دنیای استیو جابز و دنیای وزارت ارتباطات

مجازیست-کمیل خجسته در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت:

۱۹۸۴میلادی سالی بود که استیو جابز محصول مک اپل را رونمایی کرد. شعار ویدئوی تبلیغاتی آن برنامه این بود که مکینتاش اینجاست و این دلیلی است که ۱۹۸۴ جرج اورول شکل نخواهد گرفت. استعاره جابز اشاره به رمان معروفی بود که سی‌سال قبل از آن نوشته شده بود. کتاب پیش‌بینی کرده بود در ۱۹۸۴ دنیا در سلطه دیکتاتورهایی قرار خواهد گرفت که با تله‌اسکرین‌هایی مردم را کنترل می‌کنند و قهرمان ویدئوی استیو جابز به آن حمله می‌کند و نابودش می‌کند.

حالا بعد از گذشت ۳۶ سال از رونمایی مک، شرکت بازی‌سازی ایپک‌گیمز ویدئوی تبلیغی اپل را بازسازی کرده است. این‌بار این تله‌اسکرین‌های اپل -دیکتاتور بزرگ- هستند که خرد می‌شوند. چرا که پلتفرم ای‌او‌اس اپل بر کسب‌وکارهای دیجیتال سیاست‌های دیکتاتورمابانه و انحصارگرایانه عمل می‌کند.

 ماجرا چرا مهم است؟ مهم است چون دیدگاه و دنیای مدیران وزارت ارتباطات جمهوری اسلامی با دنیای واقعی ارتباطات و دنیای مجازی متقاوت است. متن‌ها و نوشته‌هایشان نگرانی‌ها را بالا می‌برد. آن‌ها فکر می‌کنند که دنیای مجازی دنیای مصالحه‌هاست. دنیای بده‌بستان است. اما نمی‌بینند در دنیای واقعی و در دوران مدیریتشان بر عرصه ارتباطات کشور، کسب‌وکارهای ایرانی توسط اپل از کار افتادند. آن‌ها فکر می‌کنند در عملکرد مدیریتیشان قدرت محتوا را دارند بالا می‌برند در حالی که نمی‌بینند در دنیای واقعی یک پلتفرمی مانند اینستاگرام، اجازه نمی‌دهد حتی یک تصویر ولو عاطفی برای حاج قاسم منتشر شود. آن‌ها فکر می‌کنند در اقتصاد دیجیتال پیش‌برنده هستند و البته نمی‌بینند هر اقدامشان در واقع اقتصاد دیجیتال تحریم‌کنندگان مردم و پلتفرم‌ های میزبان را قوی‌تر می‌کند.

کاش همان دو سال پیش که رهبری در استادیوم آزادی خطاب به مسئولین ارتباطاتی کشور علنا هشدار دادند که ابزار رسانه و مجازی در دست دشمن مانند بمب شیمیایی عمل می‌کند و باید برای آن چاره اندیشید؛ کاری می‌شد که این‌جور نشود که در آخرین دیدار این دولت در هفته دولت، رهبری بگویند فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریت می‌شود.

کاش مسئولین محترم وزارت ارتباطات از همین چند صباح باقی‌مانده از دوران خدمتشان استفاده کنند و نگاهی به دنیای واقعی مجازی بیندازند و براساس آن اقدامات لازم را انجام دهند.

همان دنیایی که در آن مالک تلگرام اعلام می‌کند پروژه دو ساله ارز تلگرام را کنار می‌گذارد چرا که چرا که امریکا می‌تواند از نفوذش روی اپل و گوگل استفاده کند و هر اپلیکیشنی را از اپ‌استور و گوگل‌پلی حذف کند. دنیایی که در آن دولت امریکا می‌بیند در زیرساخت از شرکت چینی هواوی بر سر ۵G عقب افتاده است و رسما یک دولت با یک شرکت وارد جنگ شده است یا همین امریکا در مقابل تیک‌تاک چنان منفعل می‌شود که دستور فیلتر آن را صادر می‌کند و هزاران اتفاق واقعی دیگر که می‌تواند درس و تجربیات برای بهبود اوضاع در این چند ماه باقیمانده شود.

واقعیت اینست که بخش مهمی از استقلال اقتصاد فرهنگ سبک‌زندگی آینده‌ی کشور از درک واقعی دنیای مجازی به‌دست می‌آید. این چیزی است که ایپک گیمز در مواجهه با دیکتاتورهای آینده به ما نشان داد. چالش حکمرانی اینترنت از آنچه که فکر می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول