6میلیون عضو شبکه‌های اجتماعی «فیلتر شده» داریم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با تشریح پیامدهای شبکه‌های اجتماعی مجازی برای جوانان گفت: متاسفانه این شبکه‌ها مورد غفلت واقع شدند، در حالی که بیش‌ترین تاثیر را بر روی کاربران خود دارند.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از مهر، “سیدمرتضی اسماعیلی طبا” ظهر شنبه در همایش بسیج و رسانه که در سازمان تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد، با اشاره به گسترش شبکه‌های اجتماعی مجازی در جهان و غفلت کارشناسان امر از تبعات این رسانه‌ها اظهار داشت: شبکه‌های اجتماعی مجازی در کشور ما مخاطبان خاصی دارد و با وجود فیلترینگی که اعمال می‌شود حدود 6میلیون نفر در کشور ما کاربر این شبکه‌ها هستند که بیش‌تر آن‌ها را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند.

وی مهم‌ترین ویژگی این شبکه‌ها را تعاملی بودن آن‌ها عنوان کرد و گفت: با توجه به این‌که جوانان دوست دارند در شبکه‌های مجازی پاتوقی برای بیان عقاید و تبادل نظر داشته باشند، از شبکه‌های اجتماعی مجازی که بستر این خواسته جوانان را فراهم کرده است استقبال می‌کنند.

وی تمرکز زدایی و چند سویه بودن را از دیگر ویژگی‌های این شبکه‌ها برشمرد و تاکید کرد: متاسفانه نسبت به شبکه‌های اجتماعی مجازی حساسیت کمتری وجود دارد در حالی که این شبکه‌ها به صورت خاموش و پنهان بیشترین تاثیر را بر روی اعتقادات دینی و سیاسی جوانان بر جای می‌گذارند ولی ما از آن غافل هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از اجرای نظرسنجی میدانی در مورد میزان کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی در قم خبر داد و افزود: در صورتی که این نظرسنجی انجام شود ما می‌توانیم بر اساس اطلاعات آن برنامه‌ریزی کنیم.

شبکه‌های اجتماعی محیط مطمئنی نیستند

اسماعیلی طبا به برخی آسیب‌های این شبکه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: این شبکه‌ها ظاهرا پاتوقی برای حضور مجازی جوانان و بیان نظرات و طرح مباحث مختلف است اما سرور مرکزی آنها در آمریکاست و کسانی که در سرور این شبکه‌ها فعالیت می کنند به تمامی اطلاعات کاربران دسترسی دارند.

وی گفت: بسیاری از افراد فضای این شبکه‌ها را خصوصی می‌دانند و فیلم‌ها و عکس‌های خود را برای مشاهده تعدادی از افراد در این شبکه‌ها قرار می‌دهند در صورتی که این اطلاعات برای صاحبان سرورهای این شبکه‌ها قابلیت دسترسی دارد.

وی یکی از فعالیت‌های این شبکه‌های مجازی را برگزاری نظرسنجی در موضوعات مختلف از جمله انتخابات و اصل ولایت فقیه عنوان کرد و اظهار داشت: مهمترین آسیب شبکه‌های اجتماعی مجازی این است که وقتی چند میلیون نفر در یک دوره زمانی مشخص عقاید و تمایلات خود را در این شبکه‌ها قرار دهند، اطلاعات آن می‌تواند برای جامعه شناسان آمریکایی خیلی ارزشمند باشد و حتی آنها می‌توانند به طور مرتب مسیر عقاید جوانان ما را رصد کنند.

شبکه‌های اجتماعی تیغ دولبه هستند

اسماعیلی طبا به راهکارهای مقابله با تبعات عضویت در این شبکه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: شبکه‌های اجتماعی مجازی در واقع تیغ دو لبه هستند که ما هم می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: اگر ما بتوانیم جامعه آماری این شبکه ها را تغییر دهیم و از طریق وب و دیتا،‌ این شبکه ها را تصرف کنیم می‌توانیم اطلاعات آنها را تغییر دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم تغییر اطلاعات این شبکه‌ها از طریق هکرهای هوشمند را از دیگر راه‌های مقابله با این شبکه‌ها عنوان کرد و گفت: ایجاد شبکه‌های جایگزین هم می‌تواند تاثیرگذار باشد کما اینکه برخی شبکه‌هایی که در ایران ایجاد شد با استقبال جوانان همراه بوده است.

اسماعیلی‌طبا هنر، کتاب و مطبوعات را از رسانه‌های تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: در صدد هستیم با برگزاری دوره‌های آموزشی، سواد رسانه‌ای گروه‌های هدف را بالا ببریم تا از ظرفیت های رسانه‌ای بهتر استفاده شود.

وی ادامه داد: البته در شورای فرهنگ عمومی این مسائل مطرح و برای ادارات و نهادهای استان نوعی تقسیم کار صورت می‌گیرد تا فعالیت‌های مفیدی در این راستا انجام شود.

2ماه و نیم پیش 3میلیون عضو فیس بوک بودند

این مقام مسئول پیش از این در تاریخ 3آذرماه در دیدار با آیت‌الله سعیدی، امام جمعه قم، کاربران ایرانی شبکه “فیس بوک” را 3میلیون نفر عنوان کرده بود و تأکید کرده بود که باید “فیس بوک” را به عنوان یک ابزار علیه هجمه‌های فرهنگی در نظر گرفت.

اسماعیلی طبا در ادامه سخنان خود افزود: با توجه به اهمیت فعالیت فرهنگی در فضای مجازی، به‌روز بودن، برنامه ریزی و حضور فعال در این عرصه، از راهکارهای مقابله با شبکه‌های اجتماعی مجازی مخرب است.

ادعاهای پیش از این

گرچه اسماعیلی‌طبا در این گفتار، به صورت معین به 6میلیون ایرانی فعال در “فیس بوک” اشاره نکرده است، اما تاکنون درباره آمار ایرانیان فعال در شبکه اجتماعی “فیس بوک” اعداد متفاوتی ابراز شده است.

این در حالی است که به دلیل عدم دسترسی به این شبکه از طریق آی.پی‌های داخل ایران، به نظر می‌رسد این اعداد تنها در حد یک گمان باشند.

پیش از این اعداد 27میلیون، 17میلیون، 12میلیون، 9میلیون و 6میلیون درباره تعداد کاربران ایرانی “فیس بوک” ادعا شده است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول