وزیر ارتباطات دولت یازدهم و پاسخ به دو سئوال

اکنون که این مطلب را می‌نویسم، محمود واعظی با رای قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انتخاب شده است؛ لذا حقیر با تقدیم نکاتی که رعایت آنها می‌تواند آینده و آبروی ایران و ایشان را در فضای مجازی تضمین کند، برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم.

۱. آیا «ساماندهی به وضعیت دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی» از اختیارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است؟

اینکه نمایندگانِ سخنران، چه موافق و چه مخالف، از مشکلات فضای مجازی و زیرساخت‌های فلاکت بار اینترنت ایران و وابستگی‌هایی که با انحصار آمریکا در اینترنت، کشورِ ما را تبدیل به مستعمره اطلاعاتی و مردم ما را در فضای مجازی مجبور به بردگی نوین کرده است هیچ اطلاعاتی ندارند، بماند! اما وقتی وزیر فعلی فناوری اطلاعات، ساماندهی دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی را از وظایف خود می‌داند و می‌گوید: «عملکرد دبیرخانه شورای عالی مجازی مورد اعتراض بسیاری است. وظیفه بنده است که به این وضعیت سامان دهم.» انسان را متعجب می‌کند. (البته نمی‌توان از ضعف‌های دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی که به زعم یکی از دوستان عملکرد دبیر آن در این یکسال شبیه به عملکرد مرسی در مصر بوده است، چشم پوشی کرد؛ اما در این مجال قصد پرداختن به این مقوله را ندارم.)

چیزی که بدیهی است این است که اگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دیگر نهادها وظایف خود را به درستی انجام داده بودند، ضرورت ایجاد شورای عالی فضای مجازی در این سطح از حاکمیت حس نمی‌شد و وضعیت امروز ما به مراتب بهتر از شکل کنونی آن بود.

به هر حال شورای عالی فضای مجازی در سطح بالایی از حاکمیت شکل گرفته است و بعید می‌دانم رئیس جمهور قصد یا حتی تا این حد اختیار داشته باشد که استقلال دبیرخانه شورا، که لازمه اصلی برای اجرای مصوبات شورای عالی است، را از آن بگیرد؛ زیرا قطعاً یکی از اصلی‌ترین دلایل تشکیل شورای عالی فضای مجازی، رفع مشکلات زیرساخت‌های فضای مجازی است که اغلب در انحصار یا وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، نه اضافه شدن زیر مجموعه ای جدید به این وزارتخانه عریض و طویل.

یادآوری می‌کنم که اعضاء حقوقی شورای عالی فضای مجازی عبارتند از: رئیس جمهور (رئیس شورای عالی)، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر اطلاعات، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و همچنین اعضای حقیقی، حجج اسلام و آقایان: دکتر حمید شهریاری، دکتر سیّد جواد مظلومی، مهندس مسعود ابوطالبی، دکتر کامیار ثقفی، دکتر رسول جلیلی، دکتر محمد سرافراز و مهندس علیرضا شاه‌میرزایی؛ که حداکثر از ۲۰ عضو این شورا، ۶ نفر دولتی هستند.

۲. اختیارات و وظائف وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط با فیلترینگ چیست؟

در روزهای اخیر و به خصوص بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، افرادی با عناوینی مجهول، مجعول و بی ارتباط با فضای مجازی، موجکی (موج کوچکی) را برای رفع فیلتر از برخی سایت‌ها به نیابت از رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا، راه انداخته‌اند که اغلب تنها قصد بهره برداری تبلیغاتی و انحراف افکار عمومی را دارند.

اما در این میان می‌توان به دو نکته اساسی در رابطه با فیلترینگ اشاره کرد:

– نکته اول: بر اساس نص صریح ماده ۲۱، ۲۲ و ۲۳ قانون جرایم رایانه ای، تعیین ضوابط فنی و پالایش و مسدودسازی محتوای مجرمانه در فضای مجازی از وظایف کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است، که محل دبیرخانه آن در قوه قضائیه و ریاست آن بر عهده دادستان کل کشور بوده و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تنها یک عضو در این کارگروه دارد؛ در نتیجه نه تنها وزیر ارتباطات که شخص رئیس جمهور نیز بر اساس قانون، راسا اختیارِ اخذ تصمیم در ارتباط با مصادیق فیلترینگ را ندارد.

– نکته دوم: از آنجا که «ارائه دهندگان خدمات دسترسی (موضوع ماده ۲۱ ق. ج. ر)» و «ارائه دهندگان خدمات میزبانی (موضوع ماده ۲۳ ق. ج. ر)» مستقیماً وابسته به زیر مجموعه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند، با توجه به تمرکز پالایش اینترنت در ایران از مبدأ (گیت وی)، رفع اشکالات بسیار زیاد و بروزرسانی سیستم پالایش (فیلترینگ) اینترنت، به عنوان عامل عمده نارضایتی کاربران، از وظایف بدیهی وزارت فناوری اطلاعات است که متأسفانه در سخنرانی‌های نمایندگان و دفاعیات وزیر ارتباطات در مجلس هیچ اشاره ای به آن نشد و لازم است در برنامه های وزیر محترم به این مسئله مهم و اساسی بسیار اندیشیده شود.

یقیناً دشمنان ایران و دولت دکتر روحانی سعی می کنند در لباس جعلی اعتدال و با شعار دروغین تدبیر، دولت را در فضای مجازی وارد چالش‌های باخت باخت با محوریت مسائل پیش گفته کنند، که قطعاً خیر دنیا و آخرت این عزیزان و موکلانشان در این نیست.

روح‌الله مومن‌نسب

انتهای پیام/.

توضیح: این یک یادداشت و منعکس کننده نظر شخصی نویسنده است. در صورتی که نظری غیر از این دارید، از این طریق حرف‌های خود را برای ما ارسال کنید.

One comment

  • سید

    آخه تو کی هستی که مشخص کنی چی باید فیلتر باشه چی نباشه؟

    بخشی از نظر به دلیل توهین آمیز بودن حذف شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول