مناظره؛ مسابقه یا رینگ گلادیاتوری؟

به گزارش «وبلاگ نیوز»، اولین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری یازدهم ایران، با محور برنامه‌های اقتصادی در حالی انجام شد که اظهار نظرات متفاوتی را از نحوه و ساختار اجرایی تا سخنان و صحبت‌های مطرح شده در مناظره در پی داشت.

صدا وسیما مناظره را خوب برگزار نکرد

دکتر حسام‌الدین آشنا، استاد ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)، که دیروز نیز به همراه یکی از نامزدهای انتخاباتی به عنوان مشاور رسانه‌ای در صدا و سیما حضور پیدا کرده بود، مناظره اول نامزدها را یک شبه مناظره دانسته که بیشتر شبیه یک پژوهش آزمایشگاهی است؛ وی در ادامه با توصیف شرایط پژوهش‌های آزمایشگاهی می‌نویسد:

در آزمونهایی این چنین ، اخلاق پژوهش ، کسب رضایت آگاهانه آزمودنی ها را ضروری می شمارد. این شبه مناظره ها تا کسب توافق داوطلبان در مورد نحوه اداره مناظره مخدوش است. پیشنهاد می شود سوالات مناظره قبل از برگزاری ، در اختیار افکار عمومی قرار بگیرد.

نویسنده وبلاگ صبح قریب نیز در وبلاگ خود با اشاره به نقایص موجود در مناظره اقتصادی نامزدهای انتخابات یازدهم، این امر را ناشی از احتیاط بیش‌ازحد صدا و سیما بخاطر مناظرات سال ۸۸ توصیف کرد و آن را توهین به شعور مردم خواند، وی در ادامه به ارائه راهکارهای بهتر برای اجرای مناظره‌ها پرداخت:

اولا با توجه به كثرت نامزدها، باید انها را به دو بخش تقسیم می كردند و زمان هر نامزد در هر بخش حداقل باید 7 دقیقه می بود تا بتواند هدف و برنامه خود را به بیننده منتقل كند. دوم زمان مناظره بود كه در بدترین وقت برگزار شد. مناظره ای در این سطح باید در ساعات 8 شب تا 11 برگزار می شد كه همه بتوانند از ان استفاده كنند. مورد اخر انتقاد،اصرار مجری حیدری بر زمان و وقت نامزد بود. او اصرار داشت سر 90 دقیقه یا 3 دقیقه حرف نامزد كه هنوز سمت و سو نگرفته را قطع كند.برای دور بعد مناظرات باید تغییراتی ایجاد كرد تا مردم بتوانند دقیقا بدانند كه هر نامزد چه تفكر و چه برنامه ای دارد و چگونه می خواهد كشور را اداره كند.

حسین نصرتی، نویسنده وبلاگ هزاران، نیز با انتقاد به عملکرد صدا و سیما در برگزاری مناظره‌ها نوشت:

   اشکال نچسبی این مناظره مربوط به نامزدها نبود، بلکه مربوط به صدا و سیما بود. رسانه ای که این قدر محتاط است، چرا تن به اجرای مسابقه بیست سوالی! می دهد؟ روش مناظره این نیست، شیوه و اساس مناظره در تعامل طرفین است…آنچه که در جهان امروز بین عقلاء متداول است این است که در جهت تنویر افکار عمومی مناظرات دو به دو برگزار می کنند تا برنامه ها به چالش کشیده شوند و مردم هم  آگاهانه به برنامه ها و قابلیت های کاندیداها پی ببرند و بتوانند گزینش باکیفیتی داشته باشند. بهترین نوع مناظره همان مناظرات دو به دو چالشی به سبک سال 88 است…

نویسنده وبلاگ نوایِ نیِ چوپان، در مطلبی با عنوان دسته گلی دیگر از صدا و سیما، با بیان این مطلب که «فکر میکنم در این چند ساله هیچ دشمن داخلی و خارجی به اندازه ی صدا و سیما به این مملکت ضربه نزده باشه» نوشت:

من که به شخصه هیچ گونه سودی از این مناظره نبردم. به هیچ وجه اطلاعات خوبی از نامزدها به دست نیاوردم و فقط ۴ ساعت خندیدم. خندیدم به این که چه‌گونه شخص اول ِ اجرایی یک کشور به سخره گرفته شده. چه جور یک عده نشون دادن مصلحت بینی ِ شورای نگهبان رو . و این که چه‌جور یه عده توهین میکنن به شعور خودشون و مردم.

کاربران شبکه‌های اجتماعی؛ مناظره‌ها و طنز!

اعتراض و به طنز گرفتن ساختار مناظره‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیز ادامه داشت. فردای روشن از کاربران شبکه اجتماعی افسران با انتشار عکسی از سامان گلریز، آشپز معروف شبکه سه سیما نوشت:

افزودن بخش آشپزی در 7 دقیقه برای محک زدن نامزد ها جهت آشنایی با دستپخت​! با مجری گری سامان گلریز!

hajmojtaba، از کاربران شبکه اجتماعی افسران نیز با انتشار عکسی از مناظره محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی در سال 1388 نوشت:

مناظره یعنی این…

اظهار نظرات و همچنین انتقادها به نحوه برگزاری مناظرات در سایر شبکه‌های اجتماعی نیز در زمان برگزاری مناظره و حتی بعد از آن نیز حجم بالایی از محتوای شبکه‌های اجتماعی را تشکیل می‌داد. تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با بازنشر عکس‌های مختلف خواستار ارائه توضیح نامزدها درباره این عکس‌ها بودند؛ عده دیگری نیز این مناظرات را در حد مسابقات هفته مرحوم نوذری و مسابقات برگزار شده برای کودکان و نوجوانان در صدا وسیما ارزیابی کردند؛ به عنوان مثال دانشجو آنلاین-تبیین از کاربران گوگل پلاس نوشت:

سوال هفته آینده از کاندیداها: سه بار بگید «قوری گل قرمزی»

محمدصالح مفتاح نیز با سخیف دانستن مناظره در گوگل پلاس نوشت:

به نظرم مناظره‌ها رو کنترات بدهند به سعید ابوطالب…نشون داده که با تولید «رالی ایرانی» توانایی برگزاری مناظره رو هم داره!

این عکس کجاست؟

نکته دیگری که در اظهار نظرهای کاربران فضای مجازی بسیار به آن اشاره شد، عکسی بود که مجری مناظره از نامزدها خواسته‌بود تا درباره آن اظهار نظر کنند.

به گفته topp، یکی از کاربران شبکه اجتماعی افسران، این عکس معدنی در یوتای امریکاست که توسط مؤسسه نشنال جئوگرافی تهیه شده است؛ وی همچنین از اینکه از عکس معادن مشابه ایرانی برای اظهار نظر نامزدهای ریاست ‌جمهوری استفاده نشده است ابراز تاسف می‌کند. سایر کاربران شبکه اجتماعی افسران نیز با انتقاد به پاسخ‌های برخی نامزدها در خصوص محل قرارگیری معدن، یا وضعیت صاحب آن و یا حتی چیستی عکس از اظهارنظرهای برخی کاندیداها انتقاد کردند.

چه کسی بهتر بود؟

تعدادی از کاربران فضای مجازی نیز از فرصت مناظرات استفاده کرده و به سنجش سطح استدلال و گفتار نامزدها پرداختند؛ تقی دژاکام نویسنده وبلاگ آب و آتش، در پستی با تحلیل رویکرد نامزدهای مدنظرش نوشت:

من از میان این هشت نفر، واقعاً بین سه بزرگوار یعنی آقایان قالیباف، جلیلی و ولایتی همچنان مردد هستم هر چند با برگزاری اولین مناظره تا حد زیادی یکی از این عزیزان از فهرست انتخابهای من خط خورده تلقی می‌شود.

نویسنده وبلاگ ثائر، نیز در مطلبی با عنوان رینگ مناظره، با بیان این مطلب که «اجرای این مدل مناظره شاید برای برخی از مردم  با پیش ذهنیتی که از قبل داشتند، بسیار خسته کننده به نظر آید، ولی این یک مناظره است نه رینگ گلادیاتوری که کاندیداها به قصد کشت به جان هم بیافتند»، این مناظرات را با شرایط 4ساله اداره کشور مقایسه کرد و نوشت:

رییس جمهوری که نتواند درمدت زمان محدود پاسخ مناسبی به سوال ندهد نمی تواند در سیاست خارجی خود جواب درست به حریف خارجی خود بدهد. در مذاکرات هم مانند مناظره هیچ گاه سوالات را با حریف خود چک نمی کنند!

در شبکه‌های اجتماعی نیز کاربران با ارزیابی سخنان نامزدها به ارزیابی وعده‌ها و شعارهای داده شده پرداخته و در زمان ارائه برنامه‌های نامزد مورد حمایت خود، وی را تشویق و یا سخنانش را محکم و مستدل می‌خواندند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول