تیک تاک آزمون‌های آنلاین را در قالب کوییزگیم برگزار می‌کند

مجازیستاپلیکیشن آموزشی تیک تاک در واقع یک سامانه آموزشی برای دانش‌آموزان مقطع اول و دوم متوسطه در رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی است که در سه بخش برنامه‌ریزی درسی، ارائه تکلیف و حل تمرین و کوئیزگیم به ارائه خدمت پرداخته است.

این استارتاپ تلاش کرده با ایده‌ای خلاقانه درس خواندن را برای دانش‌آموزان جذاب کند و شعار مهم آن محرومیت‌زدایی در حوزه آموزش است. همزمانی راه‌اندازی تیک‌تاک با شیوع ویروس کرونا باعث شده این استارتاپ در راستای مسئولیت اجتماعی حق اشتراک‌ رایگان برای دانش‌آموزان درنظربگیرد.

محسن گلستانی و صادق عباسی هر دو از بنیانگذاران تیک‌تاک هستند. گلستانی ۲۸ ساله، متولد تهران و دارای مدرک کارشناسی نرم‌افزار از دانشگاه تهران است. عباسی  ۳۱ساله و دارای مدرک MBA گرایش مالی و بازاریابی از هندوستان است. هر دو بنیانگذار قبل از تیک‌تاک تجربه‌های استارتاپی خوبی داشته‌اند که در نهایت منجر به راه‌اندازی این ایده در حوزه آموزش شده است.

با محسن گلستانی گفتگویی ترتیب داده شده تا برایمان از ایده تا راه‌اندازی اپلیکیشن آموزشی تیک تاک بگوید:

از تجربه‌های کاریتان قبل از تیک‌تاک بگویید؟

من به عنوان مدیر فناوری اطلاعات در موسسه پیام وزارت ارتباطات مشغول به کار بوده‌ام. از سال۹۷ شرکت توسعه انفورماتیک سیمرغ را با شرکا تجاری خود به ثبت رساندم و فعالیتمان را در زمینه تولید و توسعه نرم افزار شروع کردیم. تا به امروز ۸ استارتاپ راه‌اندازی کردیم که  وارد بازار شده و ۱۰ پروژه نرم افزاری درون سازمانی را تولید کرده و توسعه داده‌ایم.

آقای عباسی هم حدود ۸ سال است که در حوزه بازرگانی فعال هستند و این فعالیت همچنان ادامه دارد. ایشان از سال ۹۳ به دلیل علاقه شخصی به کسب و کارهای آنلاین وارد این حوزه شده‌اند و در حال حاضر هم بنیانگذار تیک‌تاک هستند.

تیک‌تاک را معرفی کنید و از شکل‌گیری ایده برایمان بگویید.

اپلیکیشن آموزشی تیک تاک در واقع نام یکی از محصولات شرکت توسعه انفورماتیک سیمرغ است. این شرکت در زمینه نرم‌افزار فعالیت دارد. تیک‌تاک در واقع یک سامانه آموزشی برای دانش‌آموزان مقطع اول و دوم متوسطه در رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی است.

ما قبل‌تر یک وب‌سایت آموزشی به‌نام کتاب درسی دات آی آر را راه‌اندازی کردیم که قرار بود سرویس ویژه‌ای را به دانش‌آموزان و دبیران ارائه کند اما به دلیل محدودیت‌‎ها و نبود سخت‌افزار مناسب برای شبکه نتوانستیم ایده را به سرانجام برسانیم. تا اینکه مجدد ایده تیک‌تاک از سال ۹۷ با همکاری و همفکری جمعی از مشاوران آموزشی و تحصیلی که در حال حاضر بخش آموزشی مجموعه ما هستند، شکل گرفت.

در حال حاضر تیک‌تاک چه خدماتی را ارائه می‌کند؟

اپلیکیشن آموزشی تیک تاک سه بخش اصلی شامل برنامه‌ریزی درسی، ارائه تکلیف و حل تمرین و کوئیزگیم دارد. ما در اتاق فکر تیک‌تاک به دنبال جذب دانش‌آموزان به درس خواندن و پیاده‌سازی روشی آموزشی جدید برای جذب آن‌ها بودیم. ابتدا برگزاری آزمون‌های جامع آنلاین که قبلا توسط برخی از استارتاپ‌ها اجرا شده بود، پیشنهاد شد. با توجه به بررسی‌هایی که کردیم تصمیم گرفتیم برای افزایش بازدهی آزمون‌های موردنظر را در قالب کوییزگیم اجرا می‌کنیم و کنار آن یک مجری به صورت پخش زنده قرار ‌دهیم.

در واقع تیک‌تاک هر شب برای هر مقطع و رشته کوییز گیمی را برگزار می‌کند که دانش‌آموزان در یک محیط PWA (وب اپلیکیشن پیشرونده) که از طریق وب و مرورگرها قابل دسترسی است در آن حضور می‌یابند. مجریان این برنامه اغلب دبیران و مشاوران آموزشی هستند که در حین آزمون نکاتی را هم به دانش‌آموزان منتقل می‌کنند. دانش‌آموزان بسته به نتایجی که در مرحله کسب می‌کنند می‌توانند وارد مرحله بعد شوند. دانش‌آموزی که تمام مراحل را پشت‌سر بگذارند به جایزه نقدی ۵۰۰هزارتومانی ما دست پیدا می‌کنند. درصورتی که چندین برنده داشته باشیم این جایزه بین آن‌ها تقسیم خواهد شد.

در بخش برنامه‌ریزی درسی هم ما مطابق با پایه، مقطع و رشته هر دانش‌آموز طبق یک الگوی استاندارد برنامه درسی سالانه، تکالیف و تمارین درسی روزانه به دانش‌‌آموز می‌دهیم.

از ابتدا با سرمایه شخصی شروع کردید؟ قصد جذب سرمایه دارید؟

بله. سرمایه‌گذاری اولیه تیک‌تاک توسط من و آقای عباسی انجام شده است. البته ما برای توسعه تیک‌تاک و درآمدزایی نیاز به ۷۸۰ میلیون سرمایه خارجی داریم که قصد داریم در ازای آن ۴۰درصد از سهام تیک‌تاک را واگذار ‌کنیم. ۶۰ درصد از این سرمایه‌ای که قصد جذب آن را داریم صرف بازاریابی و برندینگ خواهد  شد.

صادق عباسی

حجم بازار آموزش آنلاین را چطور برآورد کردید؟تیک‌تاک چه سهمی از این بازار خواهد داشت؟

از آنجا که مخاطبین ما دانش‌آموزان اول و دوم متوسطه در سطح کشور است حجم بازارهدف ما حدود ۵میلیون و ۵۰۰هزار نفر است. اگر سرمایه مد نظر را جذب کنیم در طول ۲ سال ۴۵ هزار دانش آموز جذب تیک‌تاک خواهند شد.

تیک‌تاک تا امروز چند کاربر داشته است؟

باتوجه به اینکه تا امروز زیاد به موضوع تبلیغات نپرداخته‌ایم نزدیک به ۱۲۰۰نفر کاربر داریم.

مزیت شما نسبت به رقبای این حوزه چیست؟

رقبای تیک‌تاک در حال حاضر به‌صورت سنتی آزمون‌های آنلاین را برگزار می‌کنند اما مزیت تیک‌تاک محیط گیمیفیکیشنی است که برای حضور دانش‌آموزان جهت رقابت و افزایش اشتیاق به درس خواندن درنظر گرفته‌ایم.

از چالش‌های مسیر تا امروز برایمان بگویید.

مشکل اساسی ما عدم دسترسی و آشنایی خانواده‌ها و دانش‌آموزان با محیط وب و سامانه‌های آموزش آنلاین است. البته ویروس کرونا باعث شد که اکوسیستم‌ و استارتاپ‌های فناوری ایران ۵ سال زودتر به رشد و توسعه مدنظر برسند و تاحدودی این چالش ما برطرف شد. از آنجا که یکی از شعارهای اصلی تیک‌تاک محرومیت‌زدایی است، مشتاق هستیم که خدمات و بانک سوالات مختلف را به مناطق محروم هم ارائه دهیم اما همچنان با مشکل دسترسی به اینترنت و ابزارهای هوشمند در این مناطق روبررو هستیم.  همچنین چالش‌های فنی در نرم‌افزارهای آموزشی وجود دارد که مهم‌ترین آن نحوه نمایش و درج فرمول‌های دروس مختلف است. تیک تاک این چالش‌ها را با استفاده از وب اپلیکیشن قابل نصب حل کرده است که دانش‌آموزان با استفاده از هر نوع گوشی بتوانند استفاده کنند.

/وبنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول