرامی با بیان اینکه درحال حاضر ما در جنگ نرم دشمن، علیه خودمان عمل می کنیم، افزود: در این جنگ صرفا لزومی ندارد که دفاع انجام دهیم، ما می توانیم حمله کنیم. باید به فرصت هایی که در سطح دنیا داریم توجه کنیم و منتظر نمانیم که به ما حمله شود، گرچه باید سیاست دفاعی و حمله مناسبی داشته باشیم.

معاون مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: یک جنبه بحث، جنگ است و بحث دیگر این است که ما با یک نوع استعمار مواجهیم. معمولاً استعمار به خاطر پیچیدگی‌ای که دارد در جایی منفی به کار می رود.

وی با ذکر توضیحاتی درباره تاریخچه استعمار در ایران، گفت: اگر تا پنجاه سال پیش بحث متریال مهم بود پنجاه سال بعد بحث انرژی مهم شده است چون یکی از پارامترهای قدرت یک کشور میزان دسترسی به انرژی است، در دهه اخیر ماهیت کار فرق کرده، الآن می گویند علم. پایه علم اطلاعات است که توسط مردم و ملت ها تولید می شود. اطلاعات دسته بندی و صحیح ارزشمند است.

صرامی درباره ماهیت فنآوری اطلاعات توضیح داد: ماهیت فنآوری اطلاعات چگونگی انتقال و بهره گیری از اطلاعات است. پس ماهیت استعمار الآن معطوف به این موضوع است و ما می بایستی به دنبال این برویم که از این ناحیه چه اتفاقاتی برای ما در حال افتادن است؟ یک نوع جدید استعمار به نام استعمار اطلاعاتی وجود دارد که بسیار مهم و از جنگ نرم نامرئی تر است.

معاون مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شبکه های اجتماعی چون قابل استفاده هستند، قابلیت استعمار پیدا می کنند. حالا باید ببینم این ارزش کجاست؟ مردم قطعا به این شبکه های اجتماعی نیاز دارند. یکی از کارکردهای این شبکه ها این است که اطلاعات دقیق، دسته بندی شده و معتبر را ارایه می دهند. حالا باید ببینیم در این موقعیت باید چه کار کرد؟ وارد سیاست های موجود شویم که دلیل این سیاست ها چیست؟

شریعتمداری: فعالیت کسانی که در شبکه‌های اجتماعی هستند، دچار اختلال است

سپس شریعتمداری، مدیر خبرگزاری مقاومت اسلامی در ادامه گفت: بالاتر از بحث استعمار اطلاعاتی این است که اعتبار این اطلاعاتی که از طریق همین شبکه های اجتماعی داده می شود، چه مقدار است؟ آیا اطلاعات درستی داده می شود؟

وی افزود: امام علی در نامه ای که به امام حسن مجتبی دادند، می فرمایند: با بررسی تحولات ناگوار دنیا به نفس خودت، آگاهی ببخش. یعنی ایشان از وجود اطلاعات نادرست ترسی را القاء نمی کنند، بلکه باید دقت نظر داشت.

شریعتمداری تصریح کرد: ما امروز به عنوان کسانی که فعال عرصه بین الملل هستیم و به جهت این که اعتبار بالاتری را در این شبکه های اجتماعی پیگیری می کنیم، می خواهیم حضور داشته باشیم.

مدیر خبرگزاری مقاومت اسلامی ادامه داد: ما می‌دانیم رسانه در دست صهیونیزم است. امروز در تحولات بیداری اسلامی و بعد از آن در تحولات بیداری جهانی دیگر رسانه ها اطلاعات معتبر را به مردمان نخواهند داد و لذا من در جریان بحرین مجبورم این اطلاعات درست را از کسانی که فعال هستند و اطلاعات نا معتبری را به من می دهند دریافت کنم. مثلاً در جنگ 33 روزه ما سایتی راه اندازی کردیم تا تصاویر ارائه شود که این عکس ها بر روی بلاگ اسکای که فیلتر است، وجود داشت. امروز در جنگ بحرین نیز همینطور. لذا ما مجبور می شویم برای این که اطلاعات معتبری داشته باشیم به سایت هایی مثل فیس بوک و… مراجعه کنیم که امروز ماهیت این ها هم تغییر کرده است.

وی با طرح این سوال که چگونه می توانیم این آگاهی را به افراد بدهیم که چه اتفاقی در حال افتادن است، گفت: جهت دوم جریان وظیفه صدور انقلاب ما است که حضرت امام می فرمایند این انقلاب ما باید صادر شود. راه های صدور این انقلاب چیست؟ حضرت آقا یک جمله قریب به مضمون دارند که می فرمایند: قانون اساسی کشور ما آنقدر متعالی است که می تواند برای سایر کشور ها الگو قرار گیرد. من چگونه این قانون اساسی خودم را با ادبیات جهانی به جهان عرضه کنم؟ امروز وقتی در کشورهای اسلامی که انقلاب می کنند نیاز به قانون دارد، این قانون ما می تواند برای آن ها که نیاز دارند، عرضه شود.

شریعتمداری اظهار کرد: فعالیت کسانی که از این منظر به شبکه های اجتماعی و سایت هایی که فیلتر شده مربوط است، دچار اختلال است. ما امروز برای عرضه الگوی انقلابی و اسلامی به مخاطبان در سراسر دنیا، دچار چالش هستیم. یعنی یک طرف گرفتن اطلاعات و طرف دیگر ارائه آنها به انقلابیون است. ارشاد برای این فضا چه چاره ای اندیشیده است؟ حد فیلتر شدن کجاست؟

مفتاح: با دوگانگی استانداردها در فضای مجازی روبه‌رو هستیم

در ادامه این برنامه، مفتاح درباره مقاله منتشر شده خود در مجله پنجره و اعتراض به قوانین فضای سایبری توضیح داد: اعتراض من به این مطلب این بود که فضای مجازی یکی از عرصه های اصلی جنگ نرم و گفتیم که یکی از مهمترین زمینه های بازی ما در عرصه ی جنگ نرم است. البته به خاطر مخاطبین گسترده ای که دارد، باعث شده است که به آلترناتیو رسانه های جهان تبدیل شود که رسانه های جهان به تنهایی نمی توانند نقش آفرینی کنند و در تغییر نگرش های مردم مؤثر باشند.

وی تصریح کرد: ما متناسب با فضای مجازی عمل نمی کنیم. متأسفانه وقتی که می بینیم سربازان خط مقدم، در معرض تیر نیروهای خودی هستند که در نهادهای رسمی و حکومتی قرار گرفته اند و گاهی پشتیبان را بر می دارند یا کار خطاتری را انجام می دهند و آن مسدود کردن محتوایی که آن ها تولید کرده اند، است. گاهی این شبهه را ایجاد می کند که برنامه ای پشت آن است.

مدیر مسوول سایت تریبون افزود: متأسفانه ما دوگانگی استانداردها در فضای مجازی روبه رو هستیم. امروز متأسفانه هنوز می بینیم که در مکان هایی که باید به اینترنت اهمیت داده شود، هنوز اینترنت جایگاه خودش را ندارد. از طرف دیگر نگاه هایی که به این فضای اینترنت می شود، به جای این که یک نگاه فرهنگی باشد یک نگاه سیاسی، امنیتی و حقوقی می شود. فیس بوک هم قبل از این که یک مسئله فرهنگی دیده شود، یک مسئله سیاسی است. با این که یکی از فرهنگی ترین موضوعات به شمار می رود. حداقل کسانی که در فیس بوک حضور دارند سه ملیون نفرند. ما حتی اگر از فضای بین المللی هم چشم پوشی کنیم، در مورد این سه میلیون نمی توانیم چشم پوشی کنیم. ما کاری کردیم که این تعداد در این شبکه عضو شدند.

مفتاح اینترنت مردمی ترین فضای رسانه ای خواند و گفت: تا دو سال پیش حضور در فضای مجازی و فعالیت کردن و وبلاگ داشتن، یک عمل منفی تلقی می شد که این نگاه تهدید محور بسیار خطا بوده است.

وی به مزیت اینترنت اشاره کرد و افزود: از طرفی فضای مجازی یک مزیت نیز دارد که آن را هم نمی توان نادیده گرفت و آن فضای بین المللی آن است. انقلاب اسلامی نیز محدود به مرزهای جغرافیایی نبوده که حالا بخواهیم بگوییم مردمی بوده است، کدام رسانه مردمی تر از اینترنت است و می تواند فارغ از مرزها بین ملت ها ارتباط برقرار کند؟! اما آیا به این اندازه که در اندیشه های ما، در فضای انقلاب اسلامی باید به این ابزار اهمیت داده می شد، داده شده است؟

غریب‌رضا: نیازمند برنامه‌ریزی جدی در این زمینه هستیم

در ادامه، کلیپی از سخنرانی یک خانم بحرینی در میدان لؤلؤ پخش شد و غریب رضا درباره آن توضیح داد: این کلیپ را در یوتیوب پیدا کردم که بسیار تأثیر گذار و ثمره دسترسی ما است. این یک نمونه بود که ما تعاملات روحی و مشترکات فرهنگی را با این انقلابیون داریم و با این فضای مجازی می توانیم آن ها را به فضای خودمان بیاوریم. به تعبیر یکی از دوستان ما تمام انقلاب را صادر کردیم به بیرون حالا وقت آن است که وارد کنیم.

وی اظهار کرد: گاهی اوقات ما هنوز در فضای گذشته خودمان هستیم. در صورتی که باید برای مدیریت این فضا ها بروز رسانی داشته باشیم. به چه معنا؟ در دوره ای شبکه های اجتماعی در دست دشمن بود و آن ها را مدیریت می کردند، ولی بعد از شوکی که به انقلاب وارد شد، نیروهای انقلابی و خوش فکر وارد میدان شدند و الان حضور جدی دارند که ما باید این ها را مدیریت و سازمان دهی کنیم. اما نه نتها این برنامه را نداریم، بلکه با این نگاه منفی‌ که در جامعه جا افتاده است، به نوعی به دیده مجرمانه به این حوزه نگاه می کنیم. آمار نیروهای انقلابی روز به روز در حال افزایش است و نیازمند یک برنامه ریزی جدی در این مورد هستیم.

مدیر مؤسسه گفت و گوی دینی ادامه داد: به اعتقاد من فضای کار ستادی، قرارگاهی و ستاد جنگ نرم باید این ویژگی ها را داشته باشد که خط مقدم خوب شناسیی و رصد شود، لحظه به لحظه به روز باشد، نیازهایش را بشناسد، حالات موجود نیروهای خودی را بدانند، دشمن را زیر نظر داشته باشند، برنامه های آن ها را شناسایی کنند و آفند و پدآفند را بشناسند.

غریب رضا پیشنهاد داد: با توجه به نیازی که حس کردم، پیشنهاد من این است که در عرصه های کلان سایت ها؛ مثلا سایت های میزبان وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی و از این قبیل، ما هم چنان که در نسبت با ویکی پدیا با فیلترینگ بخشی و جزئی برخورد کردیم، در شبکه های اجتماعی هم همین کار را انجام دهیم. البته زحمت بیشتری دارد ولی کار منطقی تر است. در کل نمی شود از این فضا چشم پوشی کرد اما باید یک بازنگری روی آن داشته باشیم.

صرامی: باید فرصت‌ها را بررسی کنیم؛ این کار تا حد ممکن در حال انجام شدن است

سپس صرامی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر راهکارهای به روز شدن در مقابل جنگ نرم توضیح داد: ما بایستی فرصت های مربوط به رسانه های دیجیتال را احصاء، بررسی و برایش برنامه ریزی کنیم که تا حد ممکن در وزارت ارشاد در حال انجام شدن است. نکته این است که این در حد یک ارگان و رسانه نیست، یک فضا است؛ در یک فضا شما زندگی می کنید، تقریبا تمام نیازهایی را که در زندگی عادی تان دارید، در این فضا اتفاق می افتد. به همین دلیل اسم آن جامعه مجازی شده است. جامعه مجازی باید اصول و قواعدی داشته باشد. آیا این اصول و قوانین را باید دشمن برای ما تأمین کند؟ آیا باید ما در زمین او بازی کنیم؟ قطعا ما برای این که بتوانیم از این فرصت بهره ببریم، باید برنامه ریزی کنیم. اما لازم نیست همه افراد در زمین دشمن بازی کنند؛ قواعد بازی در زمین دشمن متفاوت است، باید شرایط را بدانیم؛ باید بدانیم که به زمین دشمن وارد شده ایم و این زمین هوشمند است و رد ما در آن می ماند.

معاون مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دنیای رسانه‌های دیجیتال را دنیای شفافی توصیف کرد و افزود: کسی که این دنیا را طراحی کرده، مکانیزم های تحلیل داده در آن را به خوبی بلد است. ما وقتی می بینیم این طور است باید خودمان اقدام کنیم و یک فضای خودی بسازیم که این شدنی است. غرب تمام نگرانی اش این است که ما چنین چیزی را رقم بزنیم.

صرامی اظهار کرد: در دنیای رسانه های دیجیتال، کلیک قرار داده شده است. ارزش یک کلیک، شش و نیم سنت است … بحث کلیک تا چه اندازه بین فعالان ما بحث شناخته شده ای است؟ الآن یکی از مسائل اساسی اینترنت مدیریت کلیک است که معادل جا به جایی ارز است. این موضوعات هنوز در نظام گردش اطلاعات در کشور ما مطرح نیست.

وی ادامه داد: ما باید کلیک معتبر که مبتنی بر نیروی انسانی است، داشته باشیم. ما ظرفیت بالای انسانی داریم یا غرب؟ پیام انقلاب اسلامی انسان های بیشتری دارد یا غرب؟ ما باید کاری کنیم که حرف ملت ها را برسانیم و ابزار دیجیتال ابزار مناسبی برای این کار است. شبکه های اجتماعی می تواند به نوعی بروز اراده آن ملت باشد، پس ما باید این یک و نیم میلیارد مسلمان و افراد هم سو با انقلاب را هم نوا و مدیریت کنیم.

معاون مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آیا ما مطمئنیم سلاح دشمن را به غنیمت گرفته ایم؟ آیا فیس بوک و گوگل خودشان به تنهایی در جهان بروز پیدا کرده اند؟ این ها از سوی غرب حمایت می شوند و به طور غیر مستقیم این شبکه ها در تأمین منافع غرب به آن ها اعتبار بخشی می کنند.

شریعتمداری: ما فیلتر می‌کنیم؛ کاربر فیلترشکن می‌خرد

همچنین شریعتمداری اظهار کرد: سؤالی که مطرح است این است که ما در این فضا چه کردیم؟ چه برنامه ای ریختیم؟ ما فیلتر می کنیم، از آن سمت کاربران ما هزینه می کنند. فیلتر شکن ها را می خرند. ارزی که با کلیک می رود، بار دیگر با پرداخت فیلتر شکن ها خارج می شود، علاوه بر این تمام فیلتر شکن ها ابزار جاسوسی اند. اما ما چه برنامه ریزی ای کردیم؟ فیلترینگ یک سیستم بین ارشاد، آی سی تی و وزارت اطلاعات است، آیا این تعامل میان دستگاهی که ما خیلی ضعیف در آن عمل می کنیم، بین وزارت ارشاد با آموزش و پرورش، آموزش عالی و… وجود دارد؟

وی به بیان مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: ما خبر خفگی با گاز را می شنویم، شرکت گاز بگوید چون شما درست استفاده نکردید من گاز را کلا نمی‌دهم. وزارت ارشاد هم همین را می گوید، پس فیلتر می‌کند. ارشاد چه سهمی از فرهنگ سازی را دارد؟ چند درصد برنامه ها ارشاد آفندی و چند درصد پدافندی است؟

مدیر خبرگزاری مقاومت اسلامی به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: آقا می فرمایند: «عامل درونی از جمله نقصها، کوتاهی ها، کم کاری ها، اختلافات، قدرت طلبی، بی سیاستی و دنیا طلبی در تخریب جمهوری اسلامی در چشمان ملت ها تأثیر بیشتری دارد و اگر این مسائل را مراقبت و علاج کنیم عامل بیرونی، یعنی تبلیغات دشمن با اراده خداوند خنثی خواهد شد.». از حدود دهه شصت اینترنت وارد ایران شده اما هیچ کس هیچ کاری برای فرهنگ سازی آن نکرده است. چه سهمی از آن برای آگاه سازی است؟ چه سهمی برای فیلترینگ؟

حریری: مشکل این‌جاست که اینترنت در کشور ما متولی ندارد

در بخشی از این برنامه، “مصطفی حریری” روزنامه نگار و فعال فضای سایبری نیز طی تماس تلفنی گفت: سال 85 که مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد تأسیس شد، بنده جزء همکاران آقای صرامی در بحث اینترنت این مرکز بودم و از آن جا بود که بسیاری از بحث هایی که الآن در حوزه مجازی مطرح می کنند، مطرح شد. تا این حد پرداختن به بحث فیلترینگ با توجه به این که متولی اصلی بحث فیلترینگ قوه قضائیه است، شاید زیاد جایگاه نداشته باشد. در عین حال بحث سیاست گذاری حوزه اینترنت بحث بسیار مهمی است.

وی افزود: آقای صرامی در بخشی از فرمایشاتشون اشاره کردند به این که ما درگیر بحث استعمار اطلاعات هستیم و حوزه فیس بوک و … حوزه هایی است که دشمن طراحی کرده و نباید در زمین دشمن بازی کنیم. شهید آوینی در آخرین یادداشتشون به نام انفجار اطلاعات می گویند که: «ماهواره می آید اما من نمی دانم به اندازه آن هایی که از این خبر می ترسند، از این خبر نترسیدم. همچنین بحثی دارند و می گویند که انفجار اطلاعات و بحث آمدن ماهواره خودش منجر به فروپاشی غرب می شود.»

این روزنامه نگار اشاره کرد: رسانه های دولت انگلیس و حتی خود دولت انگلیس با کاربران شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و توییتر برخورد کردند و دقیقا این جا چاقو دسته خودش را برید.

حریری اظهار کرد: بنده با تأیید نظر کسانی که در این زمینه صحبت کردند، احساس می کنم امکان استفاده از این شبکه ها وجود دارد، اما مشکل اصلی ما چیست؟ مشکل اصلی ما این است که اینترنت در این کشور نزدیک به ده سال بعد از ورودش، متولی و کسی برنامه ریزی ای نداشته است؛ حتی در زمینه شناخت توانایی ها در کشور و طراحی کار عملیاتی برای ورود به این میدان، کاری که به عنوان یک کار استراتژیک باشد، نداشتیم.

این فعال فضای سایبری درباره شبکه اجتماعی “فرندفید” توضیح داد: ما در نمایشگاهی غرفه ای به یک شبکه اجتماعی به نام فرند فیت دادیم که توانستند حدود هفتاد تا هشتاد نفر از اعضای خود را به نمایشگاه بیاورند. بعد از این نمایشگاه بنده گزارش بی بی سی را به اضافه توضیحات خودم ارائه دادم اما متأسفانه این گزارش هم در کنار گزارش های دیگر به بایگانی رفت.

مفتاح: امروز فعالیت در شبکه‌های اجتماعی منکر بزرگی است

مفتاح در ادامه صحبت های حریری گفت: با توجه به خاطره ای که آقای حریری مطرح کردند، روزی نبود که حراست با آن ها مشکل نداشته باشد. یک بار هم به خاطر لوگوی شبکه هایی که فیلتر شده بودند و در پوستر آن ها بود، پلمپ شدند. اگر آن روز در آن سال ادامه پیدا کرده بود، ما با یک تجارت زیرزمینی و جریان عمیق و گسترده ی فعالان مجازی مواجه نبودیم. امروز فعالیت در این شبکه ها ممنوع و منکر بزرگی است. اما اگر این کار را کرده بودیم، یک فضای شفافی از کسانی که فعالیت می کنند، داشتیم و می توانستیم خیلی بهتر در حوز فرهنگی برنامه ریزی کنیم، اما ما چشممان را بستیم.

وی تصریح کرد: قطعاَ ما قائل به این هستیم که غرب از حضور ما در شبکه های اجتماعی سود می برد. اما ما با یک تناقض مواجهیم. امروز غرب و تمام ابزارهای غربی را نفی می کنیم، همین طور هم هست؛ اما وقتی زمین بازی خودی وجود ندارد، وقتی کار ایجابی در عرصه مجازی انجام نشده که بتوانیم در عرصه بین المللی از آن استفاده کنیم، نادیده گرفتن این ها یعنی محدود کردن خودمان در مرزهای جغرافیایی. ما قرار است حرف های تازه ای در فضای مجازی بزنیم. اما ما به یک سری مسائلی که روزمره در کشور پیش می آید، محدود شده ایم. وقتی کسی افق و برنامه ای در فضای مجازی ندارد، این حداقل ها را هم نادیده بگیریم؟

مدیر مسوول سایت تریبون در ادامه افزود: البته این را هم بگویم که نقش فضای مجازی را نباید در تحولات اجتماعی پررنگ کنیم. این هم ابزاری در خدمت تحولات اجتماعی است ولی خودش محرک نیست که بتواند انقلابی را ایجاد کند و تحولی را باعث شود. اما ابزار خوب و کارآمدی برای بروز و ظهور است.

مفتاح ابراز کرد: در این زمینه هیچ پژوهش جدی وجود ندارد. بازوی پژوهشی ما در عرصه مجازی بسیار ضعیف است. مثلا در زمینه کاهش سرعت، علت و هیچ پیش زمینه پژوهشی ای وجود ندارد. متأسفانه تصمیم گیری در مورد فضای مجازی به دست مدیرانی افتاده است که خودشان در عرصه مجازی حضور ندارند.

وی دولتی بودن فضای مجازی را از معضلات این حوزه دانست و گفت: دولت به جای پی گیری پررنگ خودش در عرصه مجازی، نقش تصدی گری را بر عهده گرفته است. می‌گوید که خودش می خواهد شبکه اجتماعی تولید کند. از این رو همه نهادهای دولتی به دنبال این افتاده اند که شبکه اجتماعی تولید کنند. بالاخره مسوول کیست؟

همچنین شریعتمداری اظهار کرد: ما شبیه یوتیوب فارسی را داشتیم؛ اما ارشاد چه حمایتی از این ها کرد؟ جوان هایی جلوتر از دولت حرکت کردند اما حمایتی نشدند.

غریب رضا نیز بیان کرد که بسیاری از این موارد را می توان آموزش داد.

در پایان این برنامه، صرامی با تاکید بر اینکه رسانه ملی باید مسائل اساسی ملی را دنبال کند، گفت: ما قانون جرائم رایانه ای داریم که وظیفه دستگاه های مختلف، بحث فیلترینگ و مسدود سازی مرجعش در آن معلوم است. کار گروهی طراحی شده که وزارت فرهنگ یک عضو از دوازده عضو آن کار گروه است و کانال هایی هم برای اطلاع رسانی دارد.

 انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول