رفع آسیب‌های فضای مجازی باید از مهدکودک آغاز شود

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایسنا، داوود فیروزآبادی در سلسله نشست های گفت وگوی اجتماعی پیرامون تاثیر شبکه های اجتماعی و خانواده با بیان اینکه آنچه امروز با آن مواجهیم و تحت عنوان فضای مجازی از آن تعبیر می شود معطوف به ارتباط انسان ها با یکدیگر، انسان ها با دستگاه ها و در آینده نزدیک دستگاه ها با هم است.

وی افزود: اگر در گذشته انسان از طریق رسانه می توانست با افراد بیشماری ارتباط برقرار کند، امروز فضای مجازی این امکان را فراهم کرده که ارتباطات افراد گسترش یابد. این ارتباطات بسیار پیچیده شده است و فرم اعلای آن را می توان در شبکه های اجتماعی جست.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این تغییر و تحول در یک بستر تاریخی شکل گرفته و سرعت آن در سده اخیر بسیار بالاست اظهار کرد: متاسفانه اکنون انسان ها با کمک دستگاه هایی که دارند به هم مرتبط نمی شوند بلکه متصل می شوند. یکی از مولفه های شبکه های مجازی، شبکه ای شدن ارتباطات است و افراد می توانند در این فضا هویت های متعددی داشته باشند.

فیروزآبادی افزود: در گذشته انسان ها برای برقراری ارتباط، اسیر قید زمان و مکان بودند اما امروز این محدودیت از بین رفته است.

وی ازدواج های اینترنتی، اعتیاد اینترنتی، تغییر اساسی در گروه های مرجع را از جمله آسیب های شبکه های مجازی دانست و عنوان کرد : امروز بحث قوم شناسی دیجیتالی در دنیا مطرح است و ما باید به سمت مطالعاتی در این خصوص برویم، زیرا آمارهای کشوری درباره پیامدهای شبکه های اجتماعی بتدریج نگران کننده می شود.

قائم مقام وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر سه میلیارد نفر در دنیا تحت پوشش نسل سوم ارتباط جمعی هستند، گفت: یکی از علل حضور افراد مختلف در گروه های تکفیری حضور در همین شبکه های اجتماعی است. فضای مجازی دیروز به شدت نمایشی و وابسته است و امروز شاهد جنگ برندها و لوگوها هستیم در حالی که قبلا دریافت های بشر گفتاری، نوشتاری و یا شنیداری بود، اما امروز جای خود را به استعاره و نمایش داده است و انسان می تواند در فضای مجازی بسیاری از موارد را شبیه سازی کند.

فیروزآبادی به ورود سریع این تکنولوژی وارداتی به کشور اشاره و اظهار کرد: این تکنولوژی وارداتی روی نهاد خانواده اثرگذار است. فضای مجازی همانند یک اسب سرکش است که اگر مهار شود، سواری می دهد وگرنه فرد را به زمین می زند.

وی با اشاره به اینکه در طول ۱۰ سال اخیر دستگاه ها و نهادهای مختلفی به امر فضای مجازی پرداخته اند، گفت: امیدواریم این مشکل به طور اساسی حل شود.

قائم مقام وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه غربی ها هم نگرانی خانواده ما را دارند و روند ورود تکنولوژی ها به گونه ای است که فیلتر را سخت تر می کند، گفت: معتقد نیستیم فیلتر هوشمند می تواند کاری از پیش ببرد. فیلتر هوشمند همانند یک مسکن موقت است و راه علاج دائم نیست. به ویژه اینکه با ورود آی پی های ورژن ۶ کار فیلتر سخت می شود و دیگر فیلترینگ هوشمند هم امکان پذیر نیست.

فیروزآبادی افزود: طرفدار فیلتر در جامعه ایرانی به این شکلی که هست، نیستیم. در نظام غربی تکنولوژی براساس نیاز خودشان شکل گرفته ولی به ایران وارد شده است و براساس نیازهای ما شکل نگرفته است.

قائم مقام وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه اکنون در دنیا اقتصاد فرهنگی در حال شکل گیری است و مدل های کسب و کار خودش را دارد، گفت: باید اقتصاد فرهنگی خود را بزرگ کنیم زیرا اگر اقتصاد فرهنگ ما کوچک باشد نمی توانیم با هجمه ها مقابله کنیم.

وی در حاشیه برگزاری این نشست و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آسیب شناسی پدیده های موجود است، گفت: اخیرا آسیب های اجتماعی فضای مجازی به طور فزآینده ای در حال رشد است به طوری که اگر در سال ۸۱، ۱۰۳۵ جرم در فضای مجازی گزارش شده، اکنون این آمار به بالای ۸۰۰۰ مورد رسیده است.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد دفتر بررسی آسیبهای اجتماعی فضای مجازی در این وزارتخانه خبر داد و گفت: زارت تعاون در نظر دارد با تشکیل دفتر ویژه ای در خصوص آسیب های فضای مجازی در خانواده ها با استفاده از نظرات کارشناسی برنامه های پیشگیرانه را طراحی و دنبال کند.

فیروزآبادی ادامه داد: کلاهبرداری ها، تهدیدهای رسانه ای که باعث فروپاشی خانواده ها شده و همچنین آسیب های اجتماعی که کودکان ما را تهدید می کند از جمله این موارد است.

قائم مقام وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه مهدهای کودک تحت نظارت سازمان بهزیستی هستند، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم رفع آسیب های موجود را از مهدهای کودک آغاز کنیم. اکنون کودکان ساعات طولانی را به بازی های رایانه ای اختصاص می دهند و این مساله تهدیدهایی را ایجاد کرده است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول