سلیمی:در بلند مدت حتما تاثیر می گذارد

حرکت های وبلاگی- سومین موج سبز وبلاگ‌نویسان ایرانی با هدف پرداختن به موضوع گرمایش جهانی، از روز شنبه، ۹ آذرماه‌ آغاز شد و تا روز جمعه‌، ۱۵ آذرماه ادامه خواهد داشت در ادامه گفت و گوی «فریبا والیات» از شبکه «دویچه وله» با سپهر سلیمی، از بانیان موج‌های سبز وبلاگ‌نویسان را می خوانید.

دویچه‌‌وله: چطور شد که موضوع گرمایش زمین را برای موج سوم انتخاب کردید؟
سپهر سلیمی: متأسفانه در کشورهای در حال توسعه زیاد به موضوع گرمایش جهانی توجه نمی‌شود و دلیلش هم این است که در این کشورها دغدغه‌های زیست‌محیطی زیادی وجود دارد که شاید فرصت نمی‌کنند به آن‌ها بپردازند. بنابراین، دلیل انتخاب این موضوع برای سومین موج سبز این بود که از طریق وبلاگ‌نویسان آگاهی بین مردم و مسئولان ایجاد شود که بدانند نگاه بشر در سال‌های آینده نسبت به مقوله محیط زیست چگونه است. اگر این موج سبز وبلاگ‌نویسی بتواند امروز آگاهی مختصری را ایجاد کند، می‌تواند زمینه‌ساز علاقمندی و حساسیت بیشتر مردم نسبت به این قضیه در آینده شود.

دویچه وله: آیا در ایران به گرمایش جهانی کم پرداخته شده بود که شما تصمیم گرفتید این موضوع را برای موج سوم انتخاب کنید؟
سپهر سلیمی: بله، در اساس به موضوع گرمایش جهانی در کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران کمتر پرداخته شده است. دلیل این‌که وبلاگ‌ها خواستند‌ به این موضوع بپردازند، ایجاد آگاهی و حساسیت در این زمینه بود. مقوله گرمایش زمین، مقوله‌ای است جهانی که هیچ مرز و محدوده‌ای نمی‌شناسد. ولی اگر بخواهیم در همین محدوده‌ جغرافیایی ایران نگاه بکنیم، امسال ما اثرات آن را خوب لمس کردیم. بزرگترین مشکلی که در یک‌سال گذشته در کشور در عرصه‌ منابع طبیعی با آن مواجه شدیم، مشکل خشکسالی و کم‌آبی بود که خسارت‌های زیادی به بخش کشاورزی و اقتصادی وارد کرد. این می‌تواند مشکلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را هم به دنبال بیاورد. و حقیقت این است که متأسفانه کشورهایی با اقتصاد ضعیف‌تر و در حال توسعه، ‌در آینده لطمات بیشتری را از گرمایش جهانی خواهند دید. بنابراین حساسیت‌شان نسبت به این قضیه باید بیشتر باشد.

دویچه وله: استقبال از موج سوم تا حالا چطور بود؟
سپهر سلیمی: به نسبت دو موج قبلی، کمتر بوده. شاید به این دلیل که این موضوع‌، کمتر توسط مردم لمس شده و آگاهی نسبت به این مقوله کمتر است. منتها با توجه به همین شرایط می‌توان گفت که تا حالا خوب استقبال شده و فکر می‌کنم که ظرف چند روز آینده هم خیلی از رسانه‌ها درگیر شوند. اما برای ما مهم‌‌تر این است که وقتی این مطالب در وبلاگ‌ها بماند، برای ماه‌ها و سال‌ها می‌ماند، نه برای یک مدت کوتاه. یعنی این‌طور نیست که تنها محدود به یک هفته باشد.

دویچه وله: آیا فکر می‌کنید که این موج‌های سبز وبلاگ‌نویسان فارسی تأثیر مثبتی در تفکر اجتماع یا مسئولان داشته باشد؟
سپهر سلیمی: قطعا می‌تواند تأثیر بگذارد. ولی نباید انتظار داشته باشیم که این تأثیر در کوتاه‌مدت اتفاق بیافتد. طبق آمارهای موجود، حدود ۵ میلیون وبلاگ فارسی داریم. اگر بتوانیم این وبلاگ‌ها را به مقوله‌ محیط زیست جذب کنیم و این‌‌ها هر از چند گاهی در رابطه با یک موضوع زیست‌محیطی بنویسند، گروه بزرگی از مردم و بیش از همه دانشجویان درگیر خواهند شد؛ یعنی افراد تحصیل‌کرده و تأثیرگذار جامعه. بنابراین موج وبلاگ‌نویسی در بلند‌مدت قطعا تأثیر خواهد گذاشت. ضمن این که در دو موج قبلی شاهد بودیم که انتخاب یک موضوع از طرف ما برای موج سبز باعث شد که خیلی از رسانه‌ها به این مسئله بیشتر توجه کنند. مثلا در هفته‌ تالاب‌نویسی خیلی از مسئولان به موضوع تالاب‌ها بیشتر توجه کردند و این‌ها به تدریج تأثیر خود را خواهد گذاشت. ضمن این‌که این تنها کاری است که وبلاگ‌نویسان در محدوده‌ی فعالیتی که دارند ‌می‌توانند به نفع حفاظت از محیط زیست انجام بدهند.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول