رسانه‌ها و حریم خصوصی افراد

مجازیست-  برخی معتقدند اقتضای کار رسانه ها این است که خلوت تنهایی آدم ها را بر هم بزنند چرا که رسانه ها ذاتاً تمایل به افشای اسرار مردم دارند، نه اخفا و سرپوش گذاشتن بر آن‌ها.

این تمایل به انتشار زندگی خصوصی، گواه دگرگونی در هنجارهای رفتاری است.

این هنجار جدید به منظور شفاف سازی اطلاعات با پیام جدیدی نیز همراه شده است که چنین بیان میشود: «همه چیز باید نشان داده شود، همه چیز باید بیان شود و بر همه چیز باید نظارت شود».

اما پیشرفت فناوری ارتباطی و رسانه ای شدن زندگی بشر در قالب ارتباطات جمعی، ضرورت رعایت اخلاق رسانه را توسط اصحاب رسانه در جهت حمایت از حق حریم خصوصی افراد بیشتر میکند.
رعایت این موضوع برای همه رسانه‌ها واجب بوده و لازم است اولاً ارزش های اخلاقی، فقهی، حقوقی و حرفه ای را رعایت کنند و ثانیاً مروّج فضایل اخلاقی و موازین شرعی و قانونی در تعاملات فردی و اجتماعی باشند.

از آن جا که در حریم خصوصی افراد، احتمال ضعف ، نقص، آلودگی و… میباشد، لذا هم تجسّس از آن ها حرام است و هم در صورت مطّلع گردیدن از آن ها به هر طریق، اشاعه آن عیوب نیز مجاز نمی باشد.

/ژئوپلیتیک رسانه/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول