فیس‌بوک پرتعدادترین گروه جریان مقاومت در سوریه را «تعطیل» کرد

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از مشرق، گروه فيس‌بوکي «سوريا المقاومة» که از آغاز دخالت‌هاي خارجي در ناآرامي‌هاي سوريه کار خود را با نشاني facebook.com/groups/syria.resistance آغاز کرد و در طي يک سال نيم گذشته به بزرگترين و فعال‌ترين گروه حامي جريان مقاومت در سوريه تبديل شده بود يکشنبه گذشته بدون هيچ‌گونه توضيحي از سوي مديران فيس‌بوک بسته شده و تلاش مديران اين گروه نيز براي دريافت توضيح از سوي مسؤولان فيس‌بوک بي‌پاسخ مانده است.

يکي از مديران اين گروه در گفت‌وگو با مشرق گفت: تعداد اعضاي فعال اين گروه در آستانه رسيدن به 100هزار عضو بوده و اين گروه در ميان طيف‌هاي مختلف سوري در شبکه اجتماعي فيس‌بوک به‌خوبي شناخته شده بود.

وي اين اقدام فيس‌بوک را مصداق بارز تناقض در ادعاي آزادي بيان از سوي اين شبکه آمريکايي دانست و خواستار احترام فيس‌بوک به عقايد اعضاي خود شد.

اين اقدام درحالي از سوي فيس‌بوک صورت گرفت که ده‌ها جريان تروريستي وابسته به القاعده به‌راحتي در اين شبکه در حال فعاليت عليه دولت سوريه هستند.

يکي از گردانندگان صفحه سوريا المقاومة درباره اين اقدام فيس‌بوک نوشت: «سوريا المقاومة» که با مطالب انتقادي اکثريت اعضايش نسبت به ترور، تخريب و تکفير در سوريه شناخته شده است توانسته بود به يک مجموعه مردمي فعال تبديل شود که در ساحت شبکه‌هاي اجتماعي عربي و سوري تأثيرگذار و افشاکننده ترفندهاي رسانه‌اي جبهه جنگ‌افروزي باشد و همين ويژگي‌ها کافي بود که فيس‌بوک نتواند بيش از اين، جولان چنين گروه و گروه‌هايي در ساحت خود را برتابد و با حذف آن، حمايت دست‌هاي پشت پرده‌اش از گروه‌هاي شورشي و جنگ‌افروز در سوريه را علني سازد.

وي مي‌افزايد: شکايت‌هاي بسياري از نقض حقوق کاربران از سوي مديران فيس‌بوک و بسته‌شدن گروه‌ها و صفحه‌هاي مخالف جريان فکري غربي و صهيونيستي مطرح شده در حالي که هزاران و صدها هزار کاربر عضو، به دليل تعداد زياد گروه‌ها و ايجاد مشغوليت و سرگرداني کاذب ناشي از اين تعدد و تکثر، از اين نقض حقوق مطلع نمي‌شوند و اين موضوع صرفاً در حد گمانه‌زني يا شايعه‌اي براي گم‌شدن در بحث‌ها و تأييد و تکذيب‌ها باقي مي‌ماند.

اين عضو صفحه «سوريا المقاومة» مي‌نويسد: نگارنده، مدت‌هاست که عضو اين گروه بوده و در آن فضاي مناسبي براي نشر آزادانه عقيده و گاه، تبليغ و نشر اخبار يافته بود و از اين رو با مدير صفحه در ارتباط غيرمستقيم بوده است و مشارکت در اين گروه را از زماني آغاز کرد که هنوز تعداد اعضاي آن چشمگير نبود، گام‌به‌گام با فراز و فرودهاي اين صفحه همراه شده و بزرگ‌شدن اين فرزند فيس بوکي مقاومت را در عرض يک سال و اندي به نظاره نشست تا اينکه تعداد اعضاي آن به 100 هزار نزديک شد.

وي مي‌افزايد: در اين مدت، شاهد وجود فضاي بازي براي ابراز نظرات و آراء مختلف از سوي طرفداران نظام سوريه تا مخالفان معتدل و حتي مخالفان متعصب و تندرو در اين مجموعه بودم؛ تنوع و تحملي که مرا بيشتر و بيشتر به ماندن در اين گروه و پيگيري اخبارش تشويق مي‌کرد اما يکروز که مثل هميشه قصد داشتم وارد اين صفحه شوم با کمال تعجب هيچ اثري از آن در فيس‌بوک نيافتم و فوري به يکي از مديران آن پيغام دادم و علت را جويا شدم که پاسخ جالبي به من داد: گويا ما بر آنها پيروز شده‌ايم! به نظرم قلم و نوشتار ما نافذتر ومؤثرتر از بمب‌ها و موشک‌هاي آنها بود که ناچار شدند اين قلم را بشکنند.

وقتي از وي پرسيدم از اين اتفاق ناگهاني احساس يأس و سرخوردگي مي‌کند؟ گفت: ما داوطلبانه و از روي شوق و تعصب‌مان کار کرديم و هميشه از سربازان فداکاري که در صحنه‌هاي جنگ سينه سپر کرده و خود را فداي وطن مي‌کنند نيرو مي‌گيريم لذا چيزي به نام نوميدي براي ما معنا ندارد. اين موضوع را از کانال‌ها و مراجع قانوني پيگيري مي‌کنيم و راه‌مان را هم استوارتر ادامه خواهيم داد، اگر قلمي را از ما گرفتند در برابر صدها قلم ديگر خواهد روييد. ما طرفدار حق هستيم و طرفدار حق هميشه پيروز است.

اين عضو سوريا المقاومة ادامه داده است: اين همان غرب و خدمات رايگان آن براي ماست، تا بتوانند از اين طريق انديشه اسلامي ما را تحت هجمه قرار دهند. گرچه به ما مقداري احساس آزادي مي‌بخشند اما اگر از خط قرمزهاي‌شان عبور کنيم ديگر انعطافي نخواهند داشت و به‌راحتي تمام اصول و ارزش‌هايي را که شبانه‌روز شعارش را مي‌دهند زير پا مي‌نهند. يک بار شبکه المنار را مي‌بندند و بار ديگر شبکه العالم را تحريم مي‌کنند و در عرصه‌اي ديگر صداي مقاومت سوريه و صدها صداي ديگر را در سکوت و بي‌خبري مخاطب خفه مي‌کنند.

سابقه برخورد فیس‌بوک با گروه‌های مقاومت

پیش از این، شبکه اجتماعی فیس‌بوک با بهانه‌های مختلفی، صفحات مرتبط با گروه‌های مقاومت در لبنان، فلسطین و بحرین را مسدود کرده بود.

شهریور 91، اوج برخورد این شبکه اجتماعی با گروه‌های مقاومت در لبنان بود. در اولین تنش و رسمی‌ترین آن، یک سخنگوی شبکه اجتماعی فیس بوک به روزنامه «دیلی استار» لبنان گفت که این شرکت، صفحه رسمی فیس‌بوک تلویزیون المنار حزب‌الله را به خاطر ادعای آن‌چه «تحریک خشونت» نامید حذف کرده است.

چند روز بعد روزنامه لبنانی «السفیر» گزارش داد که پس از اعلام حضور ۷هزار نفر در صفحه‌ای در فیس‌بوک مربوط به گرامیداشت پنجاه و دومین سالگرد تولد سید حسن نصرالله که تنها توسط فعالان شبکه‌های اجتماعی و نه از طرف حزب‌الله لبنان ایجاد شده بود، فیس‌بوک این صفحه را حذف کرد. این صفحه تنها حاوی پیام‌های محبت آمیز به سیدحسن نصرالله بود، اما ظاهرا مدیران فیس‌بوک نسبت به این صفحه علاقه‌ای نداشتند.

اواخر شهریور91 هم سخنرانی سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان در جمع صدها هزار نفر از تظاهرات کنندگان در محکومیت فیلم موهن به ساحت مقدس رسول گرامی اسلام(ص) در بیروت باعث شد تا این شبکه اجتماعی بدون هیچ هشداری صفحه انگلیسی سایت حزب الله لبنان (مقاومة) را مسدود کند.

در بهمن ماه 89 هم مدیر صفحه «طرفداران اسماعیل هنیه»، نخست وزیر دولت حماس اعلام کرد که مسئولان فیس‌بوک بدون آن‌که دلیل قانع کننده‌ای داشته باشند، صفحه این شخصیت سیاسی مقاومت را که بیش از ۱۰ هزار هوادار داشت را حذف کردند.

در آخرین روزهای فروردین 90 هم مدیران این شبکه، بزرگ‌ترین صفحه شیعیان در فیس‌بوک را که نزدیک به ۱۰۰ هزار عضو داشت، به‌دلیل انتشار چند خبر درباره بحرین حذف کردند.

اما یکی از این برخوردها، واکنش فیس‌بوک را هم در پی داشت. فروردین 90 بود که صفحه «سومین انتفاضه» در فیس‌بوک که دارای ۵۰۰ هزار طرفدار بود از سوی مقامات فیس‌بوک بسته شد؛ زیرا مقامات رژیم صهیونیستی در ارسال نامه‌ای به «مارک زاکربرگ»، بنیان‌گذار فیس‌بوک خواسته بودند این صفحه مسدود شود.

فیس‌بوک نیز در پی حذف این صفحه پرطرفدار، در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیشتر وجود این صفحه قابل تحمل بود؛ زیرا در آن از مردم فلسطین درخواست می‌شد تا به انجام اعتراضات «صلح‌آمیز» بپردازند، اما اخیرا در این صفحه مردم فلسطین تشویق به انجام اقدامات خشونت‌آمیز علیه دولت اسرائیل می‌شدند که این موضوع با قوانین فیس‌بوک مغایرت دارد.

البته این صفحه برای زاکربرگ دردسرساز هم شد و یک صهیونیست مقیم امریکا علیه فیس‌بوک شکایت یک میلیارد دلاری تنظیم کرد. «لری کلیمن» معتقد بود چرا مدیران فیس‌بوک بلافاصله عمل نکردند و با مسدود کردن زودتر آن، مانع از توجه عمومی ‌به این صفحه نشدند. علاوه بر این، شاکی پرونده معتقد بود که فیس‌بوک باید به هیچ صفحه‌ای اجازه نامگذاری‌ای مثل انتفاضه سوم فلسطین یا نام‌های مشابه دیگر ندهد.

این شکایت در دادگاهی در واشنگتن مطرح شده بود و فرد شاکی، خود را یک شهروند آمریکایی با ریشه یهودی عنوان کرده بود و جالب اینجاست که او بنیانگذار یک وب سایت است که خود آن را حامی‌آزادی بیان و دیگر حقوق اولیه افراد می‌نامد.

با این حال موارد مختلفی مشاهده شده است که گروه‌های مسلح مخالف ایران و سوریه در فیس‌بوک فعالیت می‌کنند و تاکنون گزارشی از مسدود شدن آن‌ها منتشر نشده است. علاوه بر این، گروه‌های توهین‌کننده به اعتقادات اسلام و شیعه نیز در این شبکه فعال هستند که تاکنون مدیران این شبکه اجتماعی به صورت جدی به آن‌ها واکنش نشان نداده‌اند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول