«ابهام‌ها» درباره بودجه مرکز ملی فضای مجازی؛ 100میلیارد یا 20 میلیارد؟

به گزارش «وبلاگ نیوز»، در پی انتشار اخباری پیرامون اختصاص بودجه 1 میلیارد تومانی به «مرکز ملی فضای مجازی» در لایحه تقدیمی بودجه 92، محمد سلیمانی رئیس کمیته فناوری‌های نوین مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، با رد تمامی این شایعه‌ها اظهار کرد: این بودجه، بودجه ستادی به حساب می‌آید و برای تأمین هزینه‌های جاری به شمار می‌رود.

وی گفت: بودجه عمرانی که برای این مرکز در لایحه بودجه در نظر گرفته شده چیزی در حد 100 میلیارد تومان است که در نوبه خود قابل توجه است؛ البته احتمال می‌رود که این رقم قابلیت جذب نداشته باشد.

او ادامه داد: شورا اگر قرار باشد نقش سیاست‌گذاری ایفا کند و کاری به تصدی‌گری نداشته باشد، این رقم هم برایش بسیار زیاد خواهد بود و بعید است بتواند مکانیزم‌های جذب این رقم را احصاء کند.

بودجه مرکز حدود 21 میلیارد تومان است

یکی از مسئولان مرکز ملی فضای مجازی در گفت‌وگو با تسنیم این موضوع را به نحو دیگری بیان کرد و بودجه مرکز را شامل دو بخش هزینه‌ای و تملکی دانست و با اشاره به اینکه براساس شنیده‌ها رقم در نظر گرفته شده برای بخش هزینه‌ای در حدود یک میلیارد تومان است، اظهار کرد: برای بخش تملکی نیز براساس گفته‌ها، رقمی در حدود 20 میلیارد تومان از سوی دولت در نظر گرفته شده است؛ این ارقام با رسالت عظیم شورا در تضاد است.

او ادامه داد: بحثی که تحت عنوان تحول در شورا مطرح شده، باید دید با چه اعداد و ارقامی قابلیت تحقق پیدا می‌کند و مکانیزم عملیاتی شدن آن چیست و بعد به سراغ اختصاص بودجه برویم؛ مسلما اگر کلیات را در نظر بگیریم، نقش این مرکز بسیار سنگین است و اجبارا باید به سمت مکانیزم‌های کنترلی برود تا بتواند هزینه‌ها را براساس عملکرد به مجموعه‌های مختلف اختصاص دهد.

این مقام مسئول در شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه دولت ممکن است گمان کند که این ارقام هرز می‌رود، تصریح کرد: می‌توان مکانیزمی را برای اختصاص بودجه در نظر گرفت که حسابی مشترک میان دولت و مرکز ایجاد شود و براساس موافقت‌نامه‌ای که میان طرفیت صورت می‌گیرد، مرکز برای تغذیه بخش‌ها اقدام کند اما این مسلما با چالش‌هایی روبرو خواهد بود و بهتر است که دولت کل بودجه را در حساب واحد این مرکز واریز کند تا بتواند براساس آن، ایفای نقش کند.

او ادامه داد: براساس این دو مکانیزم یا پول در حساب دولت خواهد بود یا مرکز ملی فضای مجازی که در مورد دوم، فضای مانور بسیاری وجود دارد؛ اگر پول در حساب دولت باشد تنها می‌تواند با اختصاص آن به بخش یا پروژه‌ای خاص موافقت یا مخالفت کرد اما اگر همین بودجه در حساب مرکز باشد با شاخص‌های کیفی می‌توان این رقم را بین بخش‌های معقول و شایسته دریافت، توزیع کرد.

حال با برآوردی که از فعالیت‌های مرکز شد، حداقل 20 تا 30 میلیارد تومان برای پروژه‌های خود مرکز به عنوان حداقلی به دست آمد که با حساب نقش حمایتی آن از فعالان فضای مجازی باید رقمی بیش از این مقدار را برای آن در نظر گرفت و به گفته این مقام مسئول شاید بتوان رقمی در حدود 50 میلیارد تومان را تخمین زد.

او با تأکید بر اینکه بودجه لحاظ شده برای مرکز ناعادلانه است، گفت: در طرح پیشنهادی بودجه 92 مرکز که ذیل هشت محور تعریف شده است، موضوعاتی را اشاره کرده‌ایم که با رقم در نظر گرفته شده هیچ تناسبی ندارد و برای انجام تمامی آن‌ها که شاید در قالب ده‌ها پروژه باشد، باید بودجه‌ای اختصاص یابد که سرانجام بتواند این برنامه‌ها را اجرایی کند و موجب ساماندهی فضای مجازی کشور شود.

وی در پاسخ به این سوال که معمولا هزینه پروژه‌های تعریف شده در مرکز به صورت میانگین تا چه اندازه برآورد می‌شود؟، گفت: نمی‌شود به صورت قطع، رقمی را بر روی پروژه‌ها گذاشت چرا که ممکن است پروژه‌ای در مرکز تعریف شود که با 20 میلیارد تومان انجام شود و بالعکس ممکن است پروژه‌ای هم باشد که با 40 میلیارد هم نتوان آن را انجام داد؛ اما موضوعی که هست هرچه رقم در نظر گرفته شده معقول‌تر باشد می‌توان در پایان اگر چیزی مازاد داشت، آن را به بخش‌های دیگر نیز اختصاص داد و به همین منظور از نمایندگان مجلس خواستاریم تا بودجه این مرکز را شفاف‌تر تصویب کنند و موجبات انجام فعالیت‌های در نظر گرفته شده این مرکز را به وجود آورند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول