وبلاگ‌نویسان در تولید محتوای مرجع در حوزه سلامت نقش زیادی داشته‌اند

عرصه سلامت مجازی را می توان تا حوزه سلامت اجتماعی نیز ارتقاء داد و از این رهگذر است که اهمیت مسائل فضای مجازی و نیاز به سیاستگذاری و قانونگذاری در بالاترین سطوح درک می شود و شاید به همین دلیل باشد که اقدامات متکی به آیین نامه ها و دستورالعمل ها و اسناد پایین دستی به نتیجه قابل توجهی نرسیده است.

به گزارش «وبلاگ نیوز»، مهدی بوترابی، مدیر اولین سرویس وبلاگ فارسی با اشاره به نقش پررنگ رسانه های سلامت محور در گسترش فرهنگ سلامت نگر به خبرنگار سلامت نیوز گفت: با تعمیم دانش عمومی مردم از طریق بزرگترین کانون اطلاع رسانی و تعامل بشریت یعنی اینترنت، پیشگیری از بیماری ها نیز به اولویت عمومی اشخاص و جامعه و موسسات ذیربط بدل می شود و سلامت اولویت اول مردم خواهد شد.

مهدی بوترابی در خصوص اهمیت توجه بیشتر به مقوله سلامت در جامعه مجازی گفت: موضوع سلامت در جامعه مجازی از موضوعات جدید مطرح شده در حوزه فضای مجازی و فصل مشترک دو موضوع بسیار مهم زندگی امروز بشر یعنی “سلامت” و “فضای مجازی” است.

تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم تحولات فناوری و به ویژه اینترنت و تلفن همراه بر ارتقای فرهنگ سلامت بخش مهمی از مباحث مشترک این دو حوزه است ولی بخش از نظر پنهان سلامت مجازی که به حوزه سلامت ربط بیشتری نیز دارد، موضوع حفظ سلامت به هنگام حضور در جامعه و فضای مجازی است. سلامت روحی و جسمی کاربران در فضای مجازی و در گیر و دار ارتباطات فکری و علمی و انسانی موضوع حساسی است که همپای توسعه فضای مجازی اهمیت افزون تری یافته است و به نظر می رسد نیازمند توجه فعالین دو حوزه سلامت و فضای مجازی است و یکی از بکرترین زمینه های مطالعات میان رشته ای محسوب می شود.

وی ادامه داد: عرصه سلامت مجازی را می توان تا حوزه سلامت اجتماعی نیز ارتقاء داد و از این رهگذر است که اهمیت مسائل فضای مجازی و نیاز به سیاستگذاری و قانونگذاری در بالاترین سطوح درک می گردد و شاید به همین دلیل باشد که اقدامات متکی به آیین نامه ها و دستورالعمل ها و اسناد پایین دستی به نتیجه قابل توجهی نرسیده است.

مدیرگروه سایت های “پرشین بلاگ” در خصوص نقش سایت های معتبر در حوزه سلامت در ایجاد دید سلامت نگر و گسترش فرهنگ پیشگیری از بیماری ها گفت: از نخستین دستاوردهای شناخته شده فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) شکل گیری سایت های حوزه سلامت است چه سایت های خبری و اطلاع رسانی و تولید محتوا و چه سایت های تعاملی و یا حوزه های تعاملی سلامت در شبکه های اجتماعی مجازی. افزایش قابل ملاحظه کاربران اینترنت در ایران و دشواری های نشر محتوای کاغذی و بی اعتمادی نسبی به رسانه های سنتی و اعتماد گسترده به رسانه های موفق و جدید اینترنتی، فرصتی را برای رشد و بالندگی حوزه سلامت در فضای مجازی فراهم ساخته که به طور مستقیم و غیرمستقیم به ارتقای فرهنگ سلامت می انجامد.

وی ادامه داد: با تعمیم دانش عمومی مردم از طریق بزرگترین کانون اطلاع رسانی و تعامل بشریت یعنی اینترنت، پیشگیری از بیماری ها نیز به اولویت عمومی اشخاص و جامعه و موسسات ذیربط بدل می گردد. آگاهی و هوشیاری مهمترین عامل پیشگیری است و با تلاش سایت ها در اطلاع رسانی، بزرگترین خدمت به پیشگیری از بیماری ها اتفاق افتاده است.

مهدی بوترابی در خصوص نقش وبلاگ نویسی سلامت در ارتقای فرهنگ سلامت خاطرنشان کرد: علیرغم حضور پر رنگ سایت های اطلاع رسانی و تولید محتوای تخصصی حوزه سلامت، وبلاگ نویسان تاکنون در تولید محتوای مرجع در فضای مجازی نقش زیادی داشته اند و به نظر می رسد این نقش را در سالهای آینده نیز حفظ خواهند کرد. وجه تعاملی و انسانی و اجتماعی وبلاگ ها علاوه بر نقش اطلاع رسانی، محتوای آنان را تاثیرگذارتر از حوزه های هم ارز کرده و با مشارکت وبلاگ نویسان فرصت ارتقای فرهنگ سلامت بیش از پیش مهیا گردیده است.

بوترابی ادامه داد: در واقع اهمیت حوزه سلامت از سوی وبلاگنویسان به خوبی فهم و ادراک و به رسمیت شناخته شده است و تعدادی از بهترین وبلاگنویسان ایرانی به صورت تخصصی به آن پرداخته اند و بنابراین به جهت مرجعیت فضای مجازی برای عموم و و وبلاگنویسان برای فضای مجازی از یکسو و توجه گسترده و عمیق همگان به موضوع سلامت از سوی دیگر، شاهد رشد روزافزون فرهنگ سلامت در فضای مجازی هستیم.

وی افزود: انعکاس اثرات مثبت وبلاگنویسی سلامت در ارتقای فرهنگ سلامت و افزایش تعاملات انسانی و سالم در فضای مجازی به خودی خود موجب رشد وبلاگنویسی سلامت خواهد بود. در این مسیر حمایت ها نیز کارساز هستند. اما همانطور که عرض کردم رشد آن چیزی که به وبلاگنویسی سلامت مشهور شده است متکی به گرایش وبلاگنویسان به حضور محتوایی در عرصه های مهم است و لذا تا جریان وبلاگنویسی قدرتمند است و تا سلامت اهمیت دارد، شاهد رشد آن خواهیم بود.

مدیرگروه سایت های پرشین بلاگ درباره برنامه های آینده پرشین بلاگ برای برگزاری جشنواره وبلاگ نویسی سلامت گفت: امیدواریم با کوشش فعالین حوزه سلامت و همکاری فعالین حوزه فضای مجازی، به نحو شایسته ای بتوان به تعاملات این دو حوزه با یکدیگر کمک کرد. وبلاگنویسی سلامت بخش ابتدایی و نقطه شروع این تعاملات محسوب می شود و امیدواریم ضمن تکرار این فعالیت مفید، شاهد تلاش های دیگری نیز باشیم.

بوترابی افزود: شاید شکل گیری خدمات علمی و عملی فضای مجازی به پزشکان و بیماران و خانواده های آنان از سوی سایت ها و سرویس های تخصصی از مهمترین اقدامات شایسته در ارتقای سطح سلامت باشد. به نظر می رسد سال 91 سال تعیین کننده ای برای جامعه و فضای مجازی است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول