«خیریه همت»؛ یک وبلاگ با ایده‌هایی بزرگ

هياهو و گرفتاري هاي معمول روزمره گاهي مي شود كه از نيازمندي سخن گفته مي شود اما شايد شرايط اقتصادي عموم آن قدر مطلوب نباشد كه بتوانند مشكلي از نيازمندان را حل كنند.

ولي اين زماني است كه كمك هاي كوچك و قطره اي دور از هم باشند و اگر همتي باشد كه اين قطره هاي خالص را كنار هم بگذارد، آن وقت است كه دريايي پيدا مي شود كه غم و غصه اي را از دل نيازمندي پاك مي كند.

خيريه مجازي همت” شايد اولين از نوع خودش باشد. عده اي جوان پرشور كه علاقه مند به كار خيرند كنار همديگر جمع شده اند. نيازمندان را شناسايي مي كنند، برايشان فراخوان مي دهند و سپس همه دوستان و آشنايانشان را بسيج مي كنند تا همان درياي همت شكل بگيرد.

براي آشنايي بيشتر، “ندای انقلاب” گفت‌وگویی داشته با “مهدی قمصريان” كه خود را خادم خيريه معرفي مي كند.

از چه زمانی به فكر تاسيس خيريه همت افتاديد؟

اواسط شهريور ماه امسال بود كه يكي از دوستان پيامكي براي من فرستاد با اين مضمون كه براي تهيه يخچال جهيزيه خانواده اي نيازمند و آبرودار مقداري پول (۳۷۰هزار تومان) نياز داريم.

اتفاقا خودم خيلي اوضاعم رديف نبود براي همين تصميم گرفتم همين پيامك را براي گروهي از دوستان بفرستم. نكته جالب اينجا بود كه با نيت خير و مشاركت متناسب تعدادي از دوستان و با تقبل بخشي از مبلغ مورد نياز، هزينه خريد آن يخچال تامين شد.

صبح فرداي آن روز به اين مساله فكر مي كردم كه شايد ما مثل خيلي از افراد متمكن و ثروتمند توانايي مالي زيادي براي انجام كارهاي خير نداشته باشيم اما وقتي كنار هم قرار ميگيريم حتي با رقم هاي كوچك هم قادريم بعضي گره ها را باز كنيم. همين مساله باعث شد تا به فكر افتتاح و تاسيس يك گروه خيريه مردمي با مشاركت دوستان و آشنايان بيفتم.

انگیزه و هدفتان از راه اندازی اين خيريه چه بود؟

بعد از مشورت با بعضي از رفقاي جوون و پاي كار، تصميم گرفتيم كه با مدد حضرت حق و با اميد به عنايت حضرت وليعصر(ع) و با هدف نهادینه سازی فرهنگ دینی–انسانی انجام كار خير و اشاعه این فرهنگ آسماني، خيريه “همت” را با دو اولويت “تهيه جهيزيه براي خانواده هاي نيازمند” و “اعطای کمک های بلاعوض براي مصارف دارويي و درماني” افتتاح كنيم.

البته اگر کار خیر دیگری هم پیش بياید با همفکری دوستان بررسی می کنیم و اگر اولويتش ثابت شد، اقدام مي كنيم. شعار جمع ما نوپاي ما اين است كه اميدواريم بتوانيم نيت هاي خير اطرافيانمان را متمركز كنيم و مشكلات ولو كوچك بعضي نيازمندان را برطرف كنيم و بر اين باوريم كه اگر با اخلاص مشكل يك نفر هم حل بشود، همه ما را بس است.

در حال حاضر در این خیریه مجازی چند نفر هستید؟

به دليل عدم وجود تشكيلات مسنجم يا ثبت مشخصات اعضا، برآورد دقيقي از تعداد اعضاي خيريه نداريم. شيوه كار ما بر اساس شناخت شخصي دوستان از همديگر و مدل شبكه اي رفاقتي است. از طرفي ما اساسا اصراري بر تكثر كار نداريم، بلكه تلاش ميكنيم تا با طرح يك مساله و مشكل، همه توان اعضا را براي حل آن بسيج كنيم. موارد مورد نياز از طريق دوستان به بنده گزارش مي شود ما هم پس از بررسي جوانب امر، هريك از موارد را در نوبت اطلاع رساني قرار مي دهيم.

فرآيند اطلاع رساني به چه صورتي است؟

از آنجا كه اكثر اعضاي ما جوانان هستند و دسترسي هاي معمول اطلاع رساني براشون فراهمه ما ابتدا گزارش را در صفحه اطلاعيه هاي وبلاگ قرار مي دهيم. سپس از طريق پست الكترونيكي هم براي كاربران اينترنتي ارسال مي كنيم. همچنين فراخوان از طريق سامانه پيامك براي برخي اعضا ارسال مي شود. تا امروز بيش از هزار كاربر اينترنتي دريافت كننده ايميل، ۲۲۰ كاربر سامانه پيامك و بيش از ۲ هزار نفر فعال و عضو صفحه اين خيريه در شبكه اجتماعي گوگل پلاس هستند.

هرچند وقت يك بار موارد مدنظر را اطلاع رساني مي كنيد؟

با توجه به استقبال و ظرفيت هاي فعلي مجموعه، معمولا هر هفته يك يا حداكثر دو مورد را اطلاع رساني مي كنيم.

و بعد از جمع آوري كمك ها چه مي كنيد؟

پس از اطلاع رساني و همزمان با تامين سقف اعلام شده براي رفع مشكل هر مورد، بلافاصله مبلغ جمع آوري شده را در اختيار رابط قرار مي دهيم تا در همان مورد خاص صرف كند. گزارش هر يك از موارد پيگيري شده را هم بلافاصله جهت استحضار اعضا منتشر و اطلاع رساني مي كنيم.

چرا فضای مجازی را برای این کار انتخاب کرده اید؟

به چند دليل! اول اين كه بيشتر اعضاي هسته اوليه خيريه از جوانان فعال رسانه اي كشور بودند و از اين جهت بستر فضاي مجازي براي انجام اين كار براي اين عزيزان كاملا در دسترس و تجربه شده بود.

دلیل دوم تجربه سرعت اطلاع رساني و اقدام بود كه فضاي مجازي مي توانست كمك شاياني به آن داشته باشد.

دلیل سوم صرفه جويي در هزينه ها بود. چرا كه ما تنها اقدام به راه اندازي يك وبلاگ ساده و خريد يك سامانه ارسال و دريافت پيام كوتاه کردیم كه اين ها هم با مشاركت و تقبل بعضي دوستان انجام شد. در اصل، خيريه در ابتداي مسير بود و قادر به تامين هزينه هاي گزاف و هنگفت تامين دفتر يا موارد مشابه نبود.

در فضای حقیقی چه اقداماتی برای ثبت موسسه انجام داده اید و یا اصلا قصد این کار را دارید یا خیر؟

البته از ابتدا قصد اين كار را نداشتيم چون فضا را كاملا دوستانه و صميمي و بر اساس ارتباطات شخصي تعريف كرده بوديم. اما بعد از مدتي به دليل گسترش كار و ورود كاربران ناآشنا به مجموعه و طرح سوالات و بعضا ابهامات از سوي اين افراد، با پيشنهاد چند نفر از دوستان تصميم گرفتيم تا اقدامات اوليه را براي ثبت قانوني اين مجموعه آغاز كنيم كه با وجود موازي كاري هاي بسياري كه در اين حوزه در دستگاه هاي اجرايي وجود دارد، اقدامات خوبي را دنبال كرده ايم كه اميدواريم در اولين فرصت نسبت به نتايج آن اطلاع رساني كنيم.

شناسایی افراد مستحق و نیازمند به چه صورت است؟

همانطور كه قبلا عرض كردم سيستم ما بر اساس روابط شخصي و دوستانه تعريف شده بين شبكه جوانان عضو خيريه است. دوستان مواردي را كه نيازمندي آن ها برايشان ثابت و مسجل شده با ارائه مستندات و شرخ مختصري از وضعيت مورد، براي ما ارسال مي كنند و پس از تاييد صحت گزارش هاي دريافتي، موارد به استحضار دوستان مي رسد.

کسانی که کمک می‌کنند چطور به شما اعتماد می‌کنند؟

از آنجا كه معمولا پيام هاي خيريه همت معمولا بين افراد آشنا به مجموعه گردش مي شود، از بابت اعتماد مشكلي نداشته ايم مگر اينكه پيام در فضاي مجازي به دست افراد غيرآشنا برسد كه معمولا آنها نيز يا به اعتماد ديگران در اين امر خير مشاركت مي كنند و يا سوالات و ابهامات خود را با ارسال پيام هاي الكترونيكي يا از طريق پيامك مطرح مي كنند كه ما هم در حد امكان و توان به آنها پاسخ مي دهيم. بار ديگر تاكيد مي كنم كه حداقل مشاركت در اين كار همان مطالعه پيام و ايجاد دغدغه معنوي است حتي اگر منجر به مشاركت مادي نباشد.

تا حالا حمایت هایی از نهادهایی مثل بهزیستی و کمیته امداد صورت گرفته است؟

خير. اين مجموعه كاملا مستقل بوده و بر اساس مشاركت معنوي و مادي اعضاي جوان و پرنشاط و داراي انگيزه خود فعاليت مي كند.

این افراد که کمک می‌کنید تحت پوشش این مراکز نیستند؟

افراد نيازمند معرفي شده در مواردي تحت پوشش مراكز حمايتي هستند كه البته بايد بدانيد كه اولا ميزان حمايت اين مراكز به دليل تكثر افراد تحت پوشش بسيار ناچيز است و ثانيا بعد از اجراي طرح هدفمندي يارانه ها بسياري از اين حمايت ها تقليل يافته يا قطع شده اند.

به نظر شما امنیت فضای مجازی برای این‌کارها مناسب است؟

اين بحث در دو حوزه قابل طرح است: اول در حوزه ارتباط و اعتماد اعضا كه بالا به آن اشاره شد. دوم هم مسايل مالي و واريز كمك هاست كه صرفا از طريق سامانه رسمي بانكي كشور انجام مي شود و جاي نگراني دراين خصوص وجود ندارد.

خلاصه اي از اقدامات ۶ماه گذشته شما چه بوده است؟

به لطف خدا ما در اين مدت و با همت دوستان بزرگوارمان موفق به انجام ۴۵ مورد كار خير شديم كه ارزش ريالي مجموعه آنها حدود شصت ميليون تومان بوده است. البته گزارش تفصيلي اقدامات انجام شده در وبلاگ خيريه منتشر شده است.

چشم انداز کارتان را چگونه ترسيم كرده ايد؟

چشم انداز ما روزگار آرماني است كه هيچ نيازمندي براي رفع نيازش، مجبور به حراج آبرويش نباشد و اين جز در سايه اعتقاد راسخ، دغدغه مندي و تلاش براي رفع نياز محرومان و نيازمندان جامعه محقق نمي شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول