بیایید دور میز

سیدمحمدرضا فخرییادداشت: 4شنبه هفته قبل، بازديدي داشتم از نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال. در کل نمايشگاه جالب توجه بود، هر چند بخش سايتهاي اطلاع رساني و وبلاگها متاسفانه ضعيف بود.

ما هم درقالب سايت پارسي بلاگ، از چند ماه قبل قصد شرکت در اين نمايشگاه را داشتيم، اما زمان برگزاري مصادف شد با ارتقاي سخت افزاري و نرم افزاري پارسي بلاگ (که در خبرنامه به زودي جزئيات آن اعلام خواهد شد). با توجه به پيچيده و حساس بودن اين روند و نياز به صرف زمان و انرژي قابل توجه، عملاً کسب آمادگي و شرکت در نمايشگاه براي ما امکان پذير نبود.

از نقطه نظرات گوناگون ميشود به اينگونه نمايشگاه ها نگريست:

نگاه به چگونگي برگزاري،
نگاه به سياستگزاري ها و برنامه ريزيهاي مديران نمايشگاه،
نگاه به نوع نگاه برگزارکنندگان به جامعه رسانه اي کشور
نگاه به سطح کمي و کيفي شرکت کنندگان،
نگاه به نوع و رويکرد توليد محصولات توليدي رسانه اي کشور
نگاه به ترکيب شکلي و سني بازديد کنندگان
و… صدها نوع نگاه ديگر

براي هر کدام، ميتوان مفصلاً صحبت کرد. من الان ترجيح ميدهم درباره نگاه برگزارکنندگان به جامعه مجازي کشور صحبت کنم.

آنچه ازبرگزارکنندگان نمايشگاه هايي در اين سطوح، مورد انتظار است، تعامل دوستانه، مثبت و از موضع همکاري باجامعه رسانه اي کشور است. مشکل آزار دهنده اي که کم و بيش در اکثر نهادهاي دولتي و حکومتي به چشم مي خورد، نوعي نگاه از بالا به پايين به فعالان غيردولتي بخشهاي فرهنگي و رسانه اي است. نگاهي که مانع از برقراري روحيه صميميت و همکاري و تعامل مثبت و سازنده است.

به تصور من يکي از دلايل عمده ضعيف ظاهر شدن نمايشگاه در بخش سايتهاي اطلاع رساني، نوع برخورد نهادهاي حکومتي نظير وزارت ارشاد با فضاي مجازي و عموم سايتهاي اينترنتي است. برخوردي که هر چند دربسياري از اوقات، مودبانه و محترمانه است، اما در عمل رويکردي دستوري را به تصوير مي کشد که درآن، طرف مقابل در موضع انفعال مطلق انگاشته مي شود.

يکي از مصاديق عمده ي آن، پاسخگو نبودن و شفاف نبودن نهادهاي دولتي نظارتي در بحث فيلترينگ است. بارها وبارها اين کليشه را تکرار کرده ايم که اصل وجود فيلترينگ آن هم براي تامين حداقلهاي قانوني قابل قبول است، و تقريبا همه فعالان جامعه مجازي کشور آن را پذيرفته اند، اما ساز و کار اجرا و خصوصاً شفافيت و پاسخگويي محترمانه در قبال آن، تاثير تعيين کننده در توفيق اين کار دارد. تا وقتي نگاه مديران و سياستگزاران اين بخش، اينگونه باشد به جرات مي توانم بگويم که هيچ پيشرفتي در همگرايي جامعه مجازي پيرامون مصالح ملي کشور عزيزمان ايران نخواهيم داشت.

به گمان بنده، مديران دولتي بخش فرهنگ و رسانه، بايد از پشت ميز رياست بلند شوند و بيايند دور ميز. در کنار بازيگران اصلي جامعه مجازي بنشينند، دست آنها را به گرمي بفشارند.

نگويند (در عمل) همين است که ما مي گوييم. بگويند (بدون تعارف و با صداقت) : شما چه مي گوييد؟ نظر شما چيست؟

من با قاطعيت و با توجه به شناختي که دارم مي گويم که اکثريت قاطع سايتهاي اينترنتي فعال کشور، با وجود سلايق و ديدگاههاي متفاوت، دوستدار کشورند، منطقي هستند و با آنها ميتوان به مشترکات قابل توجه و قابل قبولي رسيد. باورکنيد.
انتهای پیام/.

سیدمحمدرضا فخری
مدیر پارسی بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول