بهترین کاربرد فیس‌بوک «مانیتور» اطلاعات یا کاربران است

جواد افتاده، کارشناس ارتباطات مجازی، اظهار داشت: فیس‌بوک شبکه غیر انتفاعی مانند ویکی‌پدیا نیست. ویکی‌پدیا تبلیغات ندارد و به دنبال کسب درآمد از سوی کاربر نیست. اما فیس‌بوک شبکه تجاری و اجتماعی بوده که هدفش کسب منفعت است.

به گزارش «وبلاگ نیوز» این محقق در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا در ادامه افزود: وقتی اطلاعات 600 میلیون کاربر در فیس‌بوک رد و بدل می‌شود و آنها علاقمندی‌های خود را مطرح می‌کنند، این شبکه با یک کلیک می‌تواند متوجه شود به طور نمونه امروز علاقمندی مردم در تهران چیست. این اطلاعات برای سرمایه‌گذاری که می‌خواهد در تهران فعالیت کنند، بسیار مفید خواهد بود.

افتاده توضیح داد: فضای مجازی تا به امروز از فضای فیزیکی تاثیر می‌پذیرفت، اما امروز فضای فیزیکی از مجازی تاثیر می‌گیرد. برای دولت آمریکا و غرب نیز خیلی خوب است که همه مردم دنیا آنلاین شوند چرا که به صورت لحظه‌ای می‌توانند اطلاعات را پایش کنند؛ بهترین کاربرد فیس‌بوک مانیتور اطلاعات یا کاربران است.

این کارشناس ارتباطات مجازی در ادامه تصریح کرد: این طور نیست که کسی به فیس‌بوک نامه بزند و اطلاعات کاربران را درخواست کند. تمام درآمد فیس بوک از راه تبلیغات نیست؛ هزینه مدیریت 600 میلیون کاربر که 200 میلیون کاربر آن همزمان آنلاین می‌شود، سنگین است. از همین رو احتمال فروش اطلاعات وجود دارد اما باید توجه کنیم که فیس‌بوک زمان ثبت نام کاربران خود را توجیح می‌کند و می‌گوید اطلاعاتی که قابلیت فردی نداشته و عمومی باشد و ما این اجازه را داریم که برای توسعه فیس‌بوک از این اطلاعات استفاده کنیم.

این محقق تصریح کرد: ما این قانون را می‌پذیریم و ثبت نام می‌کنیم. اما اغلب ما متاسفانه بدون خواندن اطلاعات این قانون آن را می‌پذیریم. در هر حال فیس‌بوک با اطلاع قبلی از اطلاعات کاربر استفاده می‌کند و به همین دلیل ایجاد اعتماد می‌کنند.

این محقق با اشاره به زیاد شدن بازخوردها در فیس‌بوک درباره آسیب‌های این شبکه اجتماعی هشدار داد و افزود: امروزه فیس‌بوک ” فضولی” را زیاد کرده است. افراد می‌خواهند بدانند چه اتفاقی برای دوستانشان و پروفایل‌ها و عکس‌ها را نگاه می‌کنند که در ارتباطات به آن رابطه میان پرده‌ای گفته می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: طبق آمار فیس‌بوک کاربران ماهانه 700 هزار میلیارد دقیقه در فیس‌بوک آنلاین هستند. این رقم بسیار بالایی است درحالی که کاربران در این فضا تولید علم نمی‌کنند و تنها درحال افزایش ارتباطات خود هستند. 90 درصد مردم هم دنبال انجام کار خاصی نیستند. می‌خواهند وقت بگذرانند و فیس‌بوک این فضا را ایجاد کرده است.

این کارشناس ارتباطات مجازی ابراز داشت: این آمار آنلاین بودن از نگاه ما آسیب است، اما کاربران عادی برای ارتباطات خود دنیال کسب سود نیستند. خیلی از افراد در این فضا دوستان قدیم خود را پیدا کردند. شاید کامنت‌هایی که در این فضا گذاشته می‌شود خیلی واقعی نباشد و دنیای فیزکی از این کامنت‌ها استفاده نکند اما ارتباطات میان پرده‌ای را میان کاربران افزایش داده و این می‌تواند یک آسیب باشد.

وی فیس‌بوک را ابزاری دانست که به خودی خود هدف گیری ندارد و ادامه داد: این کاربرها هستند که محتوا را تولید می‌کنند. فیس‌بوک چاقوی دو لبه است. اگر ما مزایا یا کارکردهای درست فیس‌بوک را معرفی نکنیم به مرور زمان دچار تزلزل‌ها و ناهنجاری‌ها می‌شویم. باید بدانیم امروزه کاربری که محتوا را تولید می‌کند در حال رسیدن به خودآگاهی و خود کنترلی است.

کارشناس ارتباطات مجازی تصریح کرد: فیس‌بوک اصلا تهدید نیست، بلکه فرصتی است که ما هم می‌توانیم از آن استفاده کنیم. ما در روستاهای کم جمعیت هم روحانیان خود را برای تبلیغ دین می‌فرستیم و می‌توانیم به همین منظور هم در فضایی که 600 میلیون کاربر دارد وارد شویم.

وی گفت: نگاه بد بینانه اصلا به ما کمک نمی‌کند و البته از سوی دیگر خیلی هم نباید خوش‌بین باشیم. اول باید فیس‌بوک را معرفی کرد و بعد نقد. هنوز در شناختن این پدیده نیز خوب عمل نکردیم و معتقدم ورود مستقیم به این عرصه باعث بی اعتمادی کاربرها می‌شود. نمی‌توان با کاربر امروز مانند مخاطب عامیانه برخورد کرد و باید کارهای فرهنگی غیر مستقیم انجام داد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول