شبکه‌های اجتماعی ابزاری برای انتقال فرهنگ مدنظر مؤسسان آن هستند

مسئول ستاد ساماندهی پايگاه‌های اينترنتی و خبرگزاری‌های غيردولتی معتقد است: مؤسسان جوامع مجازی از اين فرصت برای انتقال مفاهيم فرهنگی و اجتماعی مدنظر خود و رواج زندگی به سبك غربی در قالب نرم استفاده می‌كنند.

به گزارش «وبلاگ نیوز»، محمد صادق افراسيابی، كارشناس ارشد سياستگذاری فرهنگ و ارتباطات، در گفت‌وگو با ايكنا درباره صدمات و آسيب‌های ناشی از شبكه‌های اجتماعی اظهار كرد: شبكه‌های اجتماعی اينترنتی با ارضای هم‌زمان نيازهای عقلی، منطقی و عاطفی جوانان و نوجوانان، گروه‌های سنی مذكور را به سمت خود جذب كرده و مؤسسان جوامع مجازی از اين فرصت برای انتقال مفاهيم فرهنگی، سياسی و اجتماعی مد نظر خود در قالب نرم و پنهان نهايت استفاده را می‌برند.

افراسيابی ادامه داد: در اين راستا تارنمای گفت‌وگو با جهان وزارت امور خارجه آمريكا نزديك به چهارصد مقاله به زبان فارسی با هدف تشويق جامعه ايرانی به عضويت در شبكه‌های اجتماعی اينترنتی ايجاد شده توسط بخش خصوصی ايالات متحده آمريكا منتشر كرده است.

مسئول ستاد ساماندهی پايگاه‌های اينترنتی و خبرگزاری‌های غيردولتی افزود: دولت‌مردان و رسانه‌های آمريكايی دو هدف اصلی را از تشويق جامعه ايرانی به عضويت در شبكه‌های اجتماعی اينترنتی دنبال می‌كنند؛ اولين هدف آن‌گونه كه “فيليپ ان هاورد”، استاد دانشكده مطالعات بين‌الملل جكسون دانشگاه واشنگتن برای ما افشا كرده است ايجاد جنبش‌های اجتماعی در به چالش كشيدن دولت‌های مخالف دولت آمريكا است.

وی، دومين هدف دولت آمريكا از توسعه شبكه‌های اجتماعی اينترنتی غربی را تغيير سبك زندگی جوانان و ترويج سبك زندگی آمريكايی دانست و خاطرنشان كرد: چنان‌چه نتايج پايان‌نامه كارشناسی ارشد “شبكه‌های اجتماعی و سبك زندگی جوانان” نشان داد، تنها 11 درصد زنان و 21 درصد مردان معتقد هستند كه به هيچ عنوان نحوه پوشش آن‌ها در جامعه حقيقی تحت تاثير عضويت در شبكه‌های اجتماعی اينترنتی نبوده است، همچنين تنها شش درصد زنان و 11 درصد مردان بيان كرده‌اند كه زبان محاوره‌ای ايشان به هيچ وجه تحت تاثير عضويت در شبكه‌های اجتماعی اينترنتی قرار نگرفته است.

اين مدرس دانشگاه تصريح كرد: اين نتايج به خوبی نشان می‌دهد كه عضويت در شبكه‌های اجتماعی اينترنتی تاثير به سزايی در سبك زندگی افراد دارد؛ بنابراين عضويت در شبكه‌های اجتماعی غربی باعث رشد سبك زندگی غربی در جامعه ايرانی خواهد شد. اين در حالی است كه كشور ايران از فرهنگی غنی برخوردار است و فرهنگ ايرانی حتی در تاريخ باستان، فرهنگی مدرن محسوب می‌شد، به گونه‌ای كه بر اساس نتايج پژوهشگران تاريخ، اولين منشور آزادی در جهان به نام ايرانيان ثبت شده است.

افراسيابی با اشاره به فرهنگ ايران اسلامی خاطرنشان كرد: فرهنگ ايران اسلامی، فرهنگی است كه اگر مختصات آن به خوبی به جهانيان معرفی شود، باعث ترويج سبك زندگی ايرانی اسلامی در تمامی نقاط جهان خواهد شد و شاهد تغييرات گسترده فرهنگی در جهان خواهيم بود.

كارشناس ارشد سياستگذاری فرهنگ و ارتباطات درباره استفاده از شبكه‌های اجتماعی و اينترنت به‌عنوان ابزار و سلاح دشمن برای ترويج و تبليغ دين اسلام و مفاهيم قرآنی گفت: موضوع شبكه‌های اجتماعی صرف نظر از شبكه‌های اجتماعی اينترنتی موضوع جديدی نيست و در اسلام، شبكه‌سازی به‌عنوان يكی از راه‌كارهای تبليغات دينی مورد تأكيد بوده است.

وی اضافه كرد: بر اساس تفسير علامه طباطبايی(ره) از آيه 200 سوره آل عمران، مؤمنان به ايجاد پيوند و حفظ ارتباط با يكديگر سفارش شده‌اند، همچنين در جلد دوم “المستدرك” از امام صادق (ع) نقل شده است كه خطاب به مومنين می‌فرمايند: با يكديگر پيوند داشته باشيد، در اجتماعات هم شركت كنيد و در كارها همديگر را ياری كنيد، منزوی نشويد، از جامعه كناره نگيريد و همواره در معاشرت‌های اجتماعی دستور خداوند را به كار ببنديد كه فرموده است با مردم سخن بگوييد و حسن برخورد داشته باشيد… .

مسئول ستاد ساماندهی پايگاه‌های اينترنتی و خبرگزاری‌های غيردولتی ادامه داد: در عصر كنونی كه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات ايجاد شبكه‌های اجتماعی را تسهيل كرده است، لازم است اولاً؛ طراحی شبكه‌های اجتماعی با نگاه ترويج فرهنگ اسلامی در سطح جهان از سوی بخش خصوصی با حمايت دولت جدی گرفته شود و ثانياً جوانان كشورمان با عضويت در اين شبكه‌ها از طريق گفت‌وگو با يكديگر، گفت‌و‌گو با جوانان ساير كشورهای جهان و به اشتراك‌گذاری محصولات فرهنگی و سياسی مفيد برای حاكميت رويكرد اسلامی بر گفتمان عصر حاضر تلاش كنند.

اين مدرس دانشگاه به وبلاگ‌ها و شبكه‌های اجتماعی داخلی اشاره كرد و افزود: هر چند هم اكنون پنج وبلاگ‌ سرويس بزرگ و سه شبكه اجتماعی مهم در داخل كشور فعاليت دارند، اما متأسفانه هنوز هيچ وبلاگ سرويس و شبكه اجتماعی با رويكرد بين‌المللی و به‌صورت چند زبانه توسط بخش خصوصی و يا دولتی طراحی نشده است. اگر مؤسساتی نظير “سروش رسانه” و “تبيان” در زمينه ايجاد شبكه‌های اجتماعی اينترنتی با رويكرد فراملی پيش قدم نشوند، قطعاً اجرای رسالت‌های سازمان صدا و سيما و سازمان تبليغات اسلامی در عرصه بين‌المللی ناتمام خواهد ماند.

وی تنها راهی كه می‌توانيم انتظار داشته باشيم، سبك زندگی ايرانی ـ اسلامی در جهان كنونی رشد كند را ايجاد رسانه‌های اجتماعی متناسب با نيازهای جوانان امروز توسط نهادهای متولی در سطح بين المللی دانست.

كارشناس ارشد سياستگذاری فرهنگ و ارتباطات درباره اهداف جنگ نرم‌ بيان كرد: كمرنگ كردن باورهای منطقی و ايجاد باورهای احساسی با هدف به چالش كشيدن نظام جمهوری اسلامی ايران مهم‌ترين مقصد جنگ نرم دشمن است. در جنگ نرم باورهای افراد از طريق ابزارهای عمليات روانی مورد هجمه قرار می‌گيرد.

افراسيابی تأكيد كرد: پنهان نگه‌داشتن هدف تبليغ در كنار به كارگيری ابزارهای جعل اخبار، بمباران خبری، تفسير نادرست اخبار، برچسب‌زنی و تظاهر به يكپارچگی از جمله شيوه‌هايی است كه دشمن جهت دست‌يابی به اهداف خود در رسانه‌های اجتماعی از آن‌ها استفاده می‌كند.

وی در پايان به راه‌كارها و روش‌های مبارزه با جنگ نرم دشمن اشاره كرد و اظهار كرد: طراحی اتاق‌های بحث و گفت‌وگو، سايت‌های به اشتراك‌گذاری و شبكه‌های اجتماعی اينترنتی بومی توسط نيروهای معتقد به نظام جمهوری اسلامی ايران می‌تواند راه‌كاری مناسب برای پاسخ به شبهه‌افكنی دشمنان و افشای دسيسه‌های آنان باشد، همچنين برگزاری كارگاه‌های آموزشی با هدف ارائه اطلاعات به مردم در خصوص شيوه‌های جنگ نرم دشمن و تقويت سواد رسانه‌ای عمومی باعث خواهد شد تا مردم در برابر شيوه‌های رايج عمليات روانی واكسينه شوند و دشمن در دست‌يابی به اهداف خود ناكام بماند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول