فصلی از تاریخ که هنوز به فضای مجازی نرسیده است!

به گزارش «وبلاگ نیوز»، یک روز قبل از آغاز دهه فجر، رئیس کمیته مراسم ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی در یک نشست خبری کلیه مراسم‌های پیش‌بینی شده در این دهه را تشریح کرد. از بوق کشتی‌ها و کامیون‌ها و قطارها تا برگزاری همایش‌ها و یادواره‌ها. برنامه‌هایی که گرچه خوبند و لازم، اما هر ساله تکرار می‌شوند و به رسمی جداناپذیر دهه‌های فجر تبدیل شده‌اند.

«افزایش آگاهی عمومی به ویژه نسل جوان نسبت به آرمان‌های امام راحل و انقلاب اسلامی» یکی از اهدافی است که «محسن صباغ»، رئیس این کمیته برای برنامه‌های پیش‌بینی شده اعلام کرده است. اما ظاهراً کمیته مراسم ستاد مرکزی دهه فجر خیلی به این موضوع توجه ندارد که نسل جوان امروز دارد از ابزارهای پرهیاهویی استفاده می‌کند که صدای بوق هزار قطار و کشتی در میان آن گم است!

جشنواره‌های پرهزینه؛ بی‌فایده و بی‌نتیجه

تا چند سال پیش رسم بود که ده‌ها جشنواره وبلاگ‌نویسی برای دهه فجر برگزار شود و صدها وبلاگ مناسبتی تولید شود که نه دردی از فضای مجازی دوا می‌کرد و نه به تبیین اهداف انقلاب و دستاوردهای منجر می‌شد. این همه برنامه‌ریزی‌های حاکمیتی و دولتی برای «گرامیداشت» دهه فجر بود. دهه‌ای که مقطعی تاریخی از یک ملت است و حالا دارد کم کم در بین کلیشه‌ها گم می‌شوند.

کاهش بودجه‌های فرهنگی و از رونق افتادن وبلاگستان، همین نیم‌بند برنامه‌های فرهنگی دهه فجر را هم تعطیل کرد و حالا در دهه فجر ۱۳۹۳ باید شاهد باشیم که فضای مجازی‌مان نه تنها در راستای انقلاب نیست، بلکه باید در وایبر و واتس‌اپ برای هم هشدار بنویسیم که «فلانی‌ها می‌خواهند انقلاب‌مان را به سخره بگیرند! حواس‌تان باشد که پیام‌های مشابهی تکثیر نشود»!

نشان‌های شجاعت مجازی برای شاه برفی! | کارتون از: محمدعلی رجبی

نشان‌های شجاعت مجازی برای شاه برفی! | کارتون از: محمدعلی رجبی

نسل جوان، از انقلاب روایت‌های جدید می‌خواهد. روایت‌هایی که با هجمه‌های آن‌طرف آبی‌ها که راست و دروغ را با هم قاطی می‌کنند و به خوردمان می‌دهند، بتواند قد علم کند. روایت‌هایی که فکر نو، طرح نو و ایده‌های نویی می‌خواهد که انگار خیلی در این دهه مورد استقبال نیست.

نسل جوان دوست دارد با ابزارهای امروزی‌اش، با شبکه‌هایی که در آن عمر می‌گذراند، انقلاب را ببیند، دلیلش را بفهمد، روایت‌هایش را بخواند و با آن خاطرات زنده شود و آگاه. اما انگار حتی فرصت‌سازی بی‌بدیل رهبر معظم انقلاب در نگارش نامه به جوانان اروپایی و آمریکایی شمالی هم نمی‌تواند کمی دهه فجر ما را تحت تأثیر قرار بدهد که بفهمیم اگر رهبرمان دارد با همسن و سال‌های آن‌طرف آبی من صحبت می‌کند، یکی از میوه‌های شیرین همین انقلاب است.

نسل جوان نیاز دارد که هر روز انقلاب را جلوی چشمش ببیند و آن را جاری بداند. تا خودش بتواند هر روز انقلاب کند و جمهوری اسلامی‌مان را تازه‌تر کند و بانشاط‌تر…

کاش کمی به این جمله امام بیش‌تر فکر می‌کردیم که «درست آن چه امروز برای ما روشن و واضح است، برای نسل‌های آینده مبهم می‌باشد. و تاریخ روشنگر نسل‌های آینده است و امروز قلم‌های مسموم در صدد تحریف واقعیات هستند. باید نویسندگان امین این قلم‌ها را بشکنند.» (صحیفه نور، ج۲، ص۸۴)

راستی در تشکل‌ها و کمیته‌های گرامیداشت دهه فجر هست کسی هست که این جملات را بفهمد؟

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول