شکایت دولت هند علیه «گوگل» و «فیس‌بوک»

یك روز پس از آنكه دادگاه عالی هند طرح شكایت علیه سایت های شبكه های اجتماعی از جمله “فیس بوک” و “گوگل” را امكانپذیر دانست، دولت هند به دادگاه “پاتیالا هاوس” دهلی اعلام كرد كه پرونده ای برای شكایت علیه این دو شبكه تشكیل داده است.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از ایرنا، در گزارشی كه در این خصوص روز شنبه ازسوی دادگاه دهلی منتشر شده به این موضوع اشاره شده كه دولت هند روز جمعه به دادگاه دهلی اعلام كرده مدارك كافی برای طرح دعوی علیه 21 سایت شبكه اجتماعی وجود دارد.

اتهام اعلام شده این وب سایت ها در دادگاه هند انتشار مطالب موهن، تشدید خصومت میان طبقات مختلف اجتماعی و ایجاد تعصباتی است كه یكپارچكی ملی را به خطر می اندازند.

همچنین در این گزارش آمده كه محتوای وب سایت های مذكور می تواند موجب ایجاد تنش های مذهبی شود.

پس از تایید این اتهام ها، دادگاه دهلی روز شنبه احضاریه هایی به چند سایت شبكه های اجتماعی خارجی فرستاده و از آنها خواسته تا پیش از 13 مارس برای رسیدگی به اتهامات خود در این دادگاه حاضر شوند.

10 كمپانی از 21 كمپانی متهم این پرونده خارجی هستند و باید مراحل لازم برای احضار آنها طی شود.

این احضاریه ها به وزارت امور خارجه هند ارایه شده تا برای سایت هایی از جمله فیس بوك، مایكروسافت، گوگل، یاهو و یوتیوب ارسال شود.

این احضاریه ها 23 دسامبر گذشته برای 21 شبكه اجتماعی صادر شده اما ارسال آنها تاكنون به تعویق افتاده بود.

“ششی تریپاتهی” وكیل مدافع هندی به دادرس این پرونده اعلام كرده كه ممكن است فهرست جدیدی از سایت های خارجی كه باید از سوی وزارت امور خارجه احضار شوند ارایه شود.

در گزارشی كه از سوی دادگاه دهلی منتشر شده، آمده كه تاكنون چهار جلسه در این خصوص با نمایندگان شبكه های اجتماعی و موتورهای جستجوی گوگل، فیس بوك، یاهو و مایكروسافت برگزار شده است.

در این جلسات، محتواهای بحث برانگیزی كه در وب سایت ها و نتایج جستجوی موتورهای جستجو وجود دارد، به نمایندگان آنها تفهیم شده است.

دادگاه دهلی پس از شكایت خصوصی كه از سوی روزنامه نگاری به نام “وینای رای” علیه محتوای این وب سایت ها مطرح شد موضوع این شبكه های اجتماعی را مورد بررسی قرار داده است.

در گزارش منتشر شده از سوی دادگاه دهلی آمده است كه وجود چنین محتوایی در وب سایت های مذكور در ماه آگوست گذشته نیز در اطلاعیه بخش فناوری اطلاعات دولت هند تذكر داده شده بود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول