سندنویسی در حوزه بازیهای دیجیتال کافی است
مجازیست–سیدصادق پژمان، رئیس جایزه بازیهای جدی ضمن بیان اینکه حوزه تحقیق، پشتوانهسازی محتوایی، تحقیقات نظری و اندیشهای بر عهده بنیاد ملی بازیهای رایانهای است یادآور شد:
- یکی از بخشهای مهمی که به واسطه برگزاری این رویداد در هستههای علمی و پژوهشی خصوصاً دانشگاههای کشور فعالتر شده است، بخش تحقیقات است. در این راستا بخش سمپوزیوم این رویداد به بررسی جدیدترین تحقیقات علمی در این حوزه میپردازد که در این دوره از رویداد تعداد مقالات و کیفیت آنها نشاندهنده رشد و پیشرفت قابلتوجه نسبت به دورههای گذشته بود.
- حوزه ترویج بازیهای جدی بخش مهم دیگری از این رویداد بوده و هدف آن انتقال دغدغه به همه بخشهای اکوسیستم بازیهای دیجیتال است. انتقال دغدغه و اهمیت موضوع به نخبگان، دانشگاهیان، سیاستگذاران و نهادهای دولتی و خصوصی جزء برنامههای اصلی در این خصوص بود، اما همچنان این حوزه اقدامات ترویجی و تبیینی بیشتری را میطلبد.
- تمام تلاش ما این است که بازیسازان، بازیپژوهان، نخبگان و سیاستگذاران با مساله بازی بیشتر آشنا شوند تا در ادامه این آشنایی، اقدامات تاثیرگذارتری در حوزه بازیهای رایانهای انجام گیرد. ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… در بازیهای رایانهای وجود دارد که میتوان بسیاری از مشکلات در این حوزهها را از مسیر بازیهای رایانهای حل کرد.
- بازیهای با عناوین موضوعی پربسامد در این رویداد، بازیهای مهارتی در حوزه آموزش و سلامت بودند و در روند تجاریسازی و سرمایهگذاری در خصوص این بازیها باید حمایت لازم انجام شود تا در نهایت این بازیها به دست مخاطب برسد.
- بسیاری از نخبگان و سیاستگذاران توجه کافی به ظرفیت بازیهای دیجیتال ندارند، اما باید توجه داشت که به خاطر گسست نسلی که بین خانواده و فرزندان یا معلمان و دانشآموزان وجود دارد، هنوز فضای حیاتی موثر در حوزه بازیهای رایانهای در کشور ایجاد نشده است و فهم لازم از ظرفیتهای رسانه، صنعت، هنر بازیها به اندازه کافی وجود ندارد. همچنین اعتبارات تخصیص یافته به بازیهای رایانهای و حجم تولیدات، هیچ تناسبی با تحولات روز دنیا در این حوزه ندارد.
- با توجه به آمار، تا کنون نزدیک به ۲ هزار شغل مستقیم در این حوزه ایجاد شده است؛ درصورتیکه در کشورهای پیشرفته این عدد بسیار بالاتر است؛ به همین میزان سهم بازیهای رایانهای از GDP کشور مناسب نیست؛ این درحالی است که این حوزه توانایی بالقوه بسیار زیادی دارد که با رفع موانع قابل تحقق است.
- متاسفانه نگاه خانوادهها به حوزه بازیهای رایانهای این است که بازی کردن یک دور باطل بوده و ثمرهای ندارد، اما با بازیهای رایانهای هدفمند میتوان مهارتهای زیادی به یک فرد در دوره نوجوانی انتقال داده و همچنین آموزش بازیسازی بهعنوان یک مهارت مهم میتواند در آینده به ظرفیت نیروی انسانی این حوزه اضافه شود و خود فرد نیز راحتتر دارای شغل و درآمد مناسب شود.
- این رویداد در دور اول با ۳۰ میلیون جایزه نقدی و غیرنقدی کار خود را آغاز کرد، اما امروز نزدیک به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان جوایز نقدی، اعتبارات و تسهیلات تجاریسازی در خدمت این حوزه قرار گرفته است و ۲۰ دستگاه مختلف دولتی و خصوصی نیز درگیر این رویداد شدهاند که نشاندهنده پیشرفت انتقال دغدغهها در حوزه بازیهای رایانهای است.
- دیگر وقت آن گذشته که بخواهیم در این حوزه مطالعه و سندنویسی شود و بهجای آن لازم است بر یک اقدام تحولی برآیندی در سایه حمایت و معاضدت دستهجمعی تمرکز کرد.
- رویداد پنجم در حوزه تولید، پیشرفت قابل توجهی داشته است یادآوری کرد: سرمایههای زیادی جذب شده و بسیاری از پروژهها در مراحل نهایی تولید قرار دارند؛ همچنین این حوزه به بخش ساختار حمایتی هوشمند بنیاد ملی بازیهای رایانهای با عنوان همگرا اضافه شده و بازیسازان حوزه بازیهای جدی می توانند از حمایتهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای برخوردار شوند.
- بازیهای رومیزی و اتاق فرار هم به این حوزه اضافه شده است که این وسعت ناشی از ظرفیت مهم در حوزه بازیهای رایانهای است؛ امروز دیگر بازی تنها کارکرد سرگرمی ندارد و بازیها وارد زندگی عمومی مردم شدهاند؛ بسیاری از نظامات ذهنی، فکری و ارزشی در بازیهای رایانهای ساخته میشود و فرهنگ میتواند از طریق بازیها منتقل شود.
/روابطعمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای/