وبلاگ‌نویس‌های دینی به هم نزدیک‌تر شده‌اند

به باور يك فعال عرصه مجازی با وجود تلاش‌های صورت گرفته، تاكنون تعريف واحد و مورد اتفاقی از وبلاگ دينی به دست نيامده و همين امر، مشكل اصلی پيش‌روی وبلاگ‌نويسان دينی است.

به گزارش «وبلاگ نیوز» “مسعود حسن‌لو”، وبلاگ‌نويس و فعال عرصه مجازی، در گفت‌وگو با ايكنا، درباره آسيب‌شناسی وبلاگ‌نويسی دينی و قرآنی، در تعريف وبلاگ دينی به نگاه‌های گوناگون اشاره كرد و گفت: يك نگاه اين است كه وبلاگی دينی است كه نويسنده آن دينی باشد. نگاه ديگر اين‌كه وبلاگی دينی است كه محتوای آن يا قالب آن، دينی است. اين خيلی مهم است كه از وبلاگ دينی تعريف درستی ارائه شود و يكی از مشكلاتی كه تا الآن وجود داشته اين‌كه هيچ موقع تعريف درست و دقيقی از وبلاگ‌نويسی دينی وجود نداشته است.

حسن‌لو، در يك تعريف عام، وبلاگ دينی را اين‌گونه تعريف كرد: در ساده‌ترين و شامل‌ترين تعريف، می‌توان گفت كه وبلاگی دينی است كه در چارچوبی بنويسد كه ضد دينی محسوب نشود. وبلاگ‌های زيادی در اين تعريف نمی‌گنجند؛ به طور مثال وبلاگ‌هايی كه هرزه‌نويسی می‌كنند و مطرح هم هستند. پس می‌توان گفت وبلاگی كه حداقل ضد دينی ننويسد، دينی است.

اين وبلاگ‌نويس تعريف خاص‌تری هم از وبلاگ دينی ارائه كرد و افزود: اگر بخواهيم وبلاگ دينی را به طور خاص‌تر تعريف كنيم، می‌توانيم بگوييم وبلاگی است كه در آن دغدغه‌های نويسنده به عنوان يك انسان مذهبی، در وبلاگ نمود داشته باشد. تعريف وبلاگ‌نويسی دينی هم همين‌جا مشخص می‌شود؛ چون ممكن است يك وبلاگ‌نويس شخصيت مذهبی داشته باشد، ولی اين شخصيت در وبلاگ نمود نداشته باشد. پس وبلاگ‌نويسی دينی هم وبلاگ‌نويسی‌ای است كه دغدغه‌های دينی نويسنده در آن نمود پيدا می‌كند.

اين فعال عرصه مجازی در تحليل ضعف‌های موجود در فضای وبلاگ‌نويسی دينی، مشكل اصلی را عدم دسترسی به رسانه عنوان كرد و افزود: البته وبلاگ، خودش به تنهايی يك رسانه است، ولی برای مطرح شدن آن، به رسانه ديگری نياز است. تفرقه هميشه ميان وبلاگ‌نويسان مذهبی وجود داشته و وبلاگ‌نويسان دينی هيچ‌گاه تبديل به يك رسانه واحد نشدند، البته بعد از وقايع مربوط به انتخابات سال گذشته، وضعيت بهتر شده و وبلاگ‌نويس‌های دينی خيلی به هم نزديك‌تر شده‌اند.

حسن‌لو به ضرورت توليد فقه اينترنت به عنوان راهكاری برای حل بخشی از معضلات وبلاگ‌نويسی دينی توجه داد و گفت: فقه مسائل روزمره‌ در برخی حوزه‌ها از آن چيزی كه بايد باشد عقب‌تر است؛ مثلاً در حوزه اينترنت فقه از مسائل پيش آمده عقب‌تر است و در اين حوزه هنوز خيلی نقص داريم. فقه اينترنت و وبلاگ به عنوان بخشی از اينترنت توليد نشده است.

مسعود حسن‌لو در پايان به ارائه راهكار برای بهبود فضای وبلاگ‌نويسی دينی پرداخت و پيشنهاد كرد: بايد يك صنف غير رسمی ايجاد شود كه همه وبلاگ‌نويس‌ها بتوانند آنجا دور هم جمع شوند. بدون اين‌كه بخواهند كار خاصی انجام دهند؛ چون صرف جمع شدن اثربخش است. ديگر اين‌كه ما واقعاً نياز داريم افرادی كه می‌خواهند در اين فضا وارد بشوند، با ديد مسئله‌يابی وارد بشوند و نبايد به اين فضا به عنوان فضايی كه فرد در آن وارد می‌شود و يك تأثيری می‌گذارد و يك تأثيری می‌پذيرد، نگاه كرد. نگاه مسئله‌ای ما را به اين سمت می‌برد كه بتوانيم برای توليد فقه اين حوزه هم حركت كنيم.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول