پنج درس از هک آقای «فیس‌نما»

به گزارش «وبلاگ نیوز»، هک فیس‌نما اتفاق مهمی است. بالاخره یکی از سایت‌هایی که -به هر طریق- توانسته خودش را بالا بکشد و تعداد کاربر قابل توجهی هم دارد، هک شده و بخشی از اطلاعات کاربرانش لو رفته است. اما این اتفاق چند درس مهم برای ما دارد. درس‌هایی که اگر کمی به آن‌ها دقت کنیم، شاید کمی اوضاع بهتر بشود.

درس اول: هک در اینترنت یعنی یک اتفاق معمولی!

هر کس که نخستین حساب کاربری‌اش را در فضای مجازی -در هر سرویسی- ایجاد می‌کند، باید بداند سرویسی که در آن عضو می‌شود هیچ‌گاه برای همیشه امن نیست. یعنی اگر شما دارید یک عکس را به صورت خصوصی در یک شبکه اجتماعی به اشتراک می‌گذارید، حتما لحظه هک آن شبکه را هم پیش‌بینی کنید. در دنیای اینترنت هیچ چیز ۱۰۰ درصد امن نیست.

اما این‌که کسی شبکه‌ای را تأسیس می‌کند و تلاش می‌کند اعتماد مردم را جلب کند، باید نسبت به امنیت آن هم احساس مسؤولیت کند بحث دیگری است. این‌که چند اصل امنیتی پیش‌پا افتاده را رعایت کند و حواسش جمع باشد که اطلاعات شبکه‌اش لو نرود. فیس‌نما از یک نرم‌افزار متن‌باز -Open Source- استفاده می‌کند و سطح امنیتی این نرم‌افزارها کاملا مشخص است. علاوه بر این اطلاعات فیس‌نما رمزنگاری شده نیست و کد کردن رمز عبورهای کاربران هم به ساده‌ترین شکل ممکن انجام شده است.

پس مدیر یک شبکه اجتماعی باید حواسش باشد که بخشی از آبروی هر کاربر در دستانش است و باید برای محافظت از آن، تا می‌تواند خودش را به ۱۰۰ درصد امنیت نزدیک‌تر کند.

علاوه بر این، مدل برخورد تیم مدیریتی یک شبکه پس از هک هم بسیار مهم است. این‌که در همان ساعات اول هک را بپذیری، عذرخواهی کنی و برای کاربران توضیحاتی را لازم بدانی، خیلی تفاوت می‌کند با این‌که مشکلات شبکه‌ات را نادیده بگیری و سیستم تبلیغاتی بازشونده (Pop-up) را مهم‌تر بدانی.

درس دوم: هر سایتی که رتبه الکسایش بالا بود لزوماً خوب نیست

دیگر راه‌های بالا رفتن رتبه سایت‌ها در الکسا را همه بلدند. هم راه‌های قانونی‌اش، هم راه‌های غیر قانونی‌اش! پس خیلی به رتبه‌های الکسای سایت‌ها برای با کیفیت بودن آن‌ها اطمینان نکنید.

یکی از دردهای فضای مجازی ما، همین تبلیغات «بازشونده» (Pop-up) است که الآن جایگاه خوبی در میان ۵۰۰ سایت برتر ایرانی دارد. همان تبلیغاتی که همه‌‎مان از دستش عاجز شده‌ایم و اعصابمان از دستش خط خطی است. همان تبلیغاتی که تا یک کلیک می‌کنی، ۱۰ صفحه دیگر باز می‌شود.

فیس‌نما از این مدل تبلیغات برای بالا بردن رتبه خودش و کسب درآمد استفاده می‌کند. پس اگر می‌خواهید محتوایتان به درستی در شبکه دیده شود، شاید وبلاگ‌تان یا «کلوب» برای‌تان پیشنهاد حدوداً بهتری باشد. این شبکه یک شبکه تبلیغاتی و دوست‌یابی است و همین!

درس سوم: حمایت از تمام ایده‌های ایرانی؛ نه فقط بعضی!

حرفی که این روزها ممکن است گفته شود، این است که باید از فیس‌نما حمایت کرد. حرف غلطی هم نیست. به هر حال فیس‌نما روزی یک گروه ایمیلی بوده و از همان طریق توانسته یک شبکه از ایرانیان را دور هم جمع کند. اما آیا فیس‌نما سلیقه همه ایرانیان را پاسخ می‌دهد و برای همه ایرانیان مناسب است؟

اصلاً وارد محتوای رد و بدل شده در این شبکه و نتایج بررسی پیغام‌های خصوصی نمی‌شویم. اما ماهیت و مدل کاری این شبکه مشخص است و طبیعتاً کاربرهای خاص خودش را دارد. پس باید فیس‌نما را در جایگاه خودش ببینیم و از به‌کار بردن نسبت «محبوب‌ترین شبکه اجتماعی ایرانی» اجتناب کنیم. سرجمع -متأسفانه- ایرانی‌ها بیش از ۵ شبکه اجتماعی قابل دفاع ندارند که بخواهند با هم رقابت سرسختی داشته باشند که در این میان «محبوب‌ترینی» وجود داشته باشد.

پس حق داریم امیدوار باشیم که آن‌هایی که دارند -ظاهراً- برای تبلیغ شبکه‌های ایرانی تلاش می‌کنند، سقف آرزوهایشان را فیس‌نما نبینند و با ابزارهای حمایتی که در اختیار دارند، به فکر حمایت از یک شبکه اجتماعی درست و درمان برای ایرانی‌ها باشند.

درس چهارم: ما هم‌چنان می‌توانیم

طنز تلخی است؛ اما واقعیت دارد. این‌که در مملکت ما پراید هم‌چنان دارد چپ می‌کند و کشته می‌دهد، اما باز هم اصلاح می‌شود و به حیاتش ادامه می‌دهد. پس فیس‌نما هم کمی خودش و روندش را اصلاح کند و به حیاتش ادامه بدهد. از تبلیغات پاپ آپ صرف نظر کند، به فکر یک نرم‌افزار خوب و اختصاصی باشد، امنیتش را افزایش بدهد، سیستم‌های نظارتی محتوایش را تقویت کند، اصول برندینگ و معرفی خودش را رعایت کند، آن وقت ادعا کند که ۲ میلیون کاربر دارد و دارد در فضای مجازی چیزی را جابه‌جا می‌کند.

فیس‌نما می‌تواند ماهیتش را تغییر ندهد تا قشر کاربرانش را از دست ندهد، اما می‌تواند کمی با اصول‌تر حرکت کند که آینده قابل دفاعی داشته باشد. در غیر اینصورت، بودند سایت‌هایی که رتبه خوبی در الکسا داشتند، اما امروز آدرسشان را که وارد می‌کنیم، چیزی جز خطای یافت نشدن نمی‌بینیم!

درس پنجم: سرگرمی؛ و ما ادریک سرگرمی!

این چند خط خطاب به مسؤولین صاحب اختیار است. در هر رده‌ای، هر نهادی و هر سازمانی. اهمیت موضوعات «سرگرمی» و «تفریحی» در فضای مجازی را دریابید. بیایید و مطالعه‌ای را روی کاربران فیس‌نما انجام بدهید و برای این حوزه کمی برنامه‌ریزی کنید.

پس همین امروز به فکر علایق نسل چهارمی‌ها و پنجمی‌ها باشید. آن‌هایی که دنبال موزیک و فیلم و عکس‌های سلبریتی‌ها هستند و دغدغه‌هایشان با نسل سومی‌ها کمی متفاوت است. موضوعات تفریحی در فضای مجازی فارسی هر روز دارد مهم‌تر می‌شود و اگر کم کاری صورت بگیرد، چند سال بعد می‌بینیم دست ما کوتاه و خرما بر نخیل!

انتهای پیام/.

One comment

  • بله موضوع نسلهای مختلف خصوصاً نسل چهارمی و پنجمی ها بسیار مهم است، اما واقعاً من فیس نما را یک مجموعه زرد می دانم و واقعاً نسلهای جدید این قدر زرد نیستند !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول