برای برخورد با بداخلاقی مجازی، فیلترینگ بیرونی کارساز نیست

آرش شفاعیرسانه وبلاگ- به اعتقاد يك وبلاگ‌نويس، بداخلاقي در رسانه‌ها، تربيون‌هاي رسمي و روزنامه‌ها به فضاي مجازي نيز منتقل مي‌شود.

به گزارش «وبلاگ نیوز» آرش شفاعي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به رواج بي‌اخلاقي، تهمت، دشنام، قضاوت‌هاي سريع و بدون تحقيق در فضاي وب، اظهار كرد: بايد به بي‌اخلاقي‌هاي فضاي وب به چشم يك معلول نگاه كرد. به‌طوري كه از بين بردن اين معلول‌ بايد همراه با شناخت علت‌ها باشد.

وي تصريح كرد: فضاي مجازي و وبلاگ‌نويسي نمونه و نمادي از كليت جامعه است و زماني كه مساله‌اي در جامعه همه‌گير شود، جلوه‌هاي آن در فضاي مجازي نيز ديده مي‌شود.

شفاعي افزود: زماني كه بي‌اخلاقي‌ از رسانه‌ها، تربيون‌هاي رسمي، روزنامه‌ها، نشريات و جريان‌هاي مختلف فكري به شكل عريان و با حجم وسيع تكرار، توليد و پخش مي‌شود و اخلاق، فرهنگ، ادب و خط قرمزهاي اخلاقي شناخته نمي‌شوند و در حجم عمده‌اي از جامعه توليد و تكثير مي‌شوند، اين همه‌گيري به فضاي مجازي هم منتقل مي‌شود.

وي همچنين گفت: براي برخورد با بي‌اخلاقي‌ و بداخلاقي در فضاي مجازي، فيلترينگ بيروني كارساز نيست، بلكه بايد يك فيلترينگ دروني انجام شود كه نيازمند بازنگري در سطح جريان‌هاي سياسي و فرهنگي است.

شفاعي يادآور شد: اگر دامنه‌ي فيلترينگ به بهانه‌هاي مختلفي نظير كم شدن اخلاق، وسيع‌ شود، نتيجه‌ي معكوس دارد و افراد با هجمه‌ي بيشتري به ميدان مي‌آيند. بنابراين شيوه‌ي فعلي فيلترينگ نه تنها سبب كاهش بي‌اخلاقي در وب نمي‌شود، بلكه سبب مي‌شود افراد حداقل‌هاي خود در رعايت اخلاق را نيز از دست بدهند.

وي ادامه داد: برخوردهاي حذفي براي نهادينه كردن اخلاق در اينترنت و وبلاگ‌ها پاسخگو نيست، بلكه بايد برخوردهاي ايجابي و اقناعي با ضرورت نگاه دوباره به عملكردها در دستور كار قرار گيرد.

به گفته‌ وي، با ضعف اطلاع‌رساني در رسانه‌هاي ديگر جامعه، نشر اكاذيب، افترا، دروغ، تهمت و استفاده از هر وسيله‌اي براي تخريب افراد در اينترنت رواج مي‌يابد.

اين وبلاگ‌نويس خاطرنشان كرد: هر آنچه در رسانه‌هاي رسمي جامعه واقع شود، در مقياس كوچكتر و در رسانه‌هاي خصوصي و وبلاگ‌ها هم رخ مي‌دهد.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول