«نیروهای دفاعی اسرائیل» در شبکه‌های اجتماعی چه‌‎کار می‌کنند؟

به گزارش «وبلاگ نیوز» آغاز تجاوز مجدد موشکی رژیم صهیونیستی به ساکنان نوار غزه موج جدیدی را در شبکه‌های اجتماعی مجازی و وبلاگ‌ها به‌وجود آورد. موجی که جنس آن با حمله 22 روزه این رژیم به غزه و حمله 33 روزه به لبنان کاملا متفاوت است.

پیش از این در حملات نوبه‌ای رژیم صهیونیستی به نوار غزه، این رژیم در تلاش بود تا آن‌چه که معتقد بود به اقتدار نظامی‌اش می‌افزاید را در سطح رسانه‌های عمومی به نمایش بگذارد. در جریان جنگ 22 روزه غزه، این اتفاق بیش از پیش رخ داد و استفاده این رژیم از رسانه‌های جمعی (مانند رادیو و تلویزیون) و رسانه‌های اجتماعی (مانند وبلاگ‌ها) گسترش پیدا کند.

اما با آغاز حملات مجدد صهیونیست‌ها و پاسخ‌های موشکی گروه‌های مقاومت، جنس جریان‌سازی به‌خصوص در شبکه‌های اجتماعی بسیار متفاوت بوده است. انگار ارتش رژیم صهیونیستی این‌بار می‌خواهد روی دیگری از این ماجرا را به دلایل مختلف برای مردم دنیا نقاشی کند!

سرمایه‌گذاری ارتش اسرائیل روی نخبگان فضای مجازی

اولین روز نوامبر 2012، یعنی 11 آبان، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» در گزارشی اعلام کرد «اسرائیل صدها میلیون دلار برای جذب نخبگان جنگ سایبری سرمایه‌گذاری کرده است.»

بر اساس اظهارات یک ژنرال رده بالای ارتش رژیم صهیونیستی، این جذب به منظور انجام امور دفاع و هجوم سایبری انجام می‌شود. اما جزئیات بیش‌تری در این‌باره اعلام نشد.

سایت «یورو نیوز» فارسی هم در گزارشی می‌نویسد که «ارتش اسرائیل از سال ۲۰۰۸ شروع به جذب دانشجویان ممتاز داخل و خارج کشور در رشته فناوری و کامپیو‌تر کرد. تاکنون شمار زیادی استخدام شده‌اند. در ساختار سازمانی نیروهای دفاعی اسرائیل، واحدی برای همین منظور اضافه شده است.»

حالا پس از گذشت نزدیک به 7 روز از آغاز حملات ارتش رژیم صهیونیستی و پاسخ‌های متقابل گروه‌های مقاومت فلسطینی، آن‌چه که در فضای رسانه‌های اجتماعی مشاهده می‌شود، دیگر اقتدار ارتش رژیم صهیونیستی نیست.

مردم اسرائیل «مظلوم» هستند

ارتش رژیم صهیونیستی در حساب‌های کاربری رسمی‌اش به عنوان «نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF – Israel Defense Forces)» در شبکه‌های اجتماعی چون توییتر، فیس‌بوک و گوگل پلاس، آن چیزی که منتشر می‌کند، مظلوم‌نمایی از آسیب‌پذیری «غیر نظامیان» در شهرهای «اسرائیل» است و بسیاری از کاربران این شبکه‌ها که ملیت خود را در پروفایل‌هایشان «اسرائیلی» درج کرده‌اند، همین جنس جریان‌سازی را پیگیری می‌کنند.

عکس منتشر شده از یک کودک اسرائیلی در شبکه‌های اجتماعی

تمام تلاش ارتش رژیم صهیونیستی این است که به کاربران شبکه‌های اجتماعی القا کند که مردم شهرهای نزدیک غزه، برای رهایی از موشک‌های گروه‌های مقاومت و فرار به سوی پناهگاه‌ها، 15ثانیه فرصت دارند و در غیر این‌صورت در معرض خطر هستند. راه‌اندازی سایت‌هایی چون Life Under Fire از جمله اقدامات در این راستاست.

این در حالی است که تاکنون، ارتش این رژیم به وجود سیستم دفاعی خود با عنوان «گنبد آهنین» افتخار می‌‌کرد و مدعی بود که «این سامانه قادر است به صورت شبانه‌روزی و در هر شرایط آب و هوایی، راکت‌ها و گلوله‌های توپ را در فاصله ۴ تا ۷۰ کیلومتر هدف قرار دهد.»

این نخستین باری است که رژیم صهونیستی اجازه می‌دهد تصاویر وحشت‌زده مردم شهرهای مختلف‌اش که از ترس موشک‌های گروه‌های مقاومت با صدای آژیر خطر، به دنبال پناهگاه می‌گردند یا تصاویری با مضامین مظلومیت و ترس «مردم اسرائیل» از طریق مجاری رسمی و رسانه‌ای منتشر شود.

این عکس و پست توسط حساب رسمی نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) در شبکه گوگل پلاس منتشر شده است. [ترجمه: دقایقی پیش، یک راکت به سمت تل‌آویو شلیک شد. هر کسی به دنبال پناهگاه دوید. عکاس ما فقط توانست این عکس را در قطار شهری در هنگام پناه‌گرفتن دریافت کند. خوش‌بختانه گنبد آهنین این راکت را دفع کرد.]

ادعای اصلی تصاویر منتشر شده توسط نیروهای دفاعی اسرائیل در شبکه‌های اجتماعی و پرتال‌های نیمه‌رسمی صهیونیست‌ها مانند Jspace در موارد زیر خلاصه می‌شود:

– نظامیان فلسطینی برای دفاع از خودشان از سپر کودکان و زنان استفاده می‌کنند و ما اگر شخص غیر نظامی را می‌کشیم، مجبور هستیم. [نمونه 1]
– عموم نظامیان فلسطینی و سایت‌های موشکی مقاومت در اماکن عمومی و بیمارستان‌ها و اماکن غیر نظامی جایگذاری شده‌اند و ما مجبور به بمباران آن‌ها هستیم. [نمونه 2]
– جامعه جهانی نسبت به موشک‌های گروه‌های مقاومت سکوت کرده‌اند و هیچ سخنی نمی‌گویند. [نمونه 3 و 4 و 5]
– دفاع از شهروندان اسرائیلی حق مسلم ماست و ما برای همین موضوع نوار غزه را بمباران می‌کنیم. ما به بمباران‌های مکرر گروه‌های مقاومت پاسخ داده‌ایم و شروع‌کننده جنگ نبوده‌ایم. [نمونه 6]
– هدف گروه‌های مقاومت صرفا غیر نظامیان اسرائیلی هستند. [نمونه 7]

نمونه1- صهیونیست‌ها در شبکه‌های اجتماعی این‌طور وانمود می‌کنند که گروه‌های مقاومت از زنان و کودکان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

نمونه2- این کارتون توسط نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) طراحی شده است و ادعا می‌کند فرماندهی حماس و انبار موشک‌ها در زیر زمین بیمارستان‌ها هستند.

نمونه3- تصویر ساخته شده توسط نیروی دفاعی اسرائیل (IDF). [ترجمه: بیش از 100 راکت اسرائیل را هدف قرار داده‌اند و جهان ساکت است!]

نمونه4- پست نیروی دفاعی اسرائیل (IDF) در توییتر. [ترجمه: به دوستان‌مان در امریکا صبح به‌خیر می‌گوییم. تا زمانی که شما خواب بودید، 3اسرائیلی به‌خاطر اصابت موشک در خانه‌شان کشته شدند.]

نمونه5- کارتون ساخته شده توسط IDF و اعتراض به سکوت کشورهای فرانسه، امریکا و…

نمونه6- آمارگیر آنلاین تعداد موشک‌های شلیک شده به اسرائیل در وبلاگ رسمی سایت IDF با عنوان IDFblog. این باکس قابلیت درج در سایت‌ها و وبلاگ‌ها و بازنشر در شبکه‌های اجتماعی را دارد، اما تعداد موشک‌های شلیک شده از اسرائیل به سمت فلسطین را نشان نمی‌دهد.

نمونه7- کارتون ساخته شده توسط IDF. [ترجمه: غیر نظامیان اسرائیلی هدف حماس هستند.]

فعالیت‌هایی که غیر رسمی نیستند

این فعالیت‌ها در رسانه‌های اجتماعی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی غیر رسمی و مخفی نیستند. تا جایی که نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی و یک افسر ارشد این رژیم روز گذشته 20 نوامبر با «یورو نیوز» گفت‌وگوی ویدیویی انجام می‌دهد و از فعالیت‌های ارتش این رژیم در شبکه‌های اجتماعی سخن به میان می‌آورد.

«آویتال لیبویچ»، سخنگوی نیروهای دفاعی (IDF) یا‌‌ همان ارتش اسرائیل در واحد ویژه مرتبط با شبکه‌های مجازی می‌گوید: هدف ما در حال حاضر پوشش مخاطبان در سراسر دنیاست. مخاطبانی که شاید اخبار و اطلاعاتشان را از رسانه‌های معمول دریافت نمی‌کنند. هدف ما دسترسی این مخاطبان به اطلاعات و تا حد امکان رساندن اخبار و اطلاعات تصویری و غیره به آن‌هاست.

شاید همه واقعیت، همه آن چیزی نباشد که گزارشگر «یورو نیوز» به تصویر می‌کشد، اما به‌خوبی نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی چه‌طور تلاش می‌کند تا افکار عمومی جهان را به نفع خود مصادره کند.

ادعاها بی‌پاسخ نمی‌مانند

با این همه، بسیاری از مسلمانان در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند فیس‌بوک، توییتر، گوگل پلاس و اینستاگرام نسبت به ادعاهای «کاربران نظامی» رژیم صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی پاسخ داده‌اند.

یک گروه رسانه‌ای سوری با ساخت یک کلیپ، همه واقعیت این حملات را به تصویر کشیده است.

جمعی از کاربران شبکه اجتماعی گوگل پلاس هم با کنار گذاشتن برخی از تصاویر، نظرات‌شان را درباره «مظلوم‌نمایی» ارتش اسرائیل بیان کرده‌اند. [نمونه‌های 8، 9، 10 و 11]

نمونه8- مقایسه اسرائیل 2009 و اسرائیل 2012 توسط کاربران مسلمان در شبکه‌های اجتماعی

نمونه9- مقایسه اسرائیل 2009 و 2012 توسط کاربران مسلمان در شبکه‌های اجتماعی

نمونه10- «شما چه فکر می‌کنید؟» تصویر منتشر شده توسط کاربران مسلمان در شبکه‌های اجتماعی از مقایسه رفتارهای صهیونیست‌ها

نمونه11- «شما چه فکر می‌کنید؟»

با این حال به نظر می‌رسد استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی برای جهت‌دهی به افکار عمومی، در حال ورود به فاز جدیدی است که دیگر دولت‌ها برای نقش‌آفرینی در آن، خیلی نیاز به مخفی‌کاری و شخصیت‌سازی ندارند!

انتهای پیام/.

۶ comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول