اگر ایده «فیس‌بوک» اشتباه بود که الآن این همه طرفدار نداشت

به گزارش «وبلاگ نیوز» مهدي اخوان‌بهابادي، رئیس مرکز ملی فضای مجازی در گفت‌وگو با جام‌جم، يكي از مهم‌ترين سرفصل‌هاي شوراي عالي فضاي مجازي را سياست‌گذاري جديد درباره فيلترينگ در اينترنت عنوان كرد و افزود: از اين پس سياستگذاري‌هاي جديد براي فيلترينگ در اين شورا انجام و متمركز مي‌شود. با اين حال كميته تعيين مصاديق جرايم رايانه‌اي همچنان به كار خود ادامه مي‌دهد و مصاديق را مشخص مي‌كند؛ اما سياستگذاري‌ها در شوراي جديد انجام مي‌شود.

وي اظهار كرد: شوراي عالي فضاي مجازي درباره بررسي روش‌ها و سياست‌هاي قبلي درباره فيلترينگ است و هنوز تصميم نهايي براي گردش كار اين موضوع گرفته نشده است، اما آن‌چه روشن است اين‌كه سياست‌هاي جديد در اين باره ابلاغ خواهد شد و ديگر اين‌كه كميته تعيين مصاديق از اين پس بايد دقيقا مصاديق فيلترينگ را مشخص كرده و مثلا دقيقا بگويند فلان آدرس تخلف كرده است و به چه دليل موجه. سپس موضوع بايد به وزارت ارتباطات اعلام شود.

اخوان بهابادي با اشاره به ماجراي فيلترينگ جي.ميل و علت آن اظهار كرد: در واقع هيچ برنامه و تصميم كلاني درباره فيلترينگ جي.ميل وجود نداشت. موضوع از اين قرار است كه دادستاني تصميم گرفت از انتشار فيلم موهن بر عليه رسول خدا(ص) بر بستر يوتيوب جلوگيري كند و اين را به وزارت ارتباطات اعلام كرد؛ اما وزارت ارتباطات به دليل ناتواني فني اعلام كرد قدرت تفكيك جي‌ميل و يوتيوب را ندارد، لذا هر دو آن‌ها را با هم فيلتر كرد.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي افزود: شخصا از اين موضوع ناراحت بودم، چون مردم از يك سرويس‌ عمومي محروم شده بودند و خيلي‌ها كار و بارشان با اين ابزار بود. لذا همان موقع با وزارت ارتباطات و دادستان كل براي حل موضوع تماس گرفتم.

وي درخصوص شبكه اجتماعي فيس بوك نيز گفت: فيس بوك در اصل يك شبكه اجتماعي است. اگر كار اشتباهي بود كه الان اين همه طرفدار نداشت. اصل موضوع قطعا به يك نياز بشر پاسخ مي‌دهد، لذا ما نمي‌توانيم مانع استفاده از اين شبكه‌ها شويم. برعكس حمايت و تشويق هم مي‌كنيم.

اخوان بهابادي افزود:‌ البته روشن است ما انتقاداتي به برخي شبكه‌هاي اجتماعي خارجي داريم، بدون اين‌كه عضويت در‌ آن‌ها را جرم بدانيم. مردم مجازند از اين شبكه‌ها استفاده كنند. درست است كه الان مسير دسترسي مسدود است اما از نظر قانوني منعي براي استفاده از اين شبكه‌ها نمي‌بينيم.

تغییر در سیاست‌های دفاع نظامی سایبری

اخوان در ادامه افزود: قبلا دفاع سايبري كشور به‌طور پراكنده توسط دستگاه‌ها يا سازمان‌هاي جداگانه‌اي انجام مي‌شد و هر سازمان براي خود روش و تشكيلات خاص خود را داشت. به عبارت ديگر، حلقه مفقوده در اين مساله فرماندهي يكپارچه و هماهنگ بود.

وي اظهار كرد: اما اكنون با تغيير سازماندهي كه صورت گرفته است از اين پس مسئول و متولي دفاع سايبري كشور، شوراي عالي فضاي مجازي به عنوان يك نهاد فراقوه‌اي است. به اين ترتيب اين شورا در زيرمجموعه خود با تشكيل مركز ملي فضاي مجازي و سه كميسيون عالي آن، تمامي فعاليت‌هاي دستگاه‌هاي مسئول در امر دفاع سايبري را زيرنظر داشته و هماهنگ مي‌كند. به عنوان مثال سازمان پدافند غيرعامل اكنون به فعاليت خود در زيرمجموعه كميسيون عالي امنيت مركز ملي فضاي مجازي كشور ادامه خواهد داد.

وي تصريح كرد: ساير سازمان‌ها يا نهادهاي درگير در اين موضوع مانند ناجا، سپاه، وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و… كه قبلا به طور مستقل در زمينه دفاع سايبري فعال بودند، اكنون تحت پوشش شوراي عالي و مركز ملي فضاي مجازي كشور فعاليت خواهند كرد.

اخوان‌بهابادي گفت: به اين ترتيب موضوع دفاع و امنيت سايبري كشور داراي يك مديريت يكپارچه و هماهنگ‌ شده كه قطعا توان مقابله با حمله‌هاي سايبري را دوچندان خواهد كرد. دبير شوراي عالي فضاي مجازي با اشاره به حيطه پوشش و فعاليت اين شورا در فضاي مجازي گفت: اين شورا از اين پس متولي تمامي فعاليت‌هايي است كه در فضاي مجازي انجام مي‌شود. يكي از اين فعاليت‌ها اينترنت و محتواي آن است. مباحث فني، زيرساختي و امنيتي اينترنت نيز در اين حيطه قرار مي‌گيرد. ساير شبكه‌هايي كه در فضاي مجازي فعاليت مي‌كنند مانند شبكه تلفن‌همراه و سرويس‌هاي آن مانند پيامك، بازي‌هاي رايانه‌اي و سرانجام امنيت سايبري توسط اين شورا مديريت مي‌شود.

انتهای پیام/.

  • سید محمدرضا فخری

    احتمالاً يه مکتب فکري جديد دارن پیشنهاد میدن، لابد موسوم به صحت و خطا بر اساس طرفدار!!! 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول