توییتر؛ جیره‌خوار دولت اوباما

اسناد به‌سرقت رفته از توییتر همراه و بررسی تحولات مالی توییتر با رویدادهای اخیر ایران، نشان می‌دهد دموکرات‌ها از اینترنت و فناوری‌های دیجیتال به‌عنوان سلاحی علیه دولت‌های مخالف خود استفاده می‌کنند.

هیلاری کلینتون از ارتباطات حکومتی توییتر با دولت اوباما حمایت کرد. در گاف بزرگی که وی با خنده از آن صحبت کرد، مدعی شد که فرق بین توویتر (tweeter به‌معنی بلندگوی ریز متصل به باندهای صوتی) را با توییتر (twitter، شبکه اجتماعی میکروبلاگ‌نویسی) نمی‌داند، اما این می‌داند که برای سیاست امریکا بسیار مهم است. یکی از تحلیل‌گران فرانس‌پرس همان موقع تاکید کرد که دولت اوباما برای سرپوش گذاشتن روی دخالت‌های امریکا در ایران، از توییتر به عنوان سلاحی بزرگ علیه ایران استفاده کرده، چرا که اوباما با ژستی حق به جانب در برابر افکار عمومی هر نوع دخالت در امور داخلی ایران را تکذیب کرد.

روش استفاده از تاسیس و توسعه شبکه‌های اجتماعی توسط دموکرات‌ها قدمت زیادی دارد. تا جایی که در انتخابات سال 2000 امریکا، بیل کلینتون برای دریافت اعانه (قانونی و غیرقانونی) وب سایتی برای ال گور نامزد دموکرات‌ها ساخت و تا آن تاریخ بیشترین اعانه‌ها را از طریق اینترنت دریافت نمود. عین همین سیاست را اوباما با افتتاح سایت خود (my.barackobama.com) در انتخابات اخیر انجام داد که نشانگر زیر نفوذ بودن شبکه‌های اجتماعی به دارودسته دموکرات‌ها است. دریافت پول از طریق وب‌سایت، همراه‌سازی اذهان عمومی با سیاست‌های حزبی از طریق شبکه‌های اجتماعی از مهم‌ترین اهداف دموکرات‌ها برای تحت اختیار گرفتن افکار عمومی در امریکا بوده که حرکت‌های مارپیچی هیلاری کلینتون در قبال توییتر و کمک‌های پیدا و پنهان آنها به این نوع شبکه‌ها صحتی بر این ادعا است.

هیلاری کلینتون با تایید بر دادن بیعانه‌ای سیاسی به صاحبان توییتر از آنها خواست تا در بحران پس از انتخابات ایران، فعالیت‌های به ظاهر تعمیراتی خود را متوقف کرده و با رونق دادن تکنیکی بیشتر به سایت، به مخالفان دولت ایران کمک نمایند. اما واقعیت این است که توییتر به دلیل بحران مالی در حال ورشکستگی بود و ادامه فعالیتش منوط به فروش آن. اما چه کسی یا گروهی فرشته نجاتشان شدند؟ بی شک حوادث انتخابات ایران نه تنها باعث نجات از مرگشان شد، که دولت اوباما و دموکرات‌ها را مصصم کرد تا با الگو قرار دادن گیکوکراسی (Geekocracy) حمایت مالی خود را از این شبکه اجتماعی انجام دهند. اما پیش از این مصاحبه تنها کمک 35 میلیون دلاری از طرف شرکت Institute Venture Partners and Benchmark به صورت اعانه‌های افراد علاقمند به توییتر (Fund Raising)‌ به حساب وب‌سایت ریخته شده بود که در رفع بحران مالی تا حدودی موثر واقع شد، اما مانع برطرف شدن مشکلاتش نشد. درست قبل از انتخابات ایران نیز (27 ماه می) این وب سایت خود را به روز نمود و هاستینگ و ددی‌کیتد سرور‌های خود را به طرز گسترده‌ای افزایش داد.

وقتی به صفحه توییتر در وب‌سایت ویکیپدیا نگاه کنید، درآمد 400 هزار دلاری فصل سوم 2009 را با تعداد 74 کارمند نشان می‌دهد (که البته بعد از حوادث انتخاباتی در ایران در آمد فصل چهارم بالغ بر 4 میلیون دلار خواهد شد)؛ اما اخیرا هکری توانست به اسناد محرمانه توییتر سرک بکشد و آمار و ارقامی ارائه کند که هیچ شکی باقی نمی‌گذارد که تشکیلاتی بزرگ و کلان در سطح دولت آمریکا پشت ماجراست.

اسناد مذکور نشان می دهد که تا سال 2013 / 1392 توییتر باید 1 میلیارد کاربر با درآمدی معادل 1.54 میلیارد دلار داشته باشد و علاوه بر آن، 5200 کارمند با سود خالص 111 میلون دلار هم پیش‌بینی شده است. 310 سندی که این هکر فرانسوی (Hacker Croll) ارسال کرده، نشان از پروژه‌ای بسیار بزرگ دارد که بدون حمایت‌های مالی شرکت‌های اقماری دولت امریکا و سازمان‌های جاسوسی به ظاهر فعال در امر فناوری و دولت امریکا که آن‌را ساماندهی می‌کنند، قادر به ادامه فعالیت نبوده است. بی‌بی‌سی این هکر را (مانوئل دورن) شناسایی کرده و گزارش دیگری از این ماجرا را داده است.

کمک میلیونی به فیس‌بوک نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود. کارشناسان معتقدند دولت اوباما نه به دموکراسی بلکه به گیکوکراسی (Geekocracy) یک‌جانبه و ابزاری معتقد است که همه را به جز خود از صحنه (با ابزارهای رسانه ای دیجیتال) محو می‌کند.

استیون جانسون در کتاب خود، اختراع هوا نوشته: «زمانی که از مایکل هوکابی درباره مشکل گرم شدن کره زمین سوال شد، گفت: وی برای رییس‌جمهور کار می‌کند و معلم علوم دبیرستان نیست! نگاه کلی سیاست‌مداران امریکایی زمانی به سمت بسته‌های پیشنهادی می‌چرخد که آن‌را در تعاریف نامتعارف خود از دنیا جا داده باشند».

جالب این‌که گفته می‌شود توییتر از سوی دولت امریکا حمایت‌های پیدا و پنهان می‌شود. البته جمهوری‌خواهان نیز از دموکرات‌ها انتقاد دارند، چرا که آنها نیز روی شبکه‌های اجتماعی تحت کنترل دموکرات‌ها سانسور می‌شوند.

درست در آغاز زمامداری اوباما زمانی که یکی از مخالفین سیاست‌های دولت (اسکات والکر جمهوری‌خواه) با ساخت صفحه‌ای روی توییتر دست به افشاگری علیه دروغ‌های اوباما درباره سیاست‌های اقتصادی و بهداشت و درمان پرداخت، ناگهان صفحات اینترنتی وی پاک شد و صدای اسکات روی صفحات وب برای مدتی قطع شد.

دولت اوباما هرگز جواب اسکات را نداد و سعی نمود به بدترین وضع ممکن سانسور اینترنتی را علیه دشمنان جمهوری‌خواه خود به‌کار گیرد. در فاصله کمی از این اتفاق صفحه اینترنتی کارل روو استراتژیست جمهوری‌خواهان هم از کار افتاد و به‌دلیل فشار افکار عمومی اعلام شد که به دلیل طغیان هرزنامه‌ها، صفحات توییتر این کاربران شات‌دان شده است. پیتر هوکسترا جمهوری‌خواه از ایالت میشیگان نیز در توییتر سانسور شد که خشم وی بر انگیخته شد.

نمونه‌های مذکور حاکی از عدم پایبندی دولت اوباما به اصل اصیل تکنولوژی در خدمت مردم وکاربران برای توسعه آزادی دارد، چراکه وقتی احساس کنند وب‌سایت‌ها را می‌بندند (با توجیهات عوام‌فریبانه ) و حتی رقبای داخلی خود را سانسور می‌کنند (جمهوری‌خواهان) و به طور پنهانی وارد امور داخلی کشورها شده و دست به کارهایی می‌زنند که خودشان آن‌را می‌پسندند و البته هر زمانی هم بخواهند، دست به تغییر ابزار زده و به اصطلاح همه را به جان هم می‌اندازند.

کارشناسان معتقدند اگر چه همیشه جمهوری‌خواهان شمشیرشان را از رو می‌بندند، اما دموکرات‌ها با پنبه سر می‌برند و حالا نیز کم‌کم مدل دموکراسی توسعه‌طلبانه خود را با گیکوکراسی تحت وب به عنوان سلاح مخرب علیه حکومت‌های مخالف خود به کار می‌گیرند.
انتهای پیام/.

علیرضا خراسانی، خبر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول