مزیت رقابتی کشورها در فضای مجازی

مجازیست-دکتر حسن خجسته، استاد دانشگاه و پژوهشگر رسانه در یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشت:

درباره عنوان «دنیای تلویزیون سازهای بی برنامه» در روزنامه همشهری چند روز قبل، این نوشته حاکی از بی توجهی به قاعده جهانی قدرت و مزّیت رقابتی ملتها و کشورها است. امروز اینترنت و فضای مجازی بعد از سرزمین، دریا، هوا و فضا پنجمین حوزه رقابت جهانی است. زمانی در این حوزه رقابت می توان از منافع ملی دفاع کرد که عِدّه و عُدّه مناسب فراهم شود. آیا فقط محتوا جایگاه قدرت در این حوزه رقابتی را فراهم می کند یا برای کسب جایگاه مناسب باید پنجه در پنجه انحصار پلاتفرم استاندار انداخت تا بتوان از محتوا نیز در برابر هجوم برای حذف یا تعدیل دفاع کرد.آیا حذف هاتگرام طلایی یا حذف اکانت افراد یا محتواهای که خلاف جریان مسلط ارتباط جهانی است، حاکی از قدرت پلتفرم در تحمیل سیاست بر محتوا و کاربران نیست.

اصلاح قدیمی، آش با جاش امروز مصداق عینی فضای مجازی است. در این محیط جدید محتوا از تکنولوژی جدا نیست. پلتفرم همچون قالب است و محتوا در شکل این قالب عرضه می شود، مانند قالب غزل یا قصیده که چگونگی و چیستی محتوای شعر را تعیین می کند.

برای مصالحه در فضای مجازی باید عِدّه و عُدّه کافی داشت. وزارت فاوا نیاز به تصحیح نگاه به این حوزه جدید ارتباطی دارد. دنیای واقعی این حوزه در چارچوب ارتباطات راهبردی، اقتصاد سیاسی و ژئوپلیتیک اطاعات قابل تفسیر و تبیین است و نه ارتباطات، اقتصاد، سیاست، و حتی فناوری اطلاعات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول