ما هم می توانیم روی توییت ها مطالعه کنیم

یادداشت: اگر از کاربران توییتر باشید تا به حال با خبر شده اید که کنگره آمریکا اعلام کرده است که آرشیو کاملی از تمام توییتها از سال 2006 تا به حال را نگهداری می کند و قصد دارد روی آنها مطالعاتی را انجام دهد.

توییتر هم این خبر را تایید کرده و در وبلاگش از اینکه توییت ها به تاریخ می پیوندند خوشحال است. اعلام این خبر و تایید آن توسط توییتر برای برخی شک برانگیز شده است.

چه مطالعاتی قرار است بر روی این توییت ها انجام شود؟ بعضی هم در ایران ممکن است با شنیدن این خبر بر این نکته تاکید کنند که استفاده از این ابزارها کاملا اشتباه است و فیلتر شدن آنها کاری است بسیار پسندیده. بنده قبلا نظر خودم را در مورد فیلترینگ اعلام کرده ام و در این نوشته قصد ندارم در مورد فیلترینگ صحبت کنم. آنچه که برای من مهم است اینکه کتابخانه کنگره اعلام کرده است که تمام توییت های عمومی را آرشیو می کند.

باید توجه کنید که دسترسی به این توییت ها برای همه مردم دنیار آزاد است. پس هر کسی بالاخره با هر ترفندی می تواند آرشیوی از توییتها را جمع آوری کند و تا اینجای کار مسئله مهمی نیست اما آنچه که مهم است استفاده از این اطلاعات در جهت منافع است. شما هم می توانید با انجام مطالعاتی بر روی توییتهای دوستانتان به برخی از سلایق و ویژگیهای آنها پی ببرید و از این اطلاعات در جهت پیش برد منافع خود استفاده کنید و این دقیقا کاری است که کنگره آمریکا می خواهد انجام دهد.

هویت شما در دنیای آنلاین به گونه ای نمایان کننده آن چیزی است که در واقعیت هستید. نه تنها توییتها بلکه تمام فعالیتهای آنلاین شما قابل مطالعه است تا جایی که دانشمندان توانسته اند شماره اجتماعی افراد را از روی این هویت آنلاین بدست بیاورند. پس باید از این ابزارها با دقت استفاده کنید.

مطلب دیگر اینکه در دنیای امروزی با وجود اینترنت کارهای بسیاری ساده شده اند، یکی از این کارها جاسوسی است. بقول دکتر کوشکی دیگر نیازی به جیمزباند (و آن همه هزینه) نیست مردم با رضایت کامل اطلاعات خصوصی خود را در وب منتشر می کنند و تنها کاری که باقی می ماند آنالیز و دسته بندی این اطلاعات است.

به نظر شما آیا ما هم می توانیم بر روی این اطلاعات آنلاین مطالعه کرده و از آنها استفاده کنیم؟
انتهای پیام/.

مصطفی لامعی، آی کلاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول