نگاهي به وبلاگ‌هاي تخصصي راديو و تلويزيون

پيدايش وبلاگ و وبلاگ‌نويسي در عصري كه مردم به واسطه گسترش وسايل ارتباط جمعي از هم دور و دورتر مي‌شدند، فرصت خوبي براي بروز حرف‌ها و درد دل‌هاي آدم‌هايي بود كه فرصت گفت و شنودشان روزبه‌روز كمتر مي‌شد.

در اين ميان نه تنها افراد عادي جامعه فرصت داشتند به وسيله اين پديده نوظهور شكل تازه‌اي از ارتباط را تجربه كنند، بلكه هنرمندان و اصحاب رسانه و در واقع همان كساني كه جزو پيكره اصلي مهم‌ترين وسيله ارتباط جمعي هستند نيز اين پديده را فرصت مغتنمي شمردند تا به وسيله آن ناگفته‌ها يا نادر گفته‌ها را براي مخاطبشان بازگو كنند.

اين‌كه هريك از اين افراد بسته به سليقه خود چه نوع مطالبي را در وبلاگ خود گنجاندند مطلب مفصلي است، اما در اين مجال، وبلاگ‌هايي را به‌صورت اجمالي مرور خواهيم كرد كه به صورت تخصصي به بحث درباره راديو و تلويزيون مي‌پردازند.

در دنياي مجازي، وبلاگ‌هايي كه موضوع تخصصي راديو و تلويزيون دارند به سه گروه تقسيم مي‌شوند.

1ـ وبلاگ‌هاي برنامه‌هاي راديو و تلويزيون: اين وبلاگ‌ها به وسيله برنامه‌سازان براي تعامل و ارتباط مستقيم با مخاطب راه‌اندازي مي‌شوند. اغلب محتواي اين وبلاگ‌ها را موضوع و بازتاب برنامه‌ها، مهماناني كه حضور خواهند داشت و… تشكيل مي‌دهند. وبلاگ برنامه راديويي اينجا شب نيست، وبلاگ راديو 7 و وبلاگ گزارشگر نود مثال‌هايي از اين گروه هستند.

2ـ وبلاگ‌هاي شخصي برنامه‌سازان راديو و تلويزيون (اعم از مجري، تهيه‌كننده، نويسنده، گزارشگر و…): محتواي اين وبلاگ‌ها شامل سه‌بخش است:

الف) بحث‌هاي تخصصي و نظري رسانه

ب) موضوعات برنامه صاحب وبلاگ و تحليل‌هايي كه درباره آن در رسانه‌ها وجود دارد

ج) دغدغه‌هاي شخصي و تك‌گويي‌هاي صاحب وبلاگ

بد نيست اشاره كنيم در اين گروه، اهالي راديو بيشتر از اهالي تلويزيون صاحب وبلاگ‌هايي با موضوع تخصصي هستند.

وبلاگ‌هاي گفت و شنود، نقد رسانه و راديو و ديگر هيچ، شاهد مثال‌هايي براي اين گروه هستند كه به وسيله برنامه‌سازان راديو و تلويزيون اداره مي‌شوند و موضوعات تخصصي و تئوريك رسانه را مطرح مي‌كنند.

گفت و شنود وبلاگي است كه اهل راديو بخصوص اگر عادت به وبگردي داشته باشند با آن آشنا هستند. بيشتر مطالب اين وبلاگ به مطالب تخصصي در ارتباط با راديو اختصاص دارد و نگارنده وبلاگ با مطرح كردن بحثي ويژه در هر پست خود به دنبال آن است كه ذهن خواننده مطلب را درگير موضوعي كند كه شايد از چالش‌هاي راديو باشد و شايد پاسخ به سوالي كه روزهاست ذهن راديويي‌ها را مشغول كرده است.

در گفت و شنود به طور حتم تحليل و تحقيق راديويي خواهيد خواند، ضمن اين‌كه با بسياري از اهل اين رسانه به واسطه بودن در جمعيت مورد تحقيق آشنا خواهيد شد.

نقد رسانه، وبلاگ ديگري است كه به وسيله يك برنامه ساز راديو و تلويزيون اداره مي‌شود و در واقع همان طور كه از اسمش برمي‌آيد پر است از مطالبي در خصوص راديو و تلويزيون، از نقد سريال‌ها و فيلم‌هاي تلويزيوني تا نقد آثار مستند به يك اندازه از راديو و تلويزيون مطلب خواهيد خواند و به اين واسطه با اسامي راديو و تلويزيوني بسياري آشنا خواهيد شد.

راديو و ديگر هيچ، عنوان وبلاگ ديگري است كه كاملا به راديو اختصاص دارد و درباره برنامه‌ها و موضوعات شبكه‌هاي راديويي به تفصيل در آن نقد، گزارش و خبر وجود دارد و البته نقش راديو قرآن در اين ميانه پررنگ‌تر از ديگر شبكه‌هاي راديويي است.

در كنار اين وبلاگ‌ها كه عملكردي كاملا تخصصي دارند، وبلاگ‌هايي هم هستند كه به وسيله اهالي راديو و تلويزيون اداره مي‌شوند، اما محتواي آنها تلفيقي از مباحث مربوط به برنامه‌ها و دغدغه‌هاي شخصي‌شان است.

به عبارت ديگر در اين وبلاگ‌ها، هم تك‌گويي‌هاي صاحب وبلاگ را مي‌خوانيد، هم از پشت صحنه كار و برنامه‌هايش خواهيد دانست.

بيشتر خبرنگاران واحد مركزي خبر وبلاگ‌هايي از اين دست دارند و يادداشت‌هاي يك خبرنگار، اعترافات، سفيد و كوچه خوشبخت مثال‌هايي براي اين گروه هستند.

3ـ وبلاگ‌هايي با موضوع نقد و بررسي آثار راديو و تلويزيون: محتواي اين وبلاگ‌ها را نقد برنامه‌ها و عملكرد راديو و تلويزيون تشكيل مي‌دهد. بد نيست اين نكته را در نظر داشته باشيم كه خبرنگاران اين حوزه سهم بسزايي در ارائه وبلاگ‌هايي با اين موضوع دارند. رويكرد برخي از آنها، نقد و تحليل‌هاي تخصصي است و برخي هم به اخبار حاشيه‌اي و زرد تمايلي دارند. در ميان اين وبلاگ‌ها مي‌توان وبلاگهايي را ديد كه نگارندگان آنها از خبرنگاران حوزه سينما و تلويزيون هستند. نقدهاي بلند و تحليلي از برنامه‌ها و سريال‌هاي تلويزيوني و اخبار و اطلاعاتي در حوزه سينما و تلويزيون مطالبي است كه اين وبلاگها را براي دنبال‌كنندگان آثار تلويزيوني خواندني مي‌كند.

وبلاگ‌نويسي با موضوع تخصصي راديو و تلويزيون صرف‌نظر از تبادل حجمي از اطلاعات، پايداري ارتباط نيمه زنده‌اي با مخاطب راديو و تلويزيون است كه حالا ديگر تنها وسيله ارتباطي‌اش با هنرمند و برنامه‌ساز محبوبش نامه و تلفن و ايميل نيست.

ضمن اين‌كه اين وبلاگ‌ها و صفحات شخصي به مخاطب امكان مي‌دهند با ديد بازتري طرفدار رسانه انتخابي‌شان باشند، چرا كه از طريق اين وبلاگ‌ها و مطالب تخصصي‌شان كه به نظر مي‌رسد به منظور استفاده همكاران و دست‌اندركاران رسانه‌ها نسبت به پست مطالب تخصصي اقدام مي‌كنند، آنها با انبوهي از اصطلاحات و اطلاعات كارشناسانه آشنا مي‌شوند.

قدر مسلم پيدايش هر رسانه جديدي كه از جنس زمانه خود باشد صرف‌نظر از آسيب‌هايي كه غيرقابل اجتناب هستند فرصت مغتنمي است كه با تيزهوشي مي‌تواند انگيزه‌ها، كاركردها و فرصت‌هاي مناسبي در اختيار اهالي رسانه قرار دهد.

پروانه عبداللهي؛ ضمیمه قاب کوچک روزنامه جام جم

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول