راهنمای عملیاتی اینستاگرام برای کسب‌وکارها

مجازیست-بسیاری از کسب‌وکارها به دنبال افزایش نفوذ و اثرگذاری خود در اینستاگرام هستند. زیرا برای بیشتر ایرانیان، اینستاگرام شبکه اول اجتماعی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای عملیاتی اینستاگرام برای کسب‌وکارها

در این قسمت سعی داریم تا به بخش آمار و همچنین الگوریتم اینستاگرام بپردازیم. در پایان، نکات تکمیلی برای عملکرد بهتر صفحه اینستاگرام ارائه خواهد شد.

تحلیل آمار در اینستاگرام

در حساب کسب‌وکار اینستاگرام، اطلاعاتی با عنوان دیدن اطلاعات آماری (Insight) وجود دارد. این قسمت یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای آزمودن میزان موفقیت صفحه اینستاگرام شما در رسیدن به اهدافتان است. همچنین با تحلیل این آمار، بهترین پست‌های خود را از منظرهای مختلف بررسی خواهید کرد. در این تحلیل، متوجه می‌شوید که مخاطبان شما بیشتر چه محتوایی را می‌پسندند و در تغییر استراتژی خود راحت‌تر خواهید بود.

اطلاعات آماری (Insight) در پروفایل و هر یک از پست‌های صفحه اینستاگرام کسب‌وکارتان وجود دارد. به منظور مشاهده اطلاعات آماری در بخش پروفایل، کافی است روی قسمت بالایی پروفایل که نشان‌دهنده تعداد دفعات بازدید از پروفایل شما در طی ۷ روز گذشته است، کلیک کنید. این قسمت به سه بخش محتوا (Content)، فعالیت (Activity) و مخاطب (Audience) تقسیم می‌شود.

در بخش مخاطب، شما آمار دنبال‌کنندگان (یا فالوورها) خود را می‌بینید که چه سنی دارند، چه جنسیتی دارند، محل زندگی آن‌ها کجاست (البته این مورد دقیق نیست) و مهمتر از همه اینکه در چه ساعاتی از روز بیشترین دنبال‌کننده را داشته‌اید. همچنین آمار تعداد کسانی که شما را آنفالو (Unfollow) کرده‌اند را هم می‌بینید.

در بخش محتوا که مشترکات زیادی با آمار هر پست دارد، شما دو بخش اصلی پست و استوری را دارید که در ادامه به هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

سنجه‌های کلیدی پست‌ها

  • ایمپرشن (Impressions) یا محتوای نشان داده شده: این عدد نشان‌دهنده مجموع دفعاتی است که پست یا استوری شما دیده شده است. این حجم از دیده شدن‌ها به سه قسمت خانه (Home) یا همان صفحه اصلی، هشتگ‌ها و سایر موارد (Others) تقسیم می‌شود. عدد «خانه» یعنی تعداد دفعاتی که پست در صفحه اصلی (Feed) دنبال‌کنندگان نمایش داده شده است. «هشتگ‌ها» یعنی تعداد دفعاتی که از طریق هشتگ آن پست را دیده‌اند. «سایر موارد» هم به راه‌های دیگری که پست شما از آن طریق دیده شده است، اشاره دارد؛ مثلاً پست مجدد محتوا در استوری و دفعاتی که از آن طریق این پست را دیده‌اند.
  • ریچ (Reach) یا بازدیدکننده: همانند ایمپرشن است. اما به جای تعداد دفعات، تعداد کاربران منحصربه‌فردی که از پست بازدید کرده‌اند را نشان می‌دهد.
  • اینگیجمنت (Engagements) یا تعامل: این عدد مجموع کاربران منحصربه‌فردی است که یکی از اعمال لایک، کامنت و ذخیره کردن پست را انجام داده‌اند. توجه کنید که اگر یک کاربر دو بار کامنت بگذارد یا هر سه عمل را انجام داده باشد، همه آن‌ها تنها یک مورد حساب می‌شود.
  • نرخ تعامل (Engagement Rate): نرخ تعامل درصدی از دنبال‌کنندگان است که با پست شما تعامل داشته‌اند. برای به دست آوردن این عدد، تعداد لایک، کامنت و ذخیره‌سازی را تقسیم بر تعداد دنبال‌کنندگان کنید.
  • بازدید از پروفایل (Profile Visits): این عدد در قسمت آمار مربوط به هر پست وجود دارد و نشان‌دهنده تعداد دفعاتی است که از طریق دیدن این پست، پروفایل شما دیده شده است.
  • دنبال کردن (Follows): این عدد هم در قسمت آمار مربوط به پست می‌آید و نشان‌دهنده تعداد کاربرانی است که از طریق دیدن این پست، شما را دنبال کرده‎اند.

سنجه‌های کلیدی استوری‌ها

با اینکه استوری‌ها بعد از گذشت ۲۴ ساعت از زمان انتشار، حذف خواهند شد، اما در این قسمت شما می‌توانید آمار مختلف آن‌ها را مشاهده کنید. آماری مانند تعداد بازدیدکنندگان، تعداد پاسخی (Reply) که به استوری داده شده و تعاملاتی که با آن داشته‌اند.

  • تعامل (Interactions): اگر یک استیکر (Sticker) مخصوص مانند استیکر نظرخواهی یا رأی‌گیری در استوری آورده باشید، هر جوابی که بازدیدکننده به آن بدهد، به عنوان تعامل ثبت خواهد شد.
  • کشف (Discovery): این عدد نشان‎دهنده تعداد کاربرانی است که استوری شما را دیده‌اند. مقایسه این عدد برای پی بردن به بهترین زمان برای ارسال و انتشار پست، مفید است.
  • مسیریابی (Navigation): در این قسمت با آمارهایی مانند جلو رفتن (Taps Forward)، عقب رفتن (Taps Backward) و استوری بعدی یا خروج (Exits) مواجه می‌شوید. هر کدام از موارد ذکر شده، نشان‌دهنده علاقه و تعامل بازدیدکنندگان نسبت به هر استوری است.

معرفی ابزارهای تحلیل آمار اینستاگرام

اگر می‌خواهید در این زمینه بیشتر کار کنید تا به نتایج موثق‌تر و دقیق‌تری برسید. ابزار زیر را به شما توصیه می‌کنیم. البته این ابزار پولی هستند؛ اما برخی از آن‌ها دو هفته قابلیت استفاده رایگان داشته یا بعضی از امکانات آن‌ها کاملاً رایگان است.

  • Iconosquare
  • Squarelovin
  • Crowdfire
  • Pixlee
  • Union Metrics
  • Socialbakers

الگوریتم (Algorithm) اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟

اگر مدتی است صفحه کسب‌وکار خود را دارید و جدیداً احساس می‌کنید که لایک، کامنت و در کل تعامل شما نسبت به قبل کمتر شده است، نگران نباشید. زیرا تنها شما نیستید که دچار این مشکل شدید؛ بلکه همه صفحات اینستاگرام نیز با همین مشکل مواجه شده‌اند. علت این اتفاق، تغییراتی است که اینستاگرام در الگوریتم خود ایجاد کرده است.

به طور کلی، الگوریتم اینستاگرام مجموعه پیچیده قوانین و معیارهای اینستاگرام برای دسته‌بندی محتوا در صفحه اصلی (Feed) و سایر قسمت‌های اینستاگرام است. در اوایل فعالیت اینستاگرام، معیار فقط زمان انتشار پست‌ها بود؛ اما با گذشت زمان این معیارها پیچیده‌تر و بهتر شدند.

اطلاع کافی و به موقع از نحوه کار و تغییرات الگوریتم اینستاگرام و ابزارهای آن مهم است و در موفقیت صفحه شما تأثیر می‌گذارد. البته تغییرات الگوریتم اینستاگرام به وسیله هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (Machine Learning) صورت می‌گیرد. بنابراین کسی نمی‌تواند دقیق آن را پیش‌بینی کند. اما کلیت الگوریتم برای رده‌بندی پست‌ها را بررسی می‌کنیم.

۵ عامل مهم در الگوریتم اینستاگرام برای پست‌ها به شرح زیر هستند (به ترتیب اهمیت):

۱) علاقه:

اینستاگرام بر اساس صفحاتی که دنبال کرده‌اید، پست‌ها را رده‌بندی نمی‌کند. بلکه بر اساس میزان علاقه شما رده‌بندی خواهد کرد؛ یعنی پست‌هایی که لایک کرده، کامنت گذاشته و ویدیوهایی را تماشا کرده‌اید، اولویت اول را دارند. مثلاً شما یک پست مربوط به فوتبال را لایک می‌کنید. از آن به بعد در صفحه اصلی (Feed) شما و در صفحه اکسپلور شما محتواهایی که مربوط به فوتبال باشند، نمایش داده می‌شوند.

۲) ارتباط:

اینستاگرام برای آنکه محتوای دوستان و آشنایان کاربر را بیشتر نمایش دهد، رابطه دنبال‌کنندگان با کاربر موردنظر را بررسی می‌کند. یعنی کاربر با چه کسانی از طریق دایرکت (Direct) در ارتباط است، در چه صفحاتی بیشتر کامنت می‌گذارد و چه کسانی را در پست‌های خود تگ می‌کند. بنابراین استفاده از محتوای تولیدی کاربران (UGC) در این مورد بسیار تأثیرگذار است.

۳) زمان:

اینستاگرام پست‌های قدیمی (مثلاً مربوط به ۵ روز قبل) را اولویت قرار نخواهد داد. بلکه هر چه پست‌ها جدیدتر باشند، اولویت نمایش دادن آن‌ها بالاتر است. بنابراین تحقیق کنید که دنبال‌کنندگان شما بیشتر در چه ساعاتی فعال هستند. بخش آمارها به شما کمک خواهد کرد.

البته عامل «زمان» نسبت به دو عامل قبلی از اهمیت کمتری برخودار است. پس تعامل شما با دنبال‌کنندگان، خیلی مؤثرتر از پشت سر هم پست گذاشتن است.

۳ عامل بعدی به اندازه عوامل قبلی تأثیرگذار نیستند. اما جزء معیارهای اینستاگرام محسوب می‌شوند.

۴) فرکانس:

فرکانس در واقع فاصله زمانی بین استفاده کاربر از اینستاگرام است. اگر فاصله زمانی استفاده از اینستاگرام کم باشد، عامل زمان مؤثر است و پست‌های جدید نمایش داده می‌شوند. اما اگر کاربر در فاصله زمانی طولانی‌تر به اینستاگرام خود سر بزند، معیار علاقه و رابطه بیشتر تأثیر دارند و پست‌های قدیمی‌تر؛ اما محبوب‌تر به او نمایش داده می‌شود.

۵) دنبال کردن:

عامل بعدی صفحاتی است که کاربر دنبال می‌کند. اگر کاربر پست‌های مورد علاقه خود را کاملاً تماشا کرده باشد، نوبت به پست‌های صفحاتی می‌رسد که او دنبال کرده؛ اما علاقه چندانی به آن‌ها نشان نداده است.

۶) استفاده:

اگر کاربر استفاده زیادی از اینستاگرام داشته باشد، محتواهای قدیمی‌تر به او نشان داده می‌شود. در واقع سعی بر آن است که تمامی آن پست‌هایی که مشاهده نکرده را مشاهده کند. اما اگر کاربر استفاده کمی از اینستاگرام داشته باشد، محتواهای مورد علاقه و جدید به او نمایش داده خواهد شد.

حقایق مهم دیگر در مورد الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۰ میلادی را در عکس زیر مشاهده کنید.

نکات و ترفندهای تکمیلی درباره اینستاگرام

در این بخش برخی از نکات جالب و کاربردی در اینستاگرام را معرفی می‌کنیم و ترفندهای رایگانی را برای توسعه صفحه اینستاگرام معرفی خواهیم کرد.

۱) زمان مشخصی را برای پست گذاشتن انتخاب کنید

کاربران اینستاگرام در بعضی از زمان‌ها فعال‌تر هستند. زمان انتشار و محتوای پست‌های خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که مخاطبان تعامل بیشتر با آن برقرار می‌کنند. مثلاً انتشار محتوای آموزشی در زمینه تکنولوژی یا کسب‌وکار در ساعات انتهایی شب کار اشتباهی است. همچنین انتخاب صبح روز کاری برای انتشار پست‌های سرگرم‌کننده، زمان مناسبی نیست.

به دست آوردن زمان مناسب نیاز به حدس و خطا دارد. با توجه به گروه هدف مخاطبان خود که قبلاً مشخص کرده‌اید، زمان‌هایی را در نظر بگیرید و پست‌هایی با محتوای نسبتاً یکسانی را در ساعات مختلف منتشر کنید و نتایج به دست آمده را بررسی کنید تا به ساعت بهینه خود پی ببرید. از آن به بعد همین زمان را حفظ کنید و کمتر آن را تغییر بدهید. زیرا یکی از معیارهای الگوریتم اینستاگرام برای نشان دادن پست در صفحه اصلی (Feed) کاربران، داشتن نظم زمانی در انتشار پست‌هاست.

۲) از چهره‌ها استفاده کنید

آمار نشان می‌دهد که عکس‌هایی در اینستاگرام که تصویر چهره دارند، ۳۸٪ لایک بیشتر و ۳۲٪ کامنت بیشتر نسبت به سایر پست‌ها دریافت کرده‌اند. البته این مورد بستگی به نوع کسب‌وکار شما و سبک تولید محتوای شما نیز دارد. اما نکته حائز اهمیت این است که وجود شخصیت (Character) در پست‌های شما به جذاب شدن محتوای‌تان کمک زیادی می‌کند.

۳) پست‌های مناسب را ذخیره (Save) کنید

در اینستاگرام جستجو کنید و پست‌های مناسب را ذخیره کنید. سپس با دیدن آن‌ها، برای ساخت پست‌های جدید خود ایده بگیرید. همچنین ممکن است محتوای تولیدی کاربران (UGC) زیاد باشد و نتوانید از همه آن‌ها استفاده کنید. آن‌ها را ذخیره کرده تا در آینده استفاده کنید. برای ذخیره کردن یک پست در اینستاگرام کافی است گزینه سمت راست و پایین را انتخاب کنید. به عکس زیر توجه نمایید.

برای دسترسی به پست‌هایی که ذخیره کرده‌اید، در قسمت پروفایل روی سه خط سمت راست و بالا کلیک کرده و گزینه ذخیره شده (Saved) را انتخاب کنید.

۴) از تگ‌های جغرافیایی استفاده کنید

استفاده از تگ محل موردنظر در پست یا استوری به دیده شدن بیشتر محتوای شما کمک خواهد کرد. البته از تگ کردن بی‌مورد در هر پست خودداری کنید. گرچه ممکن است در ابتدا کاربران بیشتری را جذب کنید؛ اما به اعتبار محتوای خود ضربه می‌زنید.

/تکراسا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول