بالاخره فیس‌بوک و توییتر بد هستند یا خوب؟

هر کاربر نوجوانی می‌تواند با استفاده از فیلترشکن (وی‌پی‌ان) حتی با تلفن همراه خود وارد سایت‌های مورد نظرش بشود. در مطالعات رفتاری به این نتیجه رسیدم که شبکه‌های اجتماعی باعث بالا بردن آستانه تحمل افراد می‌شود چرا که در اینگونه فضاها مثل فیس‌بوک و توییتر، کاربران چهره به چهره با مخاطبان قرار می‌گیرند و باید به سوالات و نظریاتشان پاسخ دهند. قدرت پذیرش انتقاد در اینگونه موارد بالا رفته و در مدیریت فضای واقعی فرد به راحتی می‌تواند به تعامل رفتاری برسد.

متاسفانه عدم آموزش‌های ضروری توسط خانواده‌ها، نهادهای متولی و رسانه‌ها باعث کاربری منفی در مورد بعضی از افراد شده است که اینگونه اشخاص نباید ملاک ارزیابی کلی باشند. حتی افرادی که عفت کلام و نجابت قلم را از دست می‌دهند با برخورد منطقی مجبور به اصلاح رفتارشان می‌شوند.

همانطوری که پنج سال قبل عرض کردم که برداشتن آنتن‌های ماهواره روش مقابله درست و سازنده‌ای نیست چرا که ممکن است شبکه‌های فرستنده یا شرکت‌های الکترونیک ابزاری تولید کنند که برای گرفتن شبکه‌های ماهواره‌ای دیگر احتیاج به دیش و ابزار مشابه نباشد و دیدیم که این موضوع اتفاق افتاد و الان به سادگی می‌توانیم هشتصد کانال ماهواره را با یک وسیله بسیار کوچک به دست بیاوریم، درمورد فیلتر کردن نیز باید این واقعیت مشخص شود که روش مناسبی برای مقابله با فضای مجازی نیست و به راحتی می‌توان از هر فیلتری عبور کرد.

در این روزها دیده شده که حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی را در شبکه‌های اجتماعی مورد سوال قرار داده‌اند و می‌پرسند اگر اینگونه شبکه‌ها مناسب نیستند پس این عزیزان در آنها چه می‌کنند؟ قبل از دولت دکتر روحانی بعضی از اشخاص درصدد تکذیب حضور خود برآمده و حتی صفحات ساخته شده را جعلی عنوان کردند ولی در حال حاضر دیگر نمی‌توان این حضور گسترده را ساختگی قلمداد کرد و درصدد انکار آن برآمد.

آیا بهتر نیست به جای کشمکش‌های لفظی و تلاش‌های بی‌نتیجه تا دیرتر از این نشده فرهنگ‌سازی را شروع کنیم و نهادهای متولی، شبکه‌های اجتماعی را از فیلترشکن معاف کنند؟ با این حرکت اولا فضای دموکراسی و مردمسالاری دینی برای چندمین بار در کشور به اثبات می‌رسد، دوم این که وقتی انواع نرم‌افزارهای تلفن همراه مثل وایبر، تانگو و امثال آنها به راحتی بر تلفن‌های همراه نشسته و حتی هنگام راه رفتن می‌توان با دنیای خارج ارتباط تصویری برقرار کرد و وارد شبکه‌های مختلف فضای مجازی شد دیگر در این شرایط فیلتر چه جایگاهی دارد؟ سوما با برداشتن فیلتر دست سازندگان وی‌پی‌ان را که از کاربران با دریافت مبالغ مختلف کاسبی قدرتمندی راه انداخته‌اند در پوست گردو می‌گذاریم و کمکی به کاربران ایرانی میکنیم که حداقل پول برای وی‌پی‌ان و فیلترشکن‌های دیگر هزینه نکنند.

و در مرحله آخر تعامل گسترده افراد با یکدیگر اجازه شایعه پراکنی، القای شبهه و ترور شخصیت را نداده و حتی می‌توان با برگزاری میزگردهای تلویزیونی، رادیویی و رسانه‌ای مسیر کاربری درست و منطقی را به جامعه منتقل کرده و آسیب‌ها و عوارض ناشی از رفتارهای نادرست و تخلفات را به افراد معدودی که فرهنگ استفاده از اینگونه شبکه‌ها را ندارند آموزش داد.

مجید ابهری، خبرآنلاین

انتهای پیام/.

توضیح: این یک یادداشت و منعکس کننده نظر شخصی نویسنده است. در صورتی که نظری غیر از این دارید، از این طریق حرف‌های خود را برای ما ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول