شبکههای اجتماعی؛ عامل رونق تجارت الکترونیک
به گزارش«وبلاگ نیوز» به نقل از دنیایاقتصاد، تجارت الکترونیک در سالهای اخیر رشد قابل توجهی کرده است. به این ترتیب در سرتاسر دنیا و حتی کشورهای نه چندان توسعه یافته تمایل به خرید و فروش و مبادلات الکترونیکی و مجازی افزایش پیدا کرده است، تا جایی که این روند باعث رشد چشمگیر شرکتهای فعال در این عرصه شده است.
بهترین نمونه در این مورد شرکت Alibaba است که به تازگی وارد بورس شده و به این ترتیب بزرگترین ورود اولیه یک شرکت به بازار سهام آمریکا را رقم زده است.
در این میان شبکههای اجتماعی و نفوذ هر چه بیشتر آنها در میان کاربران مختلف در تمام نقاط دنیا باعث شده است که این شبکهها به ابزارهایی مناسب برای تبلیغات و تجارت الکترونیک تبدیل بشوند. ایده پست کردن و به اشتراک گذاشتن آگهیهای تبلیغی روی سایتهایی مانند فیسبوک و پینترست فروش وبسایتهای فعال در زمینه تجارت الکترونیک را به طرز قابلتوجهی افزایش داده است.
امروزه فقط بخش فروش آنلاین خرده فروشی واقعا به صورت مستقیم از طریق ارجاعات آمده از شبکههای اجتماعی کسب درآمد میکند. با این حال حجم تجارت الکترونیک از طریق شبکههای اجتماعی به سرعت در حال رشد است.
بهطور کلی میزان فروش تجارت الکترونیک از طریق شبکههای اجتماعی رشدی تا سه برابر بیشتر از فروش کل تجارت الکترونیک جهانی در سال گذشته میلادی داشته است.
در گزارش جدید موسسه تحقیقاتی BI Intelligence میزان تاثیر شبکههای اجتماعی بر خرده فروشیهای آنلاین بررسی شده است. در این گزارش آمده است که در سالهای اخیر، حجم زیادی از خریدهای الکترونیکی و مجازی از طریق آگهیهای پست شده در شبکههای اجتماعی فیسبوک و پینترست انجام شده است.
در این میان کارشناسان و فعالان حوزه تجارت الکترونیک معتقدند که میزان بحث و گفتوگو درباره این آگهیهای تبلیغاتی، متوسط قیمت فروش آنها و تعداد دفعات به اشتراکگذاری آنها عوامل موثری در افزایش میزان ارجاعات از شبکههای اجتماعی به وبسایتهای تجارت الکترونیک و خردهفروشیهای آنلاین بودهاند.
این گزارش نشان میدهد که ۵۰۰ خرده فروشی آنلاین برتر جهان در سال ۲۰۱۳ درآمدی برابر ۶۹/۲ میلیارد دلار از طریق ارجاعات از شبکههای اجتماعی بهدست آوردهاند که این میزان در مقایسه با سال ۲۰۱۲، رشدی بیش از ۶۰ درصد را تجربه کرده است.
این در حالی است که بازار جهانی تجارت الکترونیک در همین دوره زمانی تنها رشد ۱۷ درصدی را برای خودش به ثبت رسانده است.تجارت الکترونیک از طریق شبکههای اجتماعی از نظر درآمد هم آمار بسیار بالاتری در مقایسه با کل بازار جهانی تجارت الکترونیک دارد.
حالا این روند رشد گویا همچنان ادامه دارد و کارشناسان پیشبینی کردهاند که میزان خریدهای الکترونیکی از طریق شبکههای اجتماعی در سالهای آینده هم افزایش پیدا میکند تا جایی که انتظار میرود شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر دکمهای به نام «خرید» را هم در ساختار خودشان بگنجانند تا به این ترتیب کاربران این شبکهها بتوانند بهطور مستقیم از این طریق وارد وبسایت تجارت الکترونیک مربوطه شده و خریدشان را انجام بدهند. فیسبوک این کار را از ماه جولای گذشته بهصورت آزمایشی و محدود انجام داده است و توییتر تصمیم دارد از اواخر ماه سپتامبر این کار آزمایشی را انجام بدهد.
ازآنجا که فیسبوک در حال حاضر بزرگترین و پرمخاطبترین شبکه اجتماعی جهان است، انتظار میرود حاکم بیچون و چرای ارجاعات از شبکههای اجتماعی به وب سایتهای تجارت الکترونیک هم باشد و به این ترتیب سهم زیادی از فروش این وبسایتها را به خود اختصاص بدهد.
آمار نشان میدهد که ۷۱ درصد از کاربران اینترنت بزرگسال در آمریکا در فیسبوک هستند.
به این ترتیب AddShoppers اعلام کرده است که سهم فیسبوک از درآمد حاصل از فروش مربوط به یک پست تجارت الکترونیک بهطور متوسط برابر ۵۸/۳ دلار است. در توییتر اما این سهم برابر ۸۵ سنت است.
این در حالی است که وبسایتهای اجتماعی دیگر هم به دنبال کسب سهم بیشتر از این روند پررونق هستند.
در این میان شبکه اجتماعی پینترست هم سهمی حتی بیشتر از فیسبوک در به اشتراکگذاری پستهای مربوط به شبکههای اجتماعی دارد و به این ترتیب کاربرانش را به سمت وبسایتهای تجارت الکترونیک سوق میدهد.
انتهای پیام/.