با فیلترینگ نمی‌توان جلوی دسترسی آزاد به اطلاعات را گرفت

[صحبت‌های حسن نجفی سولاری | حاشیه‌های مراسم | گزارش تصویری | صحبت‌های میثم رمضانعلی | صحبت‌های محسن ملایری]

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از ایسنا، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم «نشست فعالان رسانه های دیجیتال» که شامگاه دوشنبه 13 آبان ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد، با بیان این که نمی توان با هیچ راهی مانع ارتباطات جهانی شد، اظهار کرد: ما چاره ای جز تولید محتوا نداریم. همانطور که در حوزه شبکه های تلویزیونی نتوانستیم با ایجاد پارازیت و ممانعت از نصب دیش مانع دسترسی به این شبکه ها شویم، نمی توانیم با فیلترینگ هم تاثیری در دسترسی به اطلاعات داشته باشیم.

او ادامه داد: باید به فکر راههای دیگری مانند تولید محتوای بهتر باشیم تا مثلا در حوزه تلویزیونی مخاطب سمت شبکه های بیگانه کشیده نشود. همچنین در حوزه رسانه های دیجیتال هم باید تولید محتوای قوی صورت بگیرد تا بتوانیم از فرهنگ بومی خودمان حراست کنیم.

جنتی با اعتقاد بر اینکه اگر بتوانیم شرایط را درک و به درستی طراحی کنیم برای ما یک نعمت است، تصریح کرد: باید بدانیم که امروزه رسانه های برخط تا چه اندازه در انتقال فکر موثرند. ما در ایران در این زمینه دارای منابع قدرتمندی هستیم که باید از آنها استفاده کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز بیشتر کشورهای پیشرفته از فناوری اطلاعات بهترین استفاده را می کنند، گفت: آثار عظیم این استفاده را در توسعه کشورشان و همچنین در رشد تولید ناخالص ملی آنها می توان به خوبی مشاهده کرد. علاوه بر آن نقشی که امروز فناوری اطلاعات در قدرت کشورها و سلطه آنها بر دیگران دارد حائز اهمیت است.آمریکا به عنوان کشوری که بیشترین بهره را می‌برد از این فناوری در جهت سلطه به دیگران استفاده می‌کند و امروزه شاهد هستیم که از طریق شنود مکالمه‌های سران کشورهای اروپایی اطلاعات آنها را به دست می‌آورد و در جهت منافع ملی خود استفاده می‌کند.

جنتی افزود: حوزه فناوری و رسانه‌های دیجیتال در سه بخش سخت‌افزار، نرم‌افزار و محتوایی خلاصه می‌شود. نقش کشور ما در حوزه سخت‌افزار معادل صفر است این در حالی است که در حوزه نرم‌افزار با پیشرفت اندکی روبروست و در حوزه محتوایی با توجه به ریشه های ملت ما با یک میدان وسیع روبه رو هستیم که می توان از آن بهترین بهره را برد.

او با بیان اینکه اهمیت این حوزه به قدری است که مقام معظم رهبری دستور تأسیس شورای عالی فضای مجازی را با مجموعه‌ای از وظایف و مسئولیت‌ها صادر کردند، یاد آوری کرد: امروز مرکز ملی فضای مجازی عهده‌دار اجرای دستورالعمل های این شورا است. اینکه شورا طی دو سال گذشته چه میزان موفق بوده بحث دیگری است اما اهداف تعریف شده، اهداف بلندی است. گاه ممکن است برخی فکر می کنند که هدف از تشکیل این شورا ایجاد نوعی فیلترینگ در فضای مجازی است اما بر اساس دستورالعمل باید گفت که نقاط مثبت آن بیشتر است.

جنتی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 330هزار شبکه بانکی، 350 دانشگاه و همچنین بسیاری از نهادها و دستگاه‌ها با 81هزار کیلومتر فیبر نوری بین شهری و 30هزار کیلومتر فیبر نوری درون‌شهری به این شبکه‌ها متصل شده‌اند ، گفت: ضریب تلفن همراه در کشور 120درصد و تعداد دامنه‌های ir ار مرز 400 هزار گذشته است. همچنین 400 میلیون دلار صادرات نرم‌افزار در کشور داریم.

او با اشاره به سیاست خصوصی سازی در دولت یازدهم، اظهار کرد: ما به هیچ عنوان دنبال تصدی‌گری و دخالت نیستیم و کار ما فقط سیاست گذاری و حمایت و همچنین نظارت است.حضور در صحنه‌های جهانی وتوسعه صادرات در حوزه رسانه‌ها دیجیتال جزء سیاست‌های روشن و مشخص وزارت ارشاد است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه در بحث رسانه‌های دیجیتال مشکل داریم، بیان کرد: در عین حال که قانون در این حوزه وجود دارد اما شاهد تخلفات زیادی هستیم. باید با این پدیده ها برخورد و ضوابط این حوزه را محکم کرد.

جنتی ادامه داد: در حوزه سیاست خارجی هنوز نظام به این نتیجه نرسیده است که آیا باید به قوانین مالکیت معنوی جهانی پیوست یا خیر که امیدواریم در این زمینه بتوان به یک نقطه روشن رسید چرا که بسیاری از آثار ما در خارج از کشور مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

اظهارات در حاشیه وزیر فرهنگ دولت یازدهم

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی شب گذشته در حاشیه نشست فعالان رسانه های دیجیتال به سوالات خبرنگاران در مورد دسترسی آزاد به شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک گفت: مگر در حال حاضر دسترسی راحت نیست؟

وی ادامه داد: به هر حال موضوع فیس بوک مربوط به کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ است که مستقیما زیر نظر وزارت ارشاد نیست و ما فقط یک نماینده در این کمیته داریم؛ اما با مجموعه دوستانی که در آن کمیته هستند باید صحبت شود تا نه تنها فیس بوک بلکه سایر شبکه های اجتماعی نیز قابل دسترسی شوند و قید غیرقانونی برای دسترسی به آنها برداشته شود و افراد راحت تر به این سایتها دسترسی داشته باشند.

جنتی در مورد نقش کم رنگ و منفعل وزارت ارشاد در کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ گفت: من از گذشته دفاع نمی کنم اما آنچه که هم اکنون می توان در مورد آن اظهارنظر داشت نقش پررنگ نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کمیته است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد سیاستهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با وضعیت سامانه فیلترینگ کشور تاکید کرد: باید فیلترینگ سایتهای اینترنتی را به حداقل ممکن و در مواضع ضروری برسانیم.

جنتی با بیان اینکه برخی از فیلم ها و کلیپها که روی اینترنت و شبکه های اجتماعی قرار دارند برای افراد جامعه و به ویژه نسل جوان سم تلقی می شود، افزود: وظیفه دولت حمایت و صیانت از اخلاق دینی، فرهنگ ملی و آیین مردم است اما باید توجه داشت که بخش هایی از سایتهای اینترنتی نیازی به فیلتر کردن ندارند اما به دلیل برخی مشکلات فنی، دسترسی به آنها محدود شده و فیلتر می شوند. برای مثال سیستم فعلی فیلترینگ برخی واژه ها را مشخص و براساس آن سایتها را فیلتر می کند که این باید اصلاح شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مقاله های علمی که به دلیل به کار بردن برخی کلید واژه های سامانه فیلترینگ، فیلتر می شوند، گفت: من طی 3 سال اخیر که به امور تحقیقاتی مشغول بودم با این مشکلات مواجه شده ام که باید این موضوع رفع شود.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها یک عضو در کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ دارد خاطرنشان کرد: باید تا جایی که می توانیم فیلترینگ سایتهای اینترنتی را به ضرورت برسانیم و تنها در حد ضرورت از این روش برای محدودیت دسترسی استفاده کنیم.

تصویب قانون برای حمایت از فعالان رسانه های دیجیتال

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد سیاستهای حمایتی این وزارتخانه در حوزه رسانه های دیجیتال با بیان اینکه رسانه دیجیتال نوپا است و باید از آن حمایت کرد تا روی پای خودش بایستد، گفت: در طول سالیان گذشته بسیاری از فعالان این حوزه به دلیل آنکه مورد حمایت قرار نگرفتند ورشکسته شده و یا در آستانه ورشکستگی هستند.

وی با تاکید براینکه وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت قانونی از مجموعه فعالان این بخش است، ادامه داد: به این نحو که اشکالاتی که نیاز به مصوبه دولت دارد و نیز هماهنگی با سایر دستگاهها و وزارتخانه ها را در دولت رفع خواهیم کرد و احیانا برخی از مقررات و قوانین مانند معافیتهای مالیاتی که نیاز دارد به صورت لایحه به مجلس می فرستیم تا به صورت قانون تصویب شود.

جنتی در مورد حمایت از نشر دیجیتال نیز گفت: هم اکنون مشکلی که در این حوزه وجود دارد مربوط به عدم رعایت حقوق معنوی آثار دیجیتال است که در این زمینه برای آثاری که در داخل کشور است تلاش می کنیم جلوی کپی رایت و استفاده غیرقانونی از آثار دیجیتال گرفته شود اما آنچه که به آثار خارجی مربوط می شود چون ما به سازمان مالکیت معنوی جهانی نپیوسته ایم خیلی دستمان برای دفاع از آن باز نیست.

انتهای پیام/.

۲ comments

  • مهدي

    خبرهاي جهت دهي شده اونور اطلاعات آزاده؟!!!!!!!!!!!!!!!!
    خدا همه ما را آگاه كند

  • عادل سعدابادي

    پس بگو چرا مردم امريكا اينقدر از ظلم و جنايت حاكمانشان آگاهند!!!!
    فقط به خاطر وزش شديد طوفن هاي آزاد اطلاعاتشونه
    نخند بچه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول