باز هم «شورای‌عالی فضای مجازی»؛ باز هم «حاشیه»…

به گزارش «وبلاگ نیوز»، در پی انتصاب «محمود واعظی» به عنوان سرپرست مرکز ملی و دبیر شورای‌عالی فضای مجازی، دوباره حاشیه‌های پیرامونی این شورا زنده شد. حاشیه‌هایی که به نظر می‌رسد با تبریک «مهدی اخوان بهابادی»، رئیس قبلی مرکز ملی فضای مجازی به واعظی، به پایان رسیده باشد.

پس از انتصاب، نخستین واکنش متعلق به مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی (فرا) بود. این مجمع با انتشار یک بیانیه، انتصاب سرپرست از سوی رئیس جمهور را «غیر قانونی» دانست و با استناد به آئین‌نامه داخلی شورای‌عالی فضای مجازی، مدعی شد که عزل رئیس قبلی مرکز ملی فضای مجازی بایستی در شورا به رأی اعضا گذاشته شود.

بر غیرقانونی بودن این انتصاب را «رجانیوز» هم تأکید کرد و با انتشار گزارشی به نیابت از «فعالان فضای مجازی» نوشت: تشكيل نشدن جلسه شواري عالي فضاي مجازي و انتصاب سرپرست آن بدون طي مسير قانوني اين شائبه را در ميان فعالان فضاي مجازي ايجاد كرده است كه چه بسا رييس جمهور نسبت به اين عرصه بسيار حساس و تاثير‌گذار دغدغه خاصي ندارد.

خبرگزاری فارس هم در ابتدا از این تغییر انتقاد کرد. این خبرگزاری با انتشار گزارشی ضمن تأکید بر غیر قانونی بودن این انتصاب، نوشت: انتخاب وزیر ارتباطات به عنوان سرپرست دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، اگر در شورا هم تصویب شده بود، شأن فرا قوه ای آن شورا را تضعیف می کرد. وزارت ارتباطات در جایگاه اصلی ترین مجریان مصوبات شورای عالی فضای مجازی است و روشن است که مجری و ناظر نباید یکی باشد.

به اعتقاد خبرگزاری فارس، «دولت جدید تاکنون در موضوع فضای مجازی پخته عمل نکرده است». اعتقادی که ظاهرا در خبرهای بعدی این خبرگزاری خیلی استمرار پیدا نکرد.

اخوان استعفا داده بود

اولین خبر پیرامون استعفای اخوان را خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه منتشر کرد. این مقام آگاه گفت: آقای اخوان رئیس سابق مرکز ملی فضای مجازی و دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی استعفا داده‌اند.

وی گفت: پس از استعفای ایشان، رئیس جمهور طبق آیین نامه باید در اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور سران قوا در مورد انتخاب رئیس جدید مرکز ملی فضای مجازی تصمیم بگیرد؛ اما به دلیل اینکه رئیس جمهور سفر نیویورک را در دستور کار داشتند، فرصت برای هماهنگی با سران قوا و برگزاری جلسه شورای عالی فضای مجازی نبود.

وی ادامه داد: از این رو رئیس جمهور، پس از استعفای رئیس قبلی، باید برای مرکز ملی فضای مجازی سرپرستی تعیین می‌کرد تا زمانی که جلسه شورای عالی برگزار شود.

این مقام آگاه ادامه داد: به این ترتیب رئیس جمهور، آقای واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به سمت سرپرست مرکز ملی فضای مجازی و سرپرست دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی منصوب کرد.

مرتضی براری، معاون حقوقی وزارت ارتباطات هم در گفت‌وگو با مهر، با تاکید براینکه با استعفای مهدی اخوان بهابادی از سمت دبیری شورایعالی و ریاست مرکز ملی فضای مجازی، رئیس جمهور به عنوان رئیس شورایعالی فضای مجازی طبق قانون، برای دبیرخانه این شورا و ریاست این مرکز تا زمان تشکیل جلسه شورایعالی، سرپرست تعیین کرده است، اظهار داشت: براساس اساسنامه شورایعالی فضای مجازی، رئیس شورا می تواند تا تشکیل جلسه شورا برای انتخاب دبیر جدید، برای دبیرخانه شورایعالی و مرکز ذیل آن، سرپرست تعیین کند.

وی با بیان اینکه انتخاب دبیر جدید شورایعالی فضای مجازی با پیشنهاد رئیس جمهور و یا 5 نفر از اعضای این شورا، در جلسه رسمی و با اکثریت آرا انجام می شود، ادامه داد: دکتر واعظی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- به عنوان سرپرست دبیرخانه شورایعالی فضای مجازی، با هماهنگی های انجام شده، به ساختمان دبیرخانه و مرکز ملی فضای مجازی خواهد رفت تا این ساختمان را تحویل بگیرد.

براری از «محمدحسن انتظاری» از اعضای سابق کمیسیون تنظیم مقررات و معاون سازمان فضایی ایران به عنوان یکی از گزینه های جدی اعلام شده برای دبیری شورایعالی فضای مجازی نام برد.

سکوتی که محل اختلاف شد

این‌طور که پیداست، آئین‌نامه داخلی شورای‌عالی فضای مجازی درباره استعفای رئیس مرکز و دبیر شورای‌عالی فضای مجازی پیش‌بینی نکرده است. این را خبرگزاری فارس در یادداشتی بیان می‌کند و این سکوت را این‌چنین تفسیر می‌کند: در مواردی که آیین نامه سکوت کرده نیز به منبع آن که شورایعالی باشد برخواهد گشت. یعنی باید جلسه شورا تشکیل و در مورد استعفا تصمیم‌گیری شود. پذیرش استعفا در حیطه وظایف رئیس شورا نیست. چنانچه در آیین نامه، وظایف رئیس شورا به طور کامل احصا شده است.

نویسنده یادداشت خبرگزاری فارس بر این باور است که استعفا به معنای عزل نیست و بایستی درباره آن در شورا تصمیم‌گیری شود. البته شواهد این‌طور نشان می‌دهد که این تفسیر خیلی از سوی مسئولان مورد استقبال قرار نگرفته است.

دکتر «رسول جلیلی»، عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی هم درباره سکوت آئین‌نامه درباره استعفا در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: طبق ماده 24 آئین‌نامه داخلی شورا، تفسیر آئین‌نامه و رفع کاستی های آن بر عهده خود شورا است یعنی اگر جایی مانند همین استعفای دبیر شورا، آئین‌نامه سکوت کرده باشد و یا دارای ابهام باشد باید خود شورا آن را تفسیر کنند. بدین منظور بایستی در اولین فرصت ممکن، شورا تشکیل جلسه‌ دهد تا خلا آیین نامه مرتفع و بر اساس آن عمل شود؛ مضاف بر اینکه فرآیند برخورد با استعفا باید تناسبی با فرآیند عزل داشته باشد.

وقتی اخوان «مقاومت» می‌کند

سایت خبری «سیتنا» با انتشار خبری، ادعا کرد که با گذشت یک روز از انتصاب محمود واعظی به عنوان «سرپرست مرکز ملی فضای مجازی و سرپرست دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی»، مهدی اخوان بهابادی همچنان از تحویل ساختمان مرکز به سرپرست جدید خودداری می کند.

این خبر هم با تیتر «مقاومت مدیر احمدی‌نژاد در مقابل حکم روحانی» در رسانه‌های مختلف خبری منعکس شد.

از طرف دیگر سایت خبری «نیمروز» هم اخوان را «دست مشایی بر اینترنت کشور» قلمداد می‌کند و درباره او می‌نویسد: مهدی اخوان بهابادی در دولت احمدی نژاد در گروه مشاوران جوان عضو شد و خیلی زود ارتباط ویژه ای با اسفندیار رحیم مشایی برقرار کرد. تخصص وی در امور مخابرات و برطرف کردن برخی مشکلات مشایی در حوزه مخابرات سبب شد که وی خیلی زود جز محبوبین این جریان قرار گرفته و پست های مدیریتی را خیلی زود تصاحب کند.

به اعتقاد نیمروز، انتخاب اخوان، زیان‌های زیادی را از لحاظ فنی و سیاسی به شورای‌عالی فضای مجازی وارد کرد. «اشغال مرکز تحقیقات مخابرات ایران و برکناری وزیر ارتباطات پیش کشی برای اخوان»، «پروژه شکست خورده VPN ملی»، «تقلیل شان و جایگاه شورایعالی فضای مجازی تا سطح تصدیگری و صدور مجوزهای خارج از ضابطه» و «صدور مجوز پروانه اپراتور سلامت بدون طی مراحل قانونی» از جمله زیان‌هایی بود که نیمروز معتقد است این مدیر 36 ساله به فضای مجازی کشور وارد کرده است.

تبریک اخوان؛ کلید داری واعظی

روز دوشنبه اول مهر بود که خبرگزاری مهر خبر داد محمود واعظی با برخی معاونان و مدیران خود راهی ساختمان مرکز ملی فضای مجازی که روزی پژوهشگاه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود شد تا سرپرستی خود را در این مرکز آغاز کند.

با این‌که اخوان در یک پیام یک خطی پیامکی، انتصاب واعظی را تبریک گفته بود، اما خودش کلید را تحویل واعظی نداد و در مراسم معارفه سرپرست جدید حضور نداشت.

آیا پژوهشگاه بازمی‌گردد؟

کش و قوس‌ها برای بازگشت ساختمان مرکز ملی فضای مجازی به حالت قبل، یعنی مرکز تحقیقات مخابرات ایران، موضوعی بود که در یک سال گذشته از حاشیه‌های اصلی مرکز ملی فضای مجازی بود. تا جایی که کار به درگیری لفظی هم کشیده شد.

اما این‌طور که پیداست عزم دولت برای احیای مرکز تحقیقات مخابرات ایران جدی است. چرا که پیش از این محمود واعظی هم این قول را به مردم داده بود.

براری، معاون حقوقی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به عزم جدی دولت برای بازگرداندن پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به حالت سابق خود ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال هماهنگی های لازم برای ارائه مصوبات قانونی است تا پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به حالت اولیه خود و در ذیل وزارت ICT بازگردد و مرکز ملی فضای مجازی نیز استقلال پیدا کند.

رئیس مرکز و دبیر شورا چه کسی باید باشد؟

وزارت ارتباطات یکی از اعضای حقوقی شورای‌عالی فضای مجازی است. بنابراین به‌نظر نمی‌رسد وزیر ارتباطات بتواند گزینه مناسبی برای تصدی جایگاه دبیری این شورا و ریاست مرکز ملی فضای باشد.

رسول جلیلی، عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: انتخاب یک فرد به عنوان وزیر ارتباطات و دبیر شورا حتی در زمان سرپرستی را نمی‌پسندم چرا که مخلوط شدن دو مسئولیت مختلف اجرا و نظارت است؛ تفکیک مسئولیت نهاد سیاست گذاری با مسئولیت اجرا به نفع هر دو نهاد سیاست‌گذار و اجرا است.

طبعا رئیس مرکز ملی فضای مجازی و دبیر شورای‌عالی فضای مجازی باید کسی باشد که ضمن اشراف بر کلیات فضای مجازی، بتواند بر 3 وجه «سخت افزار»، «نرم افزار» و «محتوای» حکم رهبر معظم انقلاب تسلط داشته باشد و به‌جای ایجاد حاشیه و تقلیل سطح شورا، به فکر ارتقای وضعیت فعلی فضای مجازی در کشور باشد.

شورایی که پس از گذشت 8 ماه هنوز جلسه‌ای تشکیل نداده است و در آستانه ورود به 2 سالگی، نتوانسته است که خود را در بین افکار عمومی توجیه کند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول