عملیات روانی ارتش آمریکا علیه فارسی زبان‌ها در فضای مجازی

ارتش آمریکا با تشکیل تیمی برای مقابله با مخالفان سیاست‌های خود در منطقه خاورمیانه، دست به شناسایی و هک کردن سیستم‌های آنها زده است.

در این بین، ارتش آمریکا از نیروهای مختلفی برای انجام این کار استفاده کرده است که در میان آنها برخی اشخاص ایرانی نیز دیده می‌شود. تناقض موجود در چنین رویکردی این است که آمریکا هرگونه اقدام سایبری علیه هر یک از نهادهای خود را برابر با اقدامی خصمانه و جنگ‌طلبانه دانسته و حق انجام اقدامات تلافی‌جویانه آن هم به اشکال مختلف را برای خود محفوظ می‌داند و حال آنکه هر گونه اقدام سایبری آمریکا با مخالفان خود نوعی فعالیت بشردوستانه و تلاشی برای مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی قلمداد می‌شود.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از مشرق، اردشیر صفوی نام مستعاری که روزنامه نیویورک تایمز وی را جزو «تیم درگیرسازی دیجیتالی» ارتش آمریکا معرفی کرده است، موظف است تا گزارش‌های خبری، وبلاگ‌ها، رسانه‌های اجتماعی و متون آنلاین را بررسی کند تا آن دسته از مطالبی که به نظر وی «حاوی دروغ، اطلاعات نادرست یا صرفاً سوءتعبیر» در مورد عملیات‌های نظامی آمریکا و خط‌مشی پنتاگون در خاورمیانه است را شناسایی نماید.

صفوی و همکاران وی عضو تیم درگیرسازی دیجیتالی آمریکا هستند که در سال 2008 تشکیل یافت. به گفته سرگرد دیوید ای. نورس ــ افسر ارشد این تیم دیجیتالی، که باید تمام پاسخ‌ها را قبل از ارسال به وب‌سایت‌های غیر انگلیسی تأیید نماید ــ این تیم با ایدئولوژی افراط‌گرایان مقابله کرده، آگاهی فرهنگی را ارتقاء بخشیده و منافع آمریکا را تبیین می‌نماید.

این گروه شامل 20 نیروی مسلط به زبان‌های عربی، دری، فارسی، پشتو، اردو و روسی، زبان مشترک کشورهای مسلمان در جمهوری‌های سابق شوروی در آسیای مرکزی، است. با توجه به اینکه قرارگاه فرماندهی مرکزی آمریکا مسئول عملیات‌های نظامی در خلال بی‌ثباتی‌های موجود از اقیانوس هند گرفته تا خلیج فارس و دریای احمر است، کارکنان این بخش مقر فرماندهی خود را “تامپاستان” می‌نامند.

فعالیت‌های در حال گسترش دولت آمریکا در حوزه جنگ، دفاع و تهاجم رایانه‌ای و شبکه‌ای جزو محرمانه‌ترین فعالیت‌هایی هستند که در نهادهای نظامی و امنیتی انجام می‌گیرند. تیم دیجیتالی ارتش آمریکا به منظور مبارزه با بهره‌گیری مخالفان آمریکا از اینترنت اقدام به هک اتاق‌های چت و تزریق کدهای مخرب به آنها می‌نماید تا وب‌سایت‌های آنها را از کار بیندازد. گاهی اوقات، مهاجمین کار خاصی انجام نمی‌دهند بلکه به صورت بی سر و صدا تحرکات آنلاین مخالفان آمریکا را زیر نظر می‌گیرند تا از طرح‌های آنها مطلع شوند.

به گفته نورس، “اعضای تیم به صورت محترمانه‌ای توهین‌های بی‌پایه و اغلب غیرمنطقی را رد می‌کنند، با ارائه مدارک واقعی با دشمنان مقابله می‌کنند و تبلیغات افراط‌گرایان را بر ملا می‌سازند، تبلیغاتی که در غیر اینصورت ممکن است چهره‌ای حقیقی به خود بگیرند. تمام درگیرسازی‌ها شفاف بوده و می‌توان آنها را به ما نسبت داد.”

همچنین برای اینکه کارکنان این تیم دیجیتالی از خطر تلافی‌های احتمالی در امان باشند و نام‌شان فاش نشود، از اسامی مستعار استفاده می‌کنند.

صفوی در این مورد به نیویورک تایمز اظهار کرده است: حتماً در مورد پرده آهنین شنیده‌اید. ما اینجاییم تا به پرده الکترونیک رسوخ کنیم زیرا ارتش بدین نتیجه رسیده که نمی‌تواند این فضای اطلاعاتی را تسلیم افراط‌گرایان خشونت‌طلب نماید.

به موازات تلاش‌های ارتش، وزارت امور خارجه آمریکا نیز یک مرکز ارتباطات استراتژیک مبارزه با تروریسم ایجاد کرده است. تحلیلگران و وبلاگ‌نویس‌های این مرکز سعی دارند بدانند که چه چیزی باعث می‌شود مخاطبین هدف آنها ــ مردان بین 18 تا 30 ساله، اغلب در خاورمیانه ــ جذب نیروها و گروه‌های مخالف سیاست‌های آمریکا می‌شوند و سعی می‌کنند تا آنها را از این کار دور بدارند.

ریچارد لبارون، سفیر سابق آمریکا در کویت و هماهنگ‌کننده این مرکز، اظهار داشته است: ما واقعاً می‌خواهیم به درکی دقیق از اینکه این افراط‌گرایی از کجا ناشی می‌شود، چه می‌گوید، چگونه می‌گوید و چه چیزی آنها را به جلو می‌راند، دست یابیم.

در “تیم دسترسی دیجیتال” وزارت امور خارجه، تحلیلگران مسلط به زبان‌های عربی و اردو به درگیری با مخالفان در مباحثات آنلاین می‌پردازند. این تحلیلگران خود را به عنوان نماینده دولت آمریکا معرفی می‌کنند. به گفته لبارون، این واقعیت که آنها با ما درگیر می‌شوند نشان از اثرگذاری ما دارد. آنها اغلب ادبیاتی بسیار زننده دارند. بنابراین افراد ما باید پوست کلفت باشند.

برایان فیشمن، تحلیلگر مبارزه با تروریسم در “بنیاد آمریکای جدید”، یک گروه تحقیقاتی غیر حزبی در واشنگتن، مدعی است که این برنامه‌های دسترسی آنلاین علی‌رغم محدودیت‌هایی که دارند تبدیل به ابزاری ارزان و کارآمد در رهیافت کلی‌نگرانه و فزاینده دولت آمریکا برای مبارزه با تروریست‌ها شده‌اند، بالاخص با توجه به اینکه نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان عقب‌نشینی می‌کنند.

به گفته فیشمن، از بسیاری زوایا، کنار هم گذاردن تصاویر واقعی ــ نوارهای ویدئویی موعظه‌های الظواهری، رهبر القاعده، در مورد اعتراضات پیروزمندانه میدان التحریر در قاهره مصر ــ می‌تواند بسیار قدرتمندتر و تأثیرگذارتر از هر نوع پیام دولتی باشد.

مقامات نظامی اذعان دارند که به غیر از بازخوردهای روایی، اندازه‌گیری تأثیرگذاری این برنامه بسیار سخت است. نرم‌افزارها می‌توانند تعداد خوانندگان مطالب منتشر شده در وب‌سایت‌های خارجی که تیم درگیرسازی نیز در آنها فعال است، را شمرده و جدول‌بندی نمایند. اما امکان ندارد که مشخص ساخت آیا عقاید در حال تغییر هستند یا نه و اگر چنین است آیا این تیم دارای تأثیر بارزی است یا اینکه فقط سعی دارد اقیانوس جنگ‌طلبی را به اندازه قطره‌ای خالی کند.

به گفته سرگرد تی. جی. تیلور، رئیس رسانه‌های قرارگاه فرماندهی مرکزی آمریکا، «آنچه مهم است این است که ما در مباحثی هوشمندانه، صادقانه و بی‌پرده درگیر می‌شویم. این حقیقت که هر چه می‌گذرد تعداد مجامع اینترنتی که به ما اجازه می‌دهند تا با مخاطبین آنها وارد مباحثه شویم بیشتر می‌شود، شاید مقیاسی مهم‌تر برای سنجش فعالیت‌های ارتباطاتی ما است.»

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول