داوری نهایی هنوز آغاز نشده است

شیوه داوری پنجمین طرح ملی وبلاگ‌نویسی “بوی سیب” موضوعی بود که بهانه تماس خیلی از مخاطبان «وبلاگ نیوز» با ما شده بود. برخی از مخاطبان، با بدبین شدن نسبت به روند داوری، از ما خواسته بودند تا نسبت به این روند تحقیق کنیم و ما هم موضوع را از یکی از مسئولان این مسابقه وبلاگ‌نویسی جویا شدیم.

علی اصغر جوشقان نژاد، قائم مقام پنجمین طرح ملی وبلاگ‌نویسی “بوی سیب” در خصوص نحوه داوری به خبرنگار «وبلاگ نیوز» گفت:‌ همان‌طور که در توضیحات داخل هر بخش آمده و قابل مشاهده برای هر شرکت کننده است، داوری در چند مرحله صورت می‌گیرد.

جوشقان‌نژاد در تشریح این مراحل گفت: ابتدا شرکت کنندگان با ثبت هر اثر، پیغام “ثبت شده” را دریافت می‌کنند که به معنی آن است که کاربر اثر را ثبت کرده، اما هنوز دبیرخانه آن را تأیید نکرده است. در مرحله دوم “تایید شده”، به معنی آن است که اثر مورد تایید ابتدایی دبیرخانه مسابقه قرار گرفته است. “تایید نشده” به معنی این است که مشکلی در اطلاعات اثر وجود دارد و کاربر می تواند با اصلاح اشکالات، اثر را باز به چرخه دریافت و داوری آثار وارد کند یا این اثر را حذف و اثر دیگری را اضافه نماید.

قائم مقام این مسابقه وبلاگ‌نویسی افزود: “پذیرفته شده” در هیئت انتخاب آثار به این معنی است که اثر به مرحله داوری راه یافته است و “رد شده” از سوی هیئت انتخاب آثار، یعنی این اثر را حائز حد نصاب لازم برای داوری هیئت داوران ندانسته است. “مرحله نهایی داوری” به این معنی است که براساس امتیازهای هیئت داوران، این اثر به مرحله نهایی داوری راه یافته است و “بازمانده از مرحله‌ نهایی داوری” نیز بدین معنی است که این اثر از راهیابی به مرحله‌ی نهایی داوری بازمانده است.

جوشقان‌نژاد در مورد مرحله داوری آثار نیز گفت: کار داوری توسط دبیرخانه آغاز شده است و داوری اولیه در حال انجام شدن است اما اصل داوری توسط هیئت انتخاب آثار از هفته منتهی به اربعین آغاز خواهد شد.

نویسنده وبلاگ “ریز” در خصوص وبلاگ‌هایی که در مرحله معرفی آثار به منظور رای گیری عمومی قرار گرفته اند نیز گفت: وبلاگ‌هایی که به مرحله تایید هیئت آثار قرار گرفته اند به مرور در سایت قرار خواهند گرفت، اما متاسفانه به دلیل یک روز قطعی سرور این روند  کند صورت گرفته است، اما درحال انجام شدن است.

3هزار اثر در پنجمین “بوی سیب”

هم‌چنین علي اصغر جوشقان‌نژاد در گفت‌وگو با خبر معارف ضمن اشاره به اين مطلب كه تنها يك هفته به پايان مهلت ارسال آثار به طرح ملي وبلاگ نويسي بوي سيب باقي مانده است گفت: تاكنون حجم آثار رسيده از مقدار آثار سال گذشته بيشتر شده است و با توجه فرصت اندك باقيمانده به شركت كنندگاني كه ثبت نام كردند و قصد ارسال آثار دارند توصیه مي كنم سريعتر اقدام كنند.

وي افزود: اين مهلت تا پايان روز اربعين حسيني يعني شنبه 24 دي است و قابل تمديد نخواهد بود. با توجه به اينكه فرايند داوري از روز بعد از اربعين آغاز مي شود عزيزان شركت كننده در بخش پادكست و گرافيك لازم است علاوه بر ثبت اثرشان در سيستم ثبت نام، فايل اثر خودشان را به ايميل بوي سيب ارسال كنند. پس از اربعين حسيني به دليل شروع فرآيند داوري دبيرخانه نمي تواند پذيراي فايل هاي اين دوستان باشد و آثارشان تائيد نخواهد شد.

قائم مقام طرح ملي وبلاگ نويسي بوي سيب خاطرنشان كرد: هم اكنون امتياز دهي كاربران مدتي است كه آغاز شده و اين مرحله تا حدود يك هفته پس از اربعين حسيني در اختيار كاربران گرامي است. افرادي كه ثبت نام كرده اند مي توانند با مراجعه به سايت بوي سيب با وارد كردن نام كاربري و رمز ورودشان آثاري كه توسط هيئت انتخاب به تاييد رسيده اند ملاحظه و امتياز مورد نظر خودشان را ثبت كنند.

علي اصغر جوشقان نژاد در پايان توصيه كرد: شركت كنندگان عزيز ارسال آثارشان را براي روزهاي آخر نگذارند چرا كه روزهاي آخر حجم ارسال آثار زياد مي شود و ممكن است دچار مشكلاتي شوند.

لازم به ذكر است تاكنون بيش از 3000 اثر به دبيرخانه پنجمين دوره طرح ملي وبلاگ نويسي بوي سيب رسيده است.

انتهای پیام/.

۳ comments

  • امید

    با سلام
    ا- اولاً قید مهلت ثبت نام تا اربعین از نظر برگزار کنندگان یعنی چه؟
    این بدان معنی نیست که تمام ویلاگ نویسان در این بازه زمانی هر آنچه مطلب،قالب خوب یِا هر طرح دیگری که دارند،در این مدت در وبلاگ های خود قرار دهند تا وبلاگ آنها به بهترین شکل در مقابل داوران قرار داده شود و بعد از این مهلت داوری ها شروع شد آیا قید این جمله،ما را به این برداشت نمی رساند؟
    2- وبلاگ من اول ماه محرم ثبت شده،ولی اول صفر رد شد(تا اربعین 20 روز زمان ثبت نام باقی است).در حالی که قالب وبلاگ در دست طراحی بود و بعضی از مطالب به مرور تا اربعین در وبلاگ قرار می گیرد.در حالی که داوری ها باید بعد از اربعین صورت می گرفت.یعنی مطالب در بازه زمانی اول محرم تا اربعین در بلاگ ها قرار داده می شد.و از روز بعد از اربعین وبلاگ ها مورد بررسی قرار می گرفت.
    3- آقای جوشقان نژاد طی پاسخی به ایمیل اعتراضی من،عنوان کردند که فرصت برای داوری کم است و باید از همین حالا داوری ها شروع می شد!
    چطور برای ثبت نام 50 روز فرصت هست ولی برای داوری ها فرصت کم است.از نظر اینها فرصت برای چی کم است؟ مگر چه برنامه ی دیگری پیش رو دارند که باید سریع این مسابقه را جمع کنند؟ غیر از این است که رادیو معارف سالی یک بار این مسابقه را در سطح ملی برگزار می کند؟ آیا بهتر نیست همانطور که برای ثبت نام فرصت کافی گذاشته می شود،برای داوران هم چنین فرصتی در نظر گرفته شود تا حقی از شرکت کنندگان ضایع نشود؟ آیا بهتر نیست بازه زمانی مسابقه کمتر شود،تا به قول خودشان از نظر فرصت دچار کمبود وقت نشوند؟ مثلاً فرصت ثبت نام تا آخر ماه محرم قرار داده شود که تا آخر ماه صفر داوری ها صورت بگیرد؟
    3- در این مدت عنوان شد که قالب بعضی از وبلاگ ها بالا نمی آید،که با انتقاد تند وبلاگ نویسان مواجه شدند که چطور این وبلاگها در روستاهای دور افتاده بالا می آید ولی در نزد داوران شما اینگونه نیست؟
    4- یا بسیاری از وبلاگ ها در دور اول تایید نشدند!چرا؟ چون عنوان می شد که لوگو یا بنر مسابقه در وبلاگه ها قرار نگرفته! از جمله بلاگ من که ابتدا بنر مستطیل شکل را در قسمت تنظیمات قرار دادم که در منوی سمت چپ پایین در قسمت امکانات وبلاگ به نمایش در آمد ولی پس از عدم تایید به این علت(که نمی دانم اصلا! به وبلاگ من سر زدند یا نه تا بنر رو ببینند) مجبور شدم بنر مثلثی را در قسمت بالای وبلاگ قرار دهم تا جلوی چشم داوران قرار گیرد تا تایید شود (که البته در مرورگرie و opera
    در قسمت بالا قرار نمی گیرد!
    5- در مجموع برگزاری این مسابقه تا الان سئوالات بسیاری را برای شرکت کنندگان ایجاد کرده،که جوابی قانع کننده از سوی برگزار کنندکان داده نمی شود.
    و با تشکر از پیگیری شما دوستان وبلاگ نیوز

    • سیدعلی

      خب امید خان اثرتون رو وقتی ثبت می کردید که کامل شده باشه. وقتی اثر رو ثبت می کنی یعنی آماده داوریه دیگه.
      البته دیده نشدن قالب در مجموعه بوی سیب اشکال بدی بود و مسئولینش باید این مشکل رو رفع کنن. خود من هم با این مشکل بر خوردم. یه جاهایی می رم همین وبلاگ نیوز اصلا باز نمی شه ولی از خونمون کاملا راحت باز می شه. یا قالب بعضی سایت ها هم همینطور. آدم مستأصل می شه نمی دونه چی کار کنه.
      البته من به عنوان یه شرکت کننده در بخش وبلاگ محور از روش کارشون راضی بودم هر چند می شد بهتر باشه

  • امید

    با سلام
    موضوعی که در مسابقه بوی سیب غافل مانده است و در بسیاری از وبلاگها دیده می شود عدم مطالعه کافی کتابها و منابع و اصطلاحاً کپی پیست بودن مطالب از سایت های مرجع است.
    اگر در مسابقه بوی سیب ثبت نام کرده باشید،و در قسمت مدیرت مربوط به بلاگ خود به وبلاگهای راه یافته به مرحله داوری مراجعه شود،این «تولیدی بودن مطالب وبلاگ» که شرط اصلی داوری است به چشم نمی خورد.بیشتر مطالب دلنوشته ای است که نویسنده بدون مراجعه به منابع عاشورایی از تراوشات ذهن خود در چند خط و در همان قالب چند کاراکتری که آیین نامه گفته است نوشته است و هیچ بحث جدی درباره ابعاد این حادثه،عبرتها،درسها و سایر ویژگی های این نهضت عظیم بحث نمی شود.اگر هم مطلبی در مورد موضوعات عاشورا بحث شده،در پانوشت تنها اسم یک یا دو سایت یا وبلاگ درج شده،یعنی این وبلاگ نویس یک کتاب درباره محرم،عاشورا،امام حسین(ع) هم به دست نگرفته!
    از شما دوستان وبلاگ نیوز درخواست می کنم که درباره این موارد نیز از داوران خاصاً،و برگزار کنندگان مسابقه بپرسید که چرا تولیدی بودن مطالب با دلنوشته اشتباه گرفته شده است؟
    با تشکر از پیگیری های شما دوستان وبلاگ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول