چه‌‎قدر در فضای مجازی راست‌گو هستیم؟

بیش از یک چهارم افراد در فضای مجازی در مورد نام خود دروغ می‌گویند و بیش از یک پنجم نیز کاری را در فضای مجازی انجام داده‌اند که از آن احساس پشیمانی می‌کنند.

شرکت امنیتی نورتون این بار تاثیرات روانشناسی و رفتاری زندگی آنلاین کاربران را مورد توجه قرار داده و در مورد آن تحقیقاتی را انجام داده است.

در این تحقیقات آمده است که بیش از دو سوم کاربران وب مورد حمله مجرمان اینترنتی قرار گرفته‌اند که هزینه و زمان لازم برای برطرف کردن اثرات و تخریب‌های ناشی از این حملات در نقاط مختلف جهان متفاوت بوده است.

در این مطالعات هم‌چنین آمده است بخش مهمی از عدم صداقت و دروغگویی از فضای آنلاین به دلیل تمایل خود استفاده کنندگان در پیش گرفتن این روش است. در حقیقت بسیاری از مردم خودشان ترجیح می‌دهند شخصیت و واقعیت خود را پنهان کنند و از حقیقت واقعی خود فرار می‌کنند.

به طور متوسط نزدیک به 17 درصد از شرکت کنندگان در تحقیق آنلاین شرکت نورتون در مورد سن و محل زندگی خود دروغ گفته‌اند. هم‌چنین 9 درصد نیز در مورد وضعیت مالی و تاهل خود حقیقت را پنهان کرده و 7 درصد نیز در مورد ظاهر خود اطلاعات نادرست به دیگران داده‌اند.

در مجموع هنوز هم در مورد بحث اخلاق در فضای آنلاین بحث‌های زیادی مطرح است. هنوز هم بسیاری تصور می‌کنند دانلود کردن یک آهنگ، فیلم یا یک آلبوم بدون پرداخت کردن هزینه آن کار درستی است. به طور متوسط نزدیک به 15 درصد از مردم این کار را بدون اشکال و کاملا قانونی می‌دانند. در عین حال نیز بیش از 17 درصد دزدی ادبی و سرقت اطلاعات علمی از فضای مجازی را کاملا مجاز می‌شمارند.

تقریبا نزدیک به یک سوم از افراد مورد تحقیق تصاویر شخص دیگری را بدون اجازه او ایمیل کرده یا روی یک سایت آپلود کرده‌اند. هم‌چنین بیش از یک چهارم از پاسخ‌دهندگان هم اقرار کرده‌اند بدون اجازه اشخاص تاریخچه وبگردی‌های او را چک کرده‌اند.

اورلا کاکس مدیر عملیات امنیتی در سمانتک در این باره به بی‌بی‌سی گفت: نتیجه این تحقیقات چندان باعث شگفتی من نشد. بی‌صداقتی در فضای مجازی کاملا معمول است. بسیاری از مردم به شدت علاقه دارند در مورد افراد دیگر در فضای مجازی اطلاعات کسب کنند. این در حالی است که آن‌ها خودشان می‌خواهند کاملا ناشناخته بمانند. به همین دلیل انسان‌ها معمولا اطلاعات خود را مخفی می‌کنند.

ناشناخته بودن در فضای مجازی این امکان را به ما می‌‌دهد تا بدون نگرانی از فاش شدن هویت خود فعالیت‌هایی انجام دهیم که در دنیای واقعی جرم محسوب می‌شوند و حتی ممکن است به واسطه انجام آن‌ها محکوم و زندانی شوید.

بسیاری از ما می‌توانیم بدون نگرانی از فاش شدن هویت خود در فضای مجازی اقدام به دروغگویی، تهدید، فریب دادن دیگران، سرقت اطلاعات شخصی و بسیاری کارهای غیر قانونی دیگری کنیم. حتی در برخی موارد مردم چند حساب کاربری مجزا در یک سایت مانند فیس‌بوک تولید می‌کنند تا بتوانند چند زندگی آنلاین متفاوت داشته باشند و از طریق آن‌ها اهداف مجرمانه خود را در پیش بگیرند.

به این ترتیب عجیب نیست که یکی از بهترین دوستان شما در دنیای حقیقی، یکی از مزاحمان شما در فضای مجازی باشد و برای شما مشکلات زیادی به وجود بیاورد.

یکی دیگر از نگرانی‌ها در این زمینه سایت‌های دوستیابی هستند. تحقیقات نشان می‌دهد بیش از یک سوم افراد در این سایت‌ها هویتی جعلی دارند. 45 درصد در مورد اطلاعات خصوصی خود مانند سن، جنسیت، میزان درآمد و مانند آن دروغ می‌گویند. برای مثال آلمانی‌ها بیش از کشورهای دیگر دروغ می‌گویند به طوری که 53 درصد از حساب‌های کاربری جعلی دارند و بیش از 51 درصد از آن‌ها در مورد اطلاعات شخصی خود دروغ می‌گویند. این آمار حتی از کشورهایی مانند چین، برزیل و هندوستان که منشا بسیاری از تهدیدهای اینترنتی هستند نیز بیش‌تر است. از سوی دیگر مردم کشورهایی مانند انگلستان کم‌تر در فضای مجازی دروغ می‌گویند. بررسی‌ها نشان می‌دهد فقط 18 درصد از آن‌ها دارای هویت جعلی هستند و فقط 33 درصد در مورد اطلاعات شخصی خود دروغ می‌گویند.

خبر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول