انتشار کتاب «جغرافیای سیاسی فضای مجازی»

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از مهر، کتاب “جغرافیای سیاسی فضای مجازی” در 13 فصل تدوین شده است؛ در فصل اول مفهوم و ماهیت فضای مجازی بررسی و سپس ویژگی ها و قابلیت‌های آن بیان شده است.

فصل دوم این کتاب رابطه فضای مجازی را با فضای واقعی به عنوان تکیه گاه آن تشریح و سپس شبکه جهانی اینترنت و دسترسی به آن معرفی شده و فصل سوم هم شبکه جهانی اینترنت و دسترسی به آن را معرفی کرده است.

در فصل چهارم مفهوم قلمرو و مرز در فضای مجازی که از مباحث چالش برانگیز است، تشریح و در فصل پنجم نیز مفهوم هویت، ملت و شهروندی در فضای مجازی و نیز زندگی دوم بررسی شده است.

فصل ششم این کتاب به چگونگی اعمال حاکمیت بر فضای مجازی در مقیاس ملی و جهانی اختصاص دارد و در فصل هفتم نیز چالش‌هایی که حکومت‌ها در فضای مجازی با آن رو به رو هستند، مورد توجه قرار گرفته است.

در فصل هشتم دولت الکترونیک و ساختار و ابعاد آن تشریح شده و فصل نهم هم به دمکراسی الکترونیکی و نحوه رای‌گیری در فضای مجازی به ویژه دموکراسی مستقیم با استفاده از فرصتها و قابلیت‌های شبکه اینترنت مورد بحث قرار گرفته است.

در فصل دهم، مفهوم امنیت و تهدیدهای مستتر در فضای مجازی و نحوه مقابله با آنها و چگونگی تامین امنیت در آن بررسی شده و فصل یازدهم به نقش فضای مجازی در رقابت‌های سیاسی و همچنین ستیز بین بازیگران و حکومت‌ها اختصاص دارد.

در فصل دوازدهم، موضوع همگرایی، همکاری و صلح در فضای مجازی در اشکال گوناگون شبکه‌های اجتماعی، گروه‌های هدفمند و فعال و نیز حکومت‌ها و ضرورت‌های این همگرایی مورد بحث قرار گرفته و در فصل پایانی و سیزدهم نیز ژئوپلیتیک اینترنت و فضای مجازی مفهوم سازی تشریح شده است.

کتاب 340 صفحه‌ای “جغرافیای سیاسی فضای مجازی” در شمارگان 1000 نسخه و با بهای 5000 تومان از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی داشگاه‌های (سمت) منتشر و راهی بازار شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول